Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 3 July 2013

Projek BESEN MERAH

Tak taulah korang macamana, tapi OKje lagi suka blend BAWANG siap-siap. Nak masak terus je ambik bawang yang dah sedia ada kat fridge tu. Rasa lebih cepat kot jadinya....

Memang satu DUGAAN jugaklah nak membuatnya, bila BAWANG BLEND dah habis! Nak buat hari ni, tunggu esok, lepas tu tunggu lusa, lastly baru semalam buat Projek BESEN MERAH...... hehe....
Padahal senang je pun! Tapi semalam terpaksa merajinkan diri jugak......huhu...

Gigih beb.... kupas bawang semalam masuk dalam BESEN MERAH......
dah kata pun (Projek Besen Merahkannn) sampai menangis-nangislah hehe....
Sebiji bawang besar : 3 biji bawang putih
Akhirnya.....
Guna bawang besar je SENANG! Nak kopek pun senang! Tak denya nak guna bawang merah kecik tu.....hehe.......  Yang penting nak cepat siap! Bawang besar, bawang putih, campur je sekali.

Dah siap tu, moh le masak, apa lagi!.....

51 comments:

  1. Mak sya pun slalu wat gini okje...sya klu bwng ptih ok lg...bwangmerah,sya lari dulu..hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje mmg tak boleh lari AS...nak tak nak kena buat gakkk....

      Delete
  2. sama la kita..selalo memang blend jer siap2..senang keje..

    ReplyDelete
  3. SA plak x berapa suka mesin bawang..lagi sukachiris time nk masak..so kena la gigihkan..kata nk sodap...

    ReplyDelete
  4. TERBAIKKK AH KAK OKJE . RAJIN :)HEHEHE . KALO DEQ . KNE PKAI SPEK MATE HITAM SIAP2 . HAHAHA . KALO X MENANGIS

    ReplyDelete
  5. sama la kita OKje....bawang siap blend siap2...senang..nk masak..campak je terus..x ada terkial2 nk hiris bawang semua...bazir masa..bila bab dh habis tu...heheh..paham2 je la..kena paksa diri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...betul tu Noe...cepat sikit keluar dari dapur tukan...

      Delete
  6. Akak minggu ni dapo belum berasap...ehehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita JA...pagi je berasap ...hehe itupun goreng nugget...lauk mentah dah habis betul!

      Delete
  7. baru dengar projek besen merah..haha!!..tapikan ni mmg menyakitkan bijik mata nak kupas bawang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesungguhnya Sue! Berdramalah okje masa mengupas tu hehe

      Delete
  8. dana dh lama tak bt camtu kak, dulu2 rajin gk... tp skrg ntah la... lebih prefer bt time nk msk... sbb nyer kadang tak rajin msk

    ReplyDelete
  9. Kalau kanda dah biasa bibik (dulu) dan sekarang Mak Zah dah siap kopek semua bawang masuk bekas dlm fridge tapi blend/tumbuk/mayang kanda yg buat bila nak masak. Tapi kalau cili kering memang mak zah dah siap blendkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untunglah kanda..... Dinda pulak dah jadi bibik ni kanda hehe

      Delete
  10. bab kupas bawang ni, kak serah kat bibik (cleaner yang mai 3x seminggu rumah kak) sebab dia terror bebenor. bagi 2 kilo bawang kecik tu pun tak keluar airmata..heee...tapi taklah blend. kak tak minat sebab kak ni "rajin" masak, takut masam pulak. tu pun kadang2 bawang merah tu jadi lebam jugak, hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah ni sure main tumbuk ni.... Harus meletup masakan Anim ni hehe Tapikan Anim, kalau tumbuk bukan blend, kata orang sedap rasanya

      Delete
  11. gigih gitewww hehe
    mmg senang kan OKje, siap2 blend kalau nak masak terus capai je dari fridge..
    gud job OKje ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sendiri nk sedangkan Zaza kena gigih le... Hehe

      Delete
  12. kak okje, kita sama la..deqla pun suka blend siap2..blk keje kalo nk masak, mls dah nk kopek2 bawang bagai nih.. cara ni mmg mudah dan jimat masa.. hihi...

