Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 15 March 2013

Alahai Sayangnya....

Hari ni masak Ayam Kicap aje.......
Masakan paling senang yang nak dibuat! Tak yah nak pening bagai pikir pasal menu!

Tengoklah apa yang OKje keluarkan tengahari tadi dari fridge!


Atas sekali tu SAMBAL NASI LEMAK hari tu, nak buang sayang, semakin panaskan semakin lazat pulak OKje rasa...... hehe ( perasan! ), bawah dia pulak, SARDIN tiga hari sudah, bawah sekali tu KARI IKAN semalam  ( boleh jugak buat cicah lempeng ek!), yang bekas kecik tu, SAMBAL BELACAN, semalam punya jugak, bawah sambal belacan tu, IKAN MASIN KAPAK ( ni yang paling marvelles ni ).........

Apakah semua tu salah OKje yang memasak ni? huhu.......

Selagi boleh simpan, simpan ajelah dulu.......... Pelan, pelanlah OKje habiskan hehe......
Kalau tak habis jugak ...... Tong Sampahlah tempatnya........ ALAHAI SAYANGNYA....
 

34 comments:

  1. betul tu OKje...selagi boleh simpan kite simpan ke kat dalam peti ais tu kang...bazir klu buang gitu jer...penat kite masak tau;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg PC...berpeluh peluh kita masaknya...last last tak habis...tak tau mengagak...

      Delete
  2. kari kalau lama lg best..lg sedap

    kak pun mcm tu juga..simpan selagi boleh..2 hari ajelah..nti muntah pulak org mkn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah kalau agak agak rasa tak boleh nak gi, simpan atas tempat beku dulukan...sok sok teringinlah balik...hehe

      Delete
  3. letak froden je , minggu depan pun boleh habis

    ReplyDelete
  4. Memang kadang tu sayang sangat nak buang...

    ReplyDelete
  5. erm..kalau sy Kak, bila dah letak dlm frigde mmg sy yg akan habis kan..kuling tu jarang nak makan klu dah bermalam.. bila dah tak larat nak makan, tong sampah juga jawap nya...huhu..kdg2 rasa bersalah sangat bila buang makanan ni..membazir bah! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah ngan okje Atie....banyaknya okjelah tukang menghabiskan.....tp Arjuna tu jenis perut tak tahan...okje, seminggu pun ok jerrr hehe

      Delete
  6. salam kenal, wah sure sedap sambal nasi lemak tu :)

    ReplyDelete
  7. kak pun 2x5. adang kita rasa macam depa nak makan banyak. sebab tu kak bela ayam..taklah ralat sangat bila tak habis makanan..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah...bila igt depa nk makan ...tu yg massk lebih tu kan ...pas tu dah tak habis...

      Delete
  8. Okje sama la ngan Ma nik.selagi boleh panaskan dan makan dia akan mkn.lagi2 kalau dgn sambal or kuah yg tak abis.

    kalau nik la.dah tinggal kuah tu cepat jea nak buang. teruk sgt perangai.suka membazir.huhu..nak kena blaja skit2 tiru perangai Ma dan Okje ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayanglah Nik...lagi lagi benda yg kita suka tinggal kuah pun boleh simpan....hehe

      Delete
  9. he3..sama la pun.. skrg masak ckit je..kang kalo byk2 compem buang je..lbh kurang lauk kite hr ni ye kak..akk msk ayam msk kicap..saye masak daging masak kicap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daging....lama tak beli daging....teringinlah pulak dah...

      Delete
  10. sambal2 ni kalau makin lama memang makin sedap, jangna dibuang. sayang. ayam masak kicap adlaah menu paling selamat sebab mudah dan sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tang sambal...setuju tang menu...hidup MJ hehe...

      Delete
  11. saya jenis tak suka simpan makanan dalam fridge, kecuali sambal...
    untung kat sini kalau tak letak makanan dalam fridge pun, makanan tak basi... maklumlah nak sama sejuk dgn dalam freezer... hehehe, so pagi2 mmg bekfas dgn lauk semalam jer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikutkan mmg mama Bijen....tang nak mengemas tukan....bis tu mcmana....kalau tak basi!

      Delete
    2. tak habis lagi...nk tunggu malaysia mcm bradford tak tau bila hehe..

      Delete
  12. Assalamualaikum..hai...siapa didalam..saya diluar,..hihihi..terlambat sudah dtg mengomen..kikiki..

    haih,..buat bisnes makanan sejuk beku ker tuu..kikiki..elok kalau simpan dalam bekas cam sis buat tuu,..terjamin sikit aroma peti sejuk dgn pelbagai segala isi tuu...saya pun ada gak simpan makanan tp sll samballah sebab buat banyak....

    Tapi,..selalunya..sekali periuk nasi saya masuk dalam peti sejuk tuu sbb nasi selalu tak habis...

    sis pernah letak periuk nasi dalam peti sejuk ???..hihiih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoho...kalau dah malam tido ajelah...hehe...
      Boleh jugaklah kalau nk beli...murah murah je sbb benda lebih haha...
      Pernah jugak buat keje mcm tu masuk periuk sekali kalau kes malas...tp almaklum dalam tu...subhanallah Tak tau apa yg disimpannya penuh tak bersusun...jadinya periuk mmg tak must, tu yg masuk bekas tu.. Tak yahlah panggil sis....terasa muda sikit hehe

      Delete
  13. akakpun tak suka buang makanan

    ReplyDelete
  14. kat rumah CP pown macam tuh , masak2 , lastnya dalam peti ais , kebanyakan berbuang jer ...

    ReplyDelete
  15. saya pula kalau masak akan pastikan semua habis dimakan... sebab kalau simpan2... sure tak makan dah... sayang...

    ReplyDelete
  16. sayangnyaaa.. eh kalau kat negara orang perang tu,
    nak dapat makanan pn susah kann.. :)

    ReplyDelete
  17. btoi3..syg nk buang klo mkanan 2 msih elok..
    mkn selagi boleh..hihi..
    nsib dk cmeron ni mkanan ssh nk basi..

    ReplyDelete
  18. huh.. tunjukkan yg dah nk habis buat apa???? ;p

    ReplyDelete
  19. takper okje...simpan sedaya mungkin ia bertahan yer..heheh

    ReplyDelete
  20. sambal tumis tu kalau kita panaskan memang makin sedap pun..yg tu aku setuju..:D

    ReplyDelete