Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 3 May 2013

Begini kisahnya......

Masing-masing tak 'puas hati' dengan benda SURPRISE yang sengaja OKje delay-delaykan tu yeh..... hehe..........

Begini kisahnya......
Ngam-ngam kitaorang sampai je rumah, my PIL pun sampai!........ Jeling-jeling manja kat beg baju yang dibawak, macam besau je....hehe......SAH DUK LAMA ni.......... ( hantu punya menantu! hehe.... ). Itu ajelah SURPRISEnya. ...... Surprise tak? haha......


So bermulalah kehidupan mak yang tak berapa boleh nak enjoy sesangat. Yang pasti tak boleh nak mengadap lappy 24 jam. Terpaksalah berlakon menjadi ala-ala aktress terbaik.......... haha..... Tak bolehlah nak terbongkang atas sofa melayan DILEMA WANITA petang-petang tu...... hua....hua.....

Nak nasihatkan OKjelah tu.......
'OKje...... sayangilah PIL sama macam parent sendiri....... layanlah mereka sementara mereka masih hidup....... bla....bla...... Siapa kata tak sayang? .......
Yelah....yelah,....... saya yang menurut perintah!

Mai cuba duk atas kasut OKje ni! hehe.....
Dan...dan.... tu rasa nak buat entri ~ Do and don't bila Jadi Mak Mertua! haha.......

Apa pun mereka memang sangat baik ( betul, tak tipu! ), terima kasih Allah kerana mengurniakan mereka kepada OKje........cuma menantu dia je ni, ( eleh, macamlah OKje sorang yang cenggitu!...... masing-masing nak cover line nampak!....huhu.... ). 'Cenggitu' maksudnya bukan benci tau....... kurang selesa je!....

Ketidakselesaan tetap ada bila sebumbung! Lebih-lebih lagi bila memandang keadaan MIL yang bukan sihat sangat pun. Bila dah berada di depan mata, nak membantu, kurang rajin........ tak membantu pun salah.....
Serba salah dibuatnya.....

Terima kasih bang kerana memahami........

Kena mintak nasihat yang pakar ni, .......... Kandaaaaaa tolong adindamu ini!!!!

62 comments:

  1. MMG SURPRISE..so xleh lah nk ngadap blog sgt kan..emm..

    ReplyDelete
  2. Haha... Saya sikit sebanyak faham perasaan Okje ni. Saya pun selalu mengalami perkara macam ni.. Rumah saya pun hampir setiap minggu dikunjungi oleh mentua.. Hai, sabar ajelah ye. Rezki kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke AN..... yelah tu SABAU selagi boleh SABAU!

      Delete
  3. Faham sangat perasaan tu Okje....nak buat benda apa pun cam serba salah kan...Lepas ni terpaksalah kurang sikit aktiviti berblog...nanti PIL okje tegur plak, apasal menantu aku ni ngadap komputer saja...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.....tak dapat berblogwalking yang tak best ni....

      Delete
  4. faham2.. keselesaan adalah dirumah kita sendiri kan sebenarnya..
    w/pun di rumah PIL sendiri..
    nway sama2 lah kita sayang menyayangi mereka.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul tu Zaza....
      Memanglah OKje kat rumah OKje zaza......mereka yg datang!

      Delete
  5. Wahai adinda... beruntung punya PIL. Macam kakak ni sempat bermanja sekejap aje. Mak sendiri pun pergi sebelum boleh berdikari, dapat MIL cepat pula perginya. Kakak rasa MIL tu sayang benar dgn menantu dia sebab itu sanggup bawa beg besar sebab nak duduk lama dgn menantu yg paling dia suka. Kalau tak sayang mana mungkin dia nak duduk lama. SO.... anak menantu kenalah sayang sebagaimana dia juga. Cuba selami hatinya, sama-sama menonton Dilema Wanita sambil makan kuih berkongsi pinggan, kemudian bagi pendapat isu yg ditonton, kakak pasti semakin semakin erat dan selesa bila bersama.

    Haaaa..... panjang gila:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KZ...my MIL ni sakit, nak mandi, nak buang air kecik pun kadangkala kena berhantar sebab dia perkinson, berpicit, buat masa ni abah yang banyak uruskan....
      Sekali sekala ada gak kena suruh mandikan, tolong picit (yang ni biasanya Arjuna, dulu-dulu pernahlah jugak! )..... Yang tak bestnya bila dah sebumbung ni, kita jadi serba salah..... Kalau dah menonton Dilema Wanita bersama.....sah-sah kena picit KZ oii.....huhu...

