Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 11 January 2013

Wa Cakap Lu....

Sebenarnya idea menulis entri hari ni datang semasa OKje menguli Doh semalam.....
Begini ceritanya.....

Sejak OKje berjaya buat Murtabak Roti hari tu ( pergh!! bajet terer ), keinginan nak buat Murtabak biasa tu memang meluap-luap. Apatah lagi tertengok salah satu entri Mama Jacquelina pasal Murtabak yang dia buat sendiri..... bertambahlah gelojohnya OKje nak mencuba he..he....

So, seawal pukul 3 petang semalam, OKje pun mulalah menguli Doh...... Pas tu, biarkan 'tenang' sebentar bukk.... ( Kenapa? Jangan di tanya..... he...he..... buat benda tanpa ilmu...... gitulah gamaknya! )....
Pas tu, buat pulak filling dia....... kiranya macam terer 'tahap Chef'  le, sebab hari tu dah pernah buat kan..... ( sedapnya tak jugakkkk.....)

Bila sampai bab 'MENCANAI'................  WA CAKAP LU.......

Memang menguji kesabaran wa........ wa ni, dahlah bukan jenis yang suka mengelepet ( sesuai ke istilah ni? ). Duk kat dapur berjam-jam, pas tu Doh tu nak kena bagi nipis sama rata, jangan sampai terkoyak,  nak sama rata pulak, bukan pakai hujung jari tau, tapi pakai tapak tangan kita ni....... Pergh!!

Memang OKje 'BELAJAR SESUATU' semalam....... ( tukar dah bahasa rock! )

Untuk mendapatkan Murtabak yang SEDAP dan SEMPURNA, bukan cukup hanya sekali mencuba...... Kena BERKALI-KALI mencuba, barulah datangnya 'PENGALAMAN dan SKILL'........  Skill Doh yang gebus, cara mencanai yang betul dan macam macam .....  

Walaupun tak laku sangat ...... tapi tetap sedap di tekak OKje...... he..he...


Ghupenya........ Masyaallah,
Rasanya........ apatah lagi......  he..he..
 





47 comments:

  1. Replies
    1. Nampak aje...kulit luar dia tebal sikit....hu..hu.

      Delete
  2. uncle sangat suka murtabak roti..ada gerai depan rumah jual kuih ni..uncle sellau beli setiap hujung minggu. anak uncle mmg suka makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak beli kena tgu pasar malam hujung minggu...

      Delete
  3. pandai akak buat sendiri ye..siap menguli lagi. sedapnya. nak resipi boleh..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He...he...nk bagi macam malu je sebab tak menjadi...

      Delete
  4. nampak sedappp lah kak... laparr tgk pagi2 ni...sekurang2 nya cuba juga buat sendiri kan Kak?? drp dok beli je kat kedai (mcm atie ler)..haha:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli lagi senanglah Atie tinggal makan je tak yah penat penat...ha..ha..

      Delete
  5. adoi la..terus lapar bila tengok murtabak ni..:D

    ReplyDelete
  6. Salam hainom,
    Pg2 dh crite murtabak, tmbah ngeleh la weteng yg blm diisi ni lg.
    Huhu

    ReplyDelete
  7. comotnya murtabak hang Nom... ekeke... murtabak rupa cemana pun sodap.

    ReplyDelete
  8. sabarnya OKje nenguli2 nie...kalau cik P.A. ni entah rajin ke tak bab2 nie...apapun gud try dear...! hehe sbb ttp nmpk sedappp tue

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin punya pasal cik PA...tapi mmg kena sabarlah....

      Delete
  9. sarapan murtabak ye...aku kalau 6 bulan tu ada la makan sekali...itu maknanya aku kurang la suka kat murtabak ni...tapi kalau awak nak hantar hasil airtangan awak tu...hendak juga merasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah Malay cam tu...he.he..sebab kalau org tak suka mmg tak sedaplah jadiknya...

      Delete
  10. sesungguhnya nampak yummylicious...pos la cket kat kiter...huwaaaaa.... takper2 practice makes perfect...heee...

    ReplyDelete
  11. Pepagi dah murtabak, aduss, lawan saya ni makan biskut kering cicah Milo aje. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biskut cicah Milo pun kadang kadang sedap gak apa..

      Delete
  12. yg pentingnya air tangan sendiri kan hehehe

    ReplyDelete
  13. Syabas!! pada kakak kerana gigih dan semangat betul tu yg menjadi. Jujur seumur hidup kakak tak pernah buat tau. Ini yg kakak jeles ni..:) Tengok pulak kalah mamak punya murtabak tak boleh tahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..ha..okje pun..baru semalam menerai....tu yg kurang menjadi....he..he..

      Delete
  14. fuhhh tabik spring r kak akak...kalau saya, gerenti tak jd...hahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. CZ, tu tak menjadilah tu...tak lembutlah kulit dia....nk try lagi..mcm malas je...hehe

      Delete
  15. Replies
    1. Tak delah....bukan hadi tu...sah jadi mcm karipap bakar...haha..

      Delete
  16. oh sedapnya..terus lapo,tak makan nasik lagi nih :)

    ReplyDelete
  17. nmpk sedap je tu...selalu mkn murtabak ni bile bulan puasa je..hheehe

    ReplyDelete
  18. ok la tu...practice make perfect :D

    ReplyDelete
  19. okje?? betul ke mertabak tuh?? hehehehe. nampak macam OKJE. heheheh. boleh rasa neh. huhuhuhu. tapi macam takut terbunuh pulak. eh. hehehehe. mertabak satu!!!

    ReplyDelete
  20. OKje!!!!!! cantik jer murtabak ni. tapi tu la mmg kena buat berkali2 sampai dah muak baru dia nak menjadi. btw I dapat satu tips dari mertua I, depa pun ada makanan yg ala2 murtabak kita ni, lepas masak time panas2 tu, renjis2 air sikit dan tutup ngan towel kejap kalau nak kasi lembut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeh....bagus tu MJ...nantilah kot kot tahun depan buat Lagi ...ha..ha..

      Delete
  21. hihi..nampak sedap ja tu..mkn tim2 hujan pon sedap..huhu..

    ReplyDelete
  22. nampak luaran...masyaallah...
    dah masuk dlm mulut..subhanallah...sodap gak...hehe

    luaran tak menjanjikan ape yg tersirat di dalaman..erkk...ayat tak bole blah...hekhek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luaran mmg tak menjanjikan apa yg tersirat dlm HATI....he..he..

      Delete
  23. prektis make perfect!!!!! hihihihi :D

    ReplyDelete
  24. tak pe kak Okje... praktis make perfect... :)

    ReplyDelete