    ReplyDelete
  13. Memang bagus kan buat gini, menangis sekali harung jer. hehheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu MJ.... Apa kes ni kena nangis tiap tiap hari hehe...

      Delete
  14. mesti masa kupas tu akak terharu. *menangis. hehe

    ReplyDelete
  15. Ooo..kaler besen kita xsama....rietta biasa buat cmpur sekali ngn cili kering...bawang plak bawang putih ngn bawang merah, bawang besar xpkai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe haruslah lain Rietta....
      Malas nk kupas bawang kecik Rietta lambat habis, dpt sikit pulak tu...

      Delete
  16. erm..sama lah kita Kak.. sy hujung minggu projek bawang jugak..hehe..
    kupas siap2.. senang nak masak balik kerja..:)

    ReplyDelete
  17. eemmm...sama juga dengan KY, memang suka blend banyak2, memang cepat kalau nak masak, ni tak masa tu nak masak, masa tu jugalah nak kupas bawang..., tapi itulah, baru je kupas sebiji, dah sebesen airmata keuar haaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe betul tu.... Kata org byk angin ye ke?

      Delete
  18. Ia tahan berapa lama ya? UA tak pernah wat cara cenggini KECUALI cili kering + bawang merah + bawang putih + halia, ditumis siap2.. kalu nak guna ambik jer secukupnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2-3 minggu jugaklah UA....
      Oo kalau cili kering okje tak campur pape, tumis pun tidak...

      Delete
  19. banyak tu stok utk berapa lama Okje... hujung minggu lepas saya buat projek cili kering... stok utk bulan puasa nanti....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senangkan Bijen....
      Yang tu rasanya dapat 2 -3 minggu jugaklah....
      okje pun dah kehabisan stok cili ni, nampaknya nak kena buat projek jugak ni hehe

      Delete
  20. sama lah macam ita..suka blend banyak2 phtu nak guna ambik je.x yah susah2 kan

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum...

    memang mudah sgt guna bawang beso nih...senang mengupasnya tambahan saya sendiri,kupas sebiji bawang...sedih sepanjang hari dibuatnya...berair mata...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu WA.... mmg senang dan cepat

      Delete
  22. Ummi pun suka guna bawang besar Okje, senang kan, takde nak meleleh airmata kopek bawang kecik banyak2, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita UR kalau cenggitu...

      Delete
  23. besar2an betul projek ni...ekekeke...x biasa buat cenggini, kalau nak masak baru amik lesung dan tumbuk...tapi kalau cili kering tu biasalah buat...he he he.... (datang melawat jam 1.48 am...biasakan jaga malam katanya...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ambik lesung bukan ambik blender tu mmg kategori rajin tu Farah!
      Amboi? Tak ngantuk ke farah....terbang awal pagi ni hehe

      Delete
  24. tapi bawang kecik lebih berase dari bawang besooo....kateeee MIL cik lahhh...cik mane tahu pape...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun Cik.... Huh... tak kiralah berasa ke idak cik belasah aje haha

      Delete
    2. aahhh...cik blasah jeaaa.Lagi pon cik tak suke makan bawang..tu lah tak tahu berase ke tak..hahhahaha

      Delete
  25. Tahniah ya.Okje.akhirnya project dah terlaksana walaupun tertangguh .. nway kitapun suka guna bawang besar, senang & cepat..walaupun tak selalu masak..tetap tak rajin..he..he

    ReplyDelete
  26. Aah, same lah mak Teena, tp skang dah busy tak sempat dah, time nak masak baru nak tumbuk kt lesung..

    ReplyDelete
  27. Time kupas bwg tu mmg boleh apply jd pelakon air mata hihihi

    ReplyDelete
  28. kita sama..sy pun blander siap2..yg bawang kecik mmg tak pernah beli.belasah je bawang besar senang sikit.hehe

    ReplyDelete
  29. Kalau sys, jarang blend bawang banyak2, sekali sekala adalah.. Sebabnya mmg malas nak kupas banyak.. Haha

    ReplyDelete