      Delete
  6. salam. aida terjah dari blog atie yusof...

    surprise!!! hi hi hi... byk pahala nanti in shaa Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm.... harap-harap dapatlah pahala.....

      Delete
  7. Saya pula selalu balik ke Rumah Mertua... Agak2 Mertua rasa tak selesa jugak ke? Hmmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Balik rumah mertua dengan mereka yang datang ke rumah kita sangatlah berbeza BM..... bila kita datang, kita boleh balik dan berprivacy di rumah sendiri kalau sebaliknya?.....Kita yang menjadi host, serba serbi kita kena uruskan .....

      Delete
  8. mmg ada pro dan kon kalau duk sebumbung dgn MIL ni , rasa kurang selesa sikit ! itu hakikat akan terjadi pada bakal menantu kita nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. B. cik sebagai lelaki pun rasa tak selesakan, lelaki sekurang2nya pergi kerja..... ni apatah lagi pompuan yang kena memasak dan bersama sepanjang hari..... adoiyai...

      Delete
  9. Betul tu. bukan x suka org datang rumah kita kan. Cuma kureng selesa unless dia jenis x kisah. Sama la. cuma saya ni rumah dekat dgn rumah MIL. Ni pun dah lama x pegi sbb anak2 asyik x sihat ja. Kdg2 kitaorg yg selalu pi lepak sana. MIL jarang datang rumah sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.....tapi MIL mmg tak kisah pun cuma....rasa tak best ajelah ...belum adik beradik hubby melawat hujung minggu ni....

      Delete
  10. oo..itu kisahnya ye..acik dulu sekejap sangat ada mertua..2 tahun je..

    ReplyDelete
  11. Hehehe..amboi yg entry Do & dont tu mcm kena kat sy tu Kak..ahaha.. takpe lah Kak.. ini kali lah nak dapat pahala... InsyaAllah akan makin murah rezeki akak...:)

    ReplyDelete
  12. heeee kak, susah nak buang rasa ketidakselesaan tu kan..

    ReplyDelete
  13. salam kenal dik

    itulah lumrah ada MIL dan FIL

    sedih pula akk sbb dah kehilangan mereka berdua sejak suami masih bujang ..

    x merasa betapa bahagia dan besarnya pahala menjadi MIL dan FIL ini ..

    peluang yg dicari2 oleh setiap isteri yg solehah ;)

    ReplyDelete
  14. Paham benar perasaan okje tuh..kalau mak UA selalu beringat2 kalau pegi umah anak menantu taknak dok berlama2..manalah tau takut dibenci anak menantu. Sebab itulah dalam islam nie memberikan privasi untuk isteri dlm kehidupan berkeluarga..iaitu isteri boleh pilih utk tidak tinggal bersama mertua ataupun mempunyai ruang yang separate..tp kdg2 orng2 tak boleh paham semua tu..nak salahkan mrk jgk pun tak boleh..btw arjuna anak jantan sorang ker Okje..(jgn mare yer tanya)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya kita tak membenci cuma mengharap mereka faham bahawa kita juga manusia biasa.....yg ada kalanya mempunyai emosi lain dari biasa.... Dia ada 5 org adik beradik UA, 4 org lelaki...semuanya dah berkeluarga....
      Mungkin Allah sedang merencanakan sesuatu yg terbaik buat Okje UA....

      Delete
    2. hubby UA 4 beradik ..dia sorang lelaki, lain pompuan..anak kesayangan mak..bygkan okje camaner kena sabar tuh..heheh

      Delete
    3. Hehe.....menantu kesayangan tu kalau cenggitu gayanya haha...

      Delete
  15. kak dah 21 tahun jadi menantu pun okje..belum pernah lama duduk bersama MIL. dekat bau bunga kan? tapi Allah tu MAHA KAYA. pengalaman menunaikan umrah bersama MIL tahun lalu dan kami tinggal sebilik (ber4 bersama suami dan FIL) selama 11 hari, menginsafkan kak yang ALLAH memberikan ganjaran berlipat ganda (itu yg nampak dimata) kerana menjaganya dengan sabar.

