Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 8 May 2014

Anak anak juga manusia biasa....

Salam Khamis....

Bersembang dengan insan sejenis dan seperut pepagi ni, banyak cerita yang dapat dikongsikan. Keluh kesah ujian menjaga seorang ibu yang telah tua. Orang tua, biasalah...... kudratnya semakin lemah, ditambah pulak uzur,  memang macam macamlah kerenah yang menguji keimanan anak anak. Anak anak juga manusia biasa, ada kalanya hatinya dibolak balikkan oleh syaitan.

Memang besar pahalanya menjaga orang tua ni.....tapi ujian menjaganya juga tidak semudah yang disangka.
Mengurus ibu bapa tak sama dengan menjengah ibu bapa hujung minggu. Bertuahlah mereka yang dilimpahkan dengan sifat sabar yang luar biasa dalam diri.

Hanya orang yang berada di tempat itu saja yang mengetahui betapa seninya menjaga orang tua ni. Awak yang jauh hanya mampu mendengar. Balik pun sebulan sekali, mana nak sama dengan mereka yang bergilir tidur meneman emak tiap tiap malam!

So awak diam aje dan jadi pendengar yang baik. Sudah! Betul ....... satu sikap emak ni, bab bab yang nampak remeh, emak lebih selesa dengan anak perempuan sebenarnya, tapi sebagai anak, perasaan iri hati itu pasti ada. Emak macam sengaja tak mahu menyusahkan anak anak lelakinya.

Itulah datangnya bukan mudah menjadi anak perempuan, menantu perempuan, dan orang perempuan hehe....... Terasa pulak untungnya bila punya kakak dan adik perempuan. Boleh berkongsi cerita. Hanya kita yang perempuan jer tahu perasaan itu. Tapi masih tetap bersyukur juga punya adik beradik yang ramai, boleh bergilir menjaga emak. Tapi biasalah......walaupun keluar dari perut yang sama, hati tetap lain lainkan......


Ustaz Kazim pesan, jangan iri hati kalau mak lebihkan adik beradik lain. Anggapkan emak sentiasa betul! Baik Ustaz Kazim!......

Selamat Hari Ibu buat mommies semua yeh.........
Eh? Bila sebenarnya  Hari Ibu ni.....

46 comments:

  1. Tetiba rasa sayu teringat mak kat kg...nice sharing Hainom..:)

    ReplyDelete
  2. uwaaa... touching lagi baca N3 akak ni... betul tu kak..kekadang walau ramai anak perempuan tetapi mak lebih selesa dgn seseorang.. dan tak semua perangai anak2 sama...org kata rambut sama hitam, hati lain2... walau mcm mana pun bersyukur sebab dapat menjaga mak dgn baik... InsyaAllah besar pahalanya...:)
    Hari Ibu bkn 11hb ke kak?? ( sy pun tak tau, main teka2 je).....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emak pun manusia jugak Atie.... kalau katanya kasih sama rata, ada jugak terlebih sikit pada anak yg mana mana tu...Apapun cuba buat aje yg terbaik dan termampu utk mereka...

      Delete
  3. tu le org kate okje.... sorang ibu boleh jaga 10 anak, tapi mampu ke 10 anak jaga sorang ibu...lagi2 bile si ibu tu tak sihat, dah hilang byk upaya.... Ya Allah moga2 kite jadi 10 anak yg boleh jaga ibu kite.... hidup ibarat roda, kene ingat esok2 kite pulak ditempat mereka,mase tu pikir lah sendiri nak ke anak2 kite jaga kite...dari sekarang lah kene terapkan nilai murni2 utk pedoman zuriat kite kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Lieya.....kasih emak kepada anak tak akan sama dengan kasih anak kepada emak
      Hidup tu umpama roda ....kita juga akan mengalami nasib yg sama mcm ibu ayah kita....semakin uzur, semakin hilang upaya ....anak semakin menjauh ....moga Allah limpahkan sifat kasih sayang dan kesabaran buat kita ini anaknya untuk menjaga merekakan..

