Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 10 October 2012

Lamanya tak makan UBI......

Assalamualaikum.......

Keje ke hari ni? Yang bekerja tu mesti dah ON THE WAYkan... kalau kat KL ni, nak tak nak kenalah menghadap 'JEM'.... tu yang SUBUH lagi dah kena keluar, sebelum keta banyak! Sekarang ni pukul 6.30 pagi, langit dah nampak cerah dah!

Yang masih belajar tu.... biasanya class pukul 8.00 kan paling awal pun...... Yang duk rumah tu....... menghadap laptop lah tu....... tengok BLOG.......he..he.... Oooo OKje ..... tak buat sarapan ke?  he..he.... ROTI BAKAR aje le.... kalau Arjuna ada barulah 'beria' sikit sarapan  OKje..... tak pun, ROTI CANAI MAMAK..... he...he...

Pernah tak makan UBI?......  Orang-orang moden sekarang mungkin tak reti makan kot....... yelah rasanya ubi tu makanan ORANG KAMPUNG macam OKje...... Sejak kecik lagi lidah OKje ni dah diajar makan ubi....... yelah ........ dulu-dulu ....... pokok ubi ni memang tanam kat belakang rumah je.... kalau nak makan daun dia, PETIK ajelah........  kalau nak makan ubi, CABUT aje le........

Tapi sekarang nak makan ubi pun kena beli...... Hari tu OKje beli kat PASAR MALAM....... Lama dah tak makan ubi, teringin pulak! So sebelum ubi tu masuk angin .......... masak cepat-cepat OKje masak malam tadi.....


Selalunya OKje REBUS aje............... ataupun rebus dengan gula melaka....










Lawan dia........ dengan SAMBAL TUMIS IKAN BILIS la........ baru TERANGKAT!!!! ha...ha...

 

Tu pun ada lebih lagi........   buat SARAPANlah nampaknya.......he...he...


28 comments:

  1. singgah awal pagi sebab terpesona dgn ubi kayu tu... kalo makan dgn nyoq pon sedap OKje.. nyum2.. kat kantin ni pagi2 ada pulut, nyoq ng ikan masin je.. hehehe... musim buah pelam, makan pulut ng pelam.. pendek kata duduk sebelah yan ni glamer ngan pulut je untuk sarapan...kikiki

    ReplyDelete
  2. saya suke kalau sira dengan gula melaka. nyam3

    ReplyDelete
  3. sedapnya... mia lagi lama dah tak makan ubi ni... huhuhu

    ReplyDelete
  4. Yelah Miza....duk utara je mesti pulut kan.... cantik2 dan sedapkan pulut sana tu....dia tu
    Ai Miza tak morning sickness lagi ke?

    Dayteenlea Anak2 OKje pun suka ubi ngan gula melaka tu... cuma maknya aje malas nak masak ...he...he

    ReplyDelete
  5. Budak-budak sekarang memang tak kenal ubi rebus...

    ReplyDelete
  6. waduh , terangkat , terliur ni belom sarapan lagi ni

    ReplyDelete
  7. saya budak! tapi saya kenal itu ubi rebus! hehehehe. tapi okje serius tak pernah makan dengan sambal ikan belas nampak macam sedap jer. sue selalu makan dengan ikan kering. lepas neh boleh cuba neh. huhuhuhu

    ReplyDelete
  8. Sue... ikan belas mana ada? hi...hi... makan dgn ikan kering pun sodap jugak!!!

    ReplyDelete
  9. hahahhahaha bila sue cek kan bnyak betoi aku salah eja. hahaha luku kpala sendiri sekali. patutlaaa student sue dulu penah cakap"kalau cek jadi cekgu bm saya tak nak anta anak saya kat sekolah tuh." hahahahahha

    ReplyDelete
  10. UBI RABUS ! SEDAPNYE .. KALO WAT MANIS BESHH GAK .. HEHE .. LEH MKN BEGITU SAJA ..

    ReplyDelete
  11. Ubi rebus memang partner paling sedap dgn sambal tumis. Kakak pun suka!!

    ReplyDelete
  12. sy suka cicah ubi ni ngn gula jek, sedapppp

    ReplyDelete
  13. tu dia., dia dtng bwk ubi rbus la plak pgi2 nih., mintak sikit bleh., haha., da lme tak makn ubi rbus.., trngat masa kcik2 dulu.,

    ReplyDelete
  14. kita keja rini...dh ada kt opis ni...hehe...

    lama x mkn ubi...suka mkn ubi cicah ngan gula..sdpnya..

    ReplyDelete
  15. isk..terliur plak.. kita da la org teganu..mmg selalu la mkn ubi ni tatkala musim tengkujuh..hehe. mood: nak cari ubi kayu..hehe

    ReplyDelete
  16. Ramai jugak yang suka makan ubi ni eh.... emmm...... rugi sapa yang tak reti makan ni...cicah ngan kelapa gula pun sedap!!! cubalah

    ReplyDelete
  17. yg ini mmg sedap bila makan ptg2 dgn kopi panas fuhhhh!

    ReplyDelete
  18. cicah ngn gula pun sedap perghhhh

    ReplyDelete
  19. sedap tu...dulu ubi rebus makanan org kurang mampu..skang ni ubi rebus dh hampir jd makanan eksotik...huhu...
    ade restoran jual ubi rebus plus smbl ikan bilis, satu set smpi lapan hinggit....huhuh...
    dunia..dunia....

    ReplyDelete
  20. intan.... ..restoran tu tuk org kaya yg dulunya org kampung..... .. he...he..

    ReplyDelete
  21. haha... belum morning sickness.. tapi night sickness.. lepas maghrib dah tak leh makan... nanti nak kuar balik je..hikhik

    ReplyDelete
  22. xpnh lagi try ubi rebus dgn sambal tumis.. :-)

    ReplyDelete
  23. nak ubi cicah gula...
    takpun wat tapai ubi..hehehe

    ReplyDelete
  24. sedap .. suka ketuk ubi.. yg bulat2 pastu salut tepung dan goreng .. terbaik lah..

    teringat arwah atuk dulu suka buat ni masa minum petang .. ubi kayu rebus cicah sambal bilis..

    ReplyDelete
  25. bestnya ubi rebus.. nyumm nyumm~~

    ReplyDelete
  26. tak pernah try ubi rebus cicah sambal bilis..
    akak duduk area kl errkk. sebelah mana ye.. kot2 berjiran ke. .hihi

    ReplyDelete
  27. m3h pun dah lame x makan ubi rebus ni ok je..last makan mase anak dara dlu..ehe..m3h suka makan ubi rebus tu dengan kelapa parut dan gula..sedap..

    ReplyDelete