    Ingat nasihat Prof.Muhaya, syurga suami kita terletak pada redha ibunya, syurga kita terletak pada redha suami. dalam kes kita, mentaati ibu mertua itu lebih dituntut dari ibu sendiri. insya-Allah, bila kita menyenangkan jalan syurga buat suami, pasti Allah memberikan redha suami buat kita. Kena ingat, SYAITAN memang suka berbisik jahat pada kita.

    mudah-mudahan kesabaran okje hari ini menjadi bekalan termahal buat okje di akhirat kelak.

    p/s sorry ya..panjang bebeno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anim....tiba tiba sedih dan menangis...tak tau kenapa....mungkin perasaan bercampur baur ditambah dengan komen ni menyentuh qalbu dan raga okje....
      Moga ada sekelumit keikhlasan yg berbaki untuk menjadikan bekalan ini termahal diakhirat kelak...

      Delete
  16. Macam saya Okje mmg xblh nak lari, MIL duduk sekali. Mula2 kahwin dulu mmg xsuka dan x biasa tapi lama2 kahwin Alhamdulillah ok. Dah mcm kawan dah.. tapi kdg2 tu terasa biasalah kan.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya bila cerita pasal MIL ni okje teringat RH tau....sangat salute dengan awak....alah bisa tegal biasakan RH....tp nak jadi biasa tu yg 'demam'....hehe
      Awak memang menantu manusialah RH ...okje je hantu haha

      Delete
  17. oooo... itu surprise-nya... bersabarlah dalam menghadapi... hu hu hu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak habis dah terpublish....sajalah tu....hehe

      Delete
  18. hehe itu surprisenya hehe...apa2pun good luck ye...hehe

    ReplyDelete
  19. salam okje.....boleh faham situasi u tapi ros tak sempat berlama2 berkenalan dgn arwah mak mertua. 2tahun sj tempoh perkenalan sebelum dia dijemput Illahi. bkn nak kata apa tapi rasanya okje sangat bertuah kerana mertua u suka dtg ke rumah u (itu menunjukkan dorg suka u & family). kalau dia tak suka dia jarang2 dtg kot. mmg la kita rasa tak selesa krn tak dpt buat aktiviti rutin samala mcm kita terima kunjungan tetamu. penat & lari rutin harian kita tetapi kena sematkan dlm hati itu ibadah & ganjaran pahalanya sgt la besar. tetamu yg dtg ke rumah mmg membawa rezeki (janji ALLAH) apatah lagi tetamu tu ibubapa kita. yg ros tahu menjaga ibubapa yg sakit lagi la banyakkkkkk pahalanya. hehehe!!!!jgn lepaskan peluang grab pahala tu sementara dia hidup ni.

    okje jgn marah tau ros membebel ni. bkn apa ini luahan betapa ralatnya ros sebab tak sempat nak berkhidmat pd ibu mertua dulu. dah le selalu merajuk2 blk kg dulu2. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak marah pun, suka baca komen panjang-panjang....Entahlah Ros suka ke tak suka....tak kisahlah....Dah agak dah mesti bebel pasal ganjaran yg besar....betul .....sebab besarlah tak mudah untuk mendapatkannya.....tak semua orang mampu Ros....
      Kadang tu hati jadi jeles dengan adik beradik lain.....Terasa macam jadi mangsa keadaan....
      Elehhhh....dia dulu tu pun majuk majuk jugakkan masa MIL masih ada....
      Kalau dah pompuan tu sama je Ros.....hehe...sehari dua ok kot...
      Tapi kalau lama.....ada merukut jugaklah hati ni!...jeritan batinkulah apa lagi!

      Delete
  20. ha... akak sangat paham... sebab akak dah 7 tahun sebumbung ngan mertua... sebelumtu datang sekejap2ler... rezeki akakler kot nak dapat pahala lebih.. chewah bunyi sedapkan tapi hakikatnyer memang syaitan akan menggoda.. benda kecik di bisik2kan ke telinga kata bagi kita rasa panas.. tuler sabar kena lebih sesangat.. sekali2 tewas gak.. lepastu istighfar, isyh aku ni nak dapat pahala tapi dosa yang lebih...
    Semoga suami dapat memahaminyerkan... dapat membantu apa yang patut kerana tak mungkin semuanya dia nak serahkan kepada kitakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha......tapi berjaya sampai 7 tahun tu dah kira hebat tu CZ....huhu..
      Betul syaitan laknatullah ni mmg kuat betul menggodakan Cz...Tulah bila time cool tu mcm oklah jiwa raga...tp bila mengingatkan balik yg kita ni mcm jadi mangsa keadaan ..... sakit hati jadinya...
      Buat apa yg termampu jelah CZ....okje.huhu