      Delete
  4. setuju.. emaknenek yang duduk serumah dgn cik jah ni pun cik jah kadang kena banyak bersabar dgn kerenah dia.. tempat mengadu haruslah pada sang suami..
    kadang2 call jg kakak ngadu domba ngan dia.. tp apa kan daya.. dia ibu kita selamanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu cik Jah walau apa pun itulah ibu kita selamanya.....
      Nasib kena jaga mak sendiri....hehe....
      Apa pun Cik Bedah mmg faham beno tu Cik Jah....biasalah itulah ujian kita sebagai anak sebenarnya sebelum Allah bagi rerama cantik kat ko cik Jah....hehe

      Delete
  5. baca n3 nih terus teringat mak kat kampung.
    dah lah jarang2 jer dapat jumpe.
    semoga mak&ayah zura sentiasa di beri kesihatan yang baik. amin~

    ReplyDelete
  6. in shaa Allah,selagu di panjangkan usia dan di beri khudrat..cik akan jaga mak,dan mak mil..tanpa mak sape lah kite kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. niat yg baik pun dah berganda pahalanya Cik...

      Delete
  7. Ye hainom kita yg jauh ni dgn mak memang mudah terasanya... untung orang duduk sama dengan emakan boleh jaga mak hari.. bagi akak, adik perempuan akak yg bertuah, dia sabar menangani karenah emak dan abah.. bila orang tua ni pun cepat terasa hatinya.. tu yg hati2 bila menjaganya kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CH....mmg bertuah dia sebab besar pahalanya. Penyabar pulak tu orangnya. Ada ganjaran hebat yg telah Allah sediakan untuknya tu CH. Insyaallah

      Delete
  8. itulah yg sedang saya alami dan jalani . memang menguji kesabaran dan iman . malam selalu tak cukup tidur tu perkara biasa . saya hanya memikirkan ganjaran yg Allah beri . Yg lain x dtg jengok , itu antara mrk dgn Allah . Apa yg kita buat pada ibu bapa hari ini , itulah yg akan anak2 buat pada kita satu hari nanti ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje salute dengan Vee....bukan mudah nak menjaga orang tuakan Vee...moga Vee sabar dan tabah. Kekuatan doa saja yg dapat membantu. Kadang kadang kita mmg cakap macam tu, terpulanglah adik beradik lain nak jenguk ke tidak, tapi sebenarnya ada jugak kejengkelan di situ....Nama pun manusia biasa kita ni Vee...

      Delete
  9. satu waktu dulu akak pun brtahun2 menjga mertua yang uzor dan tak boleh berjalan ,masa tu anak akak kecil2 lagi memang menguji kesabaran dan iman.Setelah mertua meninggal setahun kemudian jaga mak sendiri 4tahun....hanya orang yang mengalami faham keadaan nya ....satu hari kita akan jadi orangtua juga .....xtau lagi apa yg kita akan lalui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah salutenya Okje pada SI....
      OKje tau bukan mudah.....bukan semudah orang yang berkata kata, bukan semudah orang yg melihat, hanya orang yg mengalaminya saja yang tahu. Tapi SI dah melaluinya....
      Betul tu SI kita tak tau apalah nasib kita nantikan...

      Delete
  10. baru malam tadi bercakap dengan mak...duduk jauh macam tu la...telefon jer .. bes nya kalau mak ada dekat...tapi ye la..nak jaga orang tua bukan senang....tapi bertuah pada sesiapa yang mampu jaga mak mereka dengan baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn Noe nak jaga org tua bukan mudah tp satu tanggungjawab buat setiap anak...mohon dipermudahkan ajelah kan Noe

      Delete
  11. Lain org lain rasa. Kalau kanda yg tak berpeluang menjaga mak kandung (sebab perginya terlalu cepat - kanda belum berdikari lagi waktu itu) dpt menjaga mak mertua, mak tiri dan mak saudara (yg jadi isteri bapak kanda) satu memori yg indah. Kanda mungkin bertuah sebab menjadi pilihan semua mak-mak tersebut walau mereka bukan mak kandung kanda. Kami adik-beradik juga serahkan pada mak-mak itu utk memilih mana saja dia lebih selesa.

    Jadi andai ada peluang menjaga mereka yg bernama mak itu jagalah. Ikut kehendak dia. Usah dibangkit pada adik-beradik lain yg penting mak itu selesa di mana. Percayalah Allah permudahkan urusan kita dan murahkan rezeki hanya kerana menjaga mak (tak kiralah mak siapa).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas nasihat dan perkongsian ini kanda...
      Untungnya kanda menjadi orang terpilih....Moga dibukakan hati ini dan dilapangkan dada untuk menjaga mereka . Moga ada kekuatan disitu...