      Delete
  21. sebelum tu sebelum ni Daddy Qalesya ajak tinggal sebumbung liya tak nak.. Haha dok dekat sebelum ni pun kekadang berbunyi hehe inikan sebumbung... kene banyak sabar ye OKje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lelaki ni cakap senang tau...aebab dia tak menolong buat kerja.....kita nilahkan Liya...yg kena banyak berPR...tu yg datang masalahnya....
      Tq Liya kerana memahami...

      Delete
  22. oh itu ke suprise nyer... yg penting treat MIL & FIL macam mak bapak kita sendiri !

    ReplyDelete
    Replies
    1. KA ngan mak sendiri pun kalau boleh nak mengelat....huhu tp bila tang PIL, nak mengekat malu...

      Delete
  23. walaupun PIL baik sangat...tapi klu duduk sebumbung timbul jugak perasaan tak selesa...rasanya ramai rasa mcm OKje rasa ni...apa2 pun...kita mesti lah hormati mereka dan sedaya upaya untuk menjaga hati mereka..

    ReplyDelete
  24. sy xleh komen byk2 sbb xtau lg perasaan cmtu..mungkin bila dah kawen dpt rasa kowt..apepown sabar je lah ye kak :) BW nanti2 boleh.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah tu...bw malam malam pun bolehkan....huhu....sedih!

      Delete
  25. Bertuah OKje masih punyai semuanya, UA dah xder sapa2 lagi kecuali famili sndiri & adik beradik.. Hargailah mereka sementara masih punyai kesempatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat menghargai mereka UA.... Biaslahkan namanya pun manusia, ada kalanya hati tu tenggelam timbul...hehe

      Delete
  26. assalamualaikum ... saya masih tunggal . apa yg saya blh kata , 1- tetamu dtg bawa rezeki . 2- syurga suami pada ibunya 3- minta pada Allah permudahkan segala urusan ... mudah2n pil okjer jenis yg mudah diurus , sporting dan tak cerewet ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam vee...mereka sangat tidak cerewet sebenarnya....cuma tak selesa tu aje.....huhu....apa pun tq atas nasihat vee....moga sedikit sebanyak menundukkan hati yg kadamg kalanya mmg sakit hehe..

      Delete
  27. mmg sangat surprise la... saya yang baca pun ter'surprise' sama...
    Boleh faham perasaan OKje... Tapi saya bekerja, so memang tak stress sgt la even MIL datang rumah (kalau stress, lari pergi ofis.. ekekek)... kalau yg tak kerja mcm OKje, mmg boleh faham perasaan tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Bijen kerana memahami okje...hehe... Ni yg sayang ni....hehe...

      Delete
  28. ikhlaskan hati okje..pahala besar tu layan mak pak mentua...(nasihat utk diri sendiri jgk ni sebenarnya..huhu )

    ReplyDelete
  29. surprise gitu..ya...nway Okje good luck to you k...macam nak pi berjuang pulak ya..he..he

    ReplyDelete
  30. Menantu solehah kesayangan dan menantu pilihan kesanyanganlah nih, rajin PIL datang rumah.. hehehe

    ReplyDelete
  31. hahahaa.. mcm2 la akak ni.. cmane pun kena nk buat2 rajin... anugerah menantu terbaik tu mesti digondol tiap2 tahun tau kak...kohkoh...

    ReplyDelete
  32. Sape tak sayang PIL woo.. tanpa depa tak da En Suami tau.. tapi... susah nak menyuarakan apa yang terbuku didalam hati... menantu hantu pun menantu hantu lah... :)

    ReplyDelete
  33. dalam masa kata tak boleh nak mengadap blog sangat aleh-aleh bersiaran juga saban hari dan waktu....syabas!

    ReplyDelete
  34. Suprise sangat tueeee....hihihihi..
    Same lah kita sis...kene jadik pelakon terbaik..tapi bile dah lelame terbiasa jugak lah tuuuu...

    ReplyDelete