      Delete
  12. Alhamdulillah bagi yang masih punya emak
    saya baru kehilangan emak
    perit rasanya..
    betul2 cakap, selagi ada mak luangkanlah
    banyak masa bersamanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yu,.....adhohlah...kepriwey arek ndelok selalu....

      Delete
  13. assalam okje..betul tu janagn irihari..sebagai manusia..memang akan ada tersentuh dihati..tapi..sebenarnya ibu sayang kan anak2 sama rata sama rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul AE....sebagai ibu mmg seboleh mungkin kita nak sayang sama rata tapi kadang tu tanpa kita sedar ada jugak ketidakadilan dimata mereka AE...

      Delete
  14. salam hainom ..
    beruntung masih dapat berkhidmat dengan org tua ..
    sentiasa muliakan ibu kita ..
    jgn sesekali sakit kan hatinya ..
    insyaallah .. ada ganjaran menanti ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mogo dikepenakkan kambek pengiran yo kang.....

      Delete
  15. Moral of the entry hari ni…. MAK KITA SENTIASA BETUL….

    Tapi tu la kan, kita pun manusia biasa juga.. kadang2 mmg rasa kecil hati bila mak macam tak sudi kita jaga bila dia sakit… Kadang2 saya pun rasa jeles dengan adik sendiri yang dapat jaga mak masa mak sakit… Banyaknya pahala adik saya dapat…. saya pun nak berbakti juga pada mak bila dia dah tua… Tapi tu la kan, kita pula kena pujuk hati sendiri… mungkin mak tak nak saya jaga sbb tak nak menyusahkan saya… dah la masa tu anak2 kecil lagi…. skrang ni lagi la, tanya khabar dari jauh jer :(

    Arwah ayah saya dulu pun mcm tu.. tak cakap pun dia sakit sbb tak nak menyusahkan saya… huhuhu, sedih tau… Tapi itu la sifat ayah dan ibu… tak suka menyusahkan anak-anak walau mereka sedang sakit dan memerlukan kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke kecik hati tu Bijen kotnya suka hehe....selamat haha......
      Mereka malu kot dengan suami awak kot Bijen....kadang tu macam tu orang tua ni...

      Delete
  16. tuching sempena hari ibu..cerita pasal mak ni takkan pernah habis..mengundang sedih..tu sbb takmo komen byk2.huhu

    ReplyDelete
  17. Betul tu Okje..Parents kita selalunya sangat sensitive. Nak jaga dia orang especially kalau yang sakit, memang kena banayk bersabar. kalau tak boleh jadi nak derhaka..Selamat hari ibu untuk my Mom, okje dan ibu-ibu kat luar sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah dah tua agaknya Raudzah...macam macam yg difikirkan...
      Itulah bagi OKje sama samalah adik beradik menanganinya....pahala sama sama dapat ....dosa pun kalau boleh tak mau sorang sorang hehe...

      Delete
  18. Saya semalam dah baca entry ni. Saya fikirkan banyak yang tersirat daripada entry ni. Hal keluarga kan. Nak cerita semuanya tak sesuai tapi kalau tak luah susah hari kita juga. Saya selalu doakan semoga kita akan dapat peluang gembirakan ibu bapa kita dengan baik selagi hayat masih ada. Anak2 pun manusia biasa. Syaa setuju. Tapi ada masanya saya rasa anak yg dilebihkan oleh ibu bapa tu ada yang kerana anak tu mmg baik kepada ibu bapa.. jadi wayarla kalau anak yg itu jadi kegemaran mak atau ayahm berdasrkan pemerhatian sayalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AN...awak ni memang betul betul cikgu BM dan mak Nujum tau...hahah.... Pandai menyusun ayat dan pandai menilik hehe
      Sesungguhnya AN....disebalik yg tersurat itu ada yg tersirat hehe...
      Okje ada yg setuju dan tak setuju dengan pemerhatian awak tu.... Sebahagiannya mungkin ye anak tu baik, mereka mendengar cakap, mereka tak banyak membantah, mereka lebih rapat sebab tulah mereka disayangi dan dilebihkan tapi sebahagian kes lagi, emak ayah tak mau menyusahkan anak yang tu sebab kesian, takut dia penat..... kalau dilebihkan dari segi makanan ke harta tu ok jugak AN.... ini kalau dia aje yang kena buat kerja tu contohlah.... macamana hehe.... terasa lah pulak mcm kena buli...hehe...Bagi OKje setiap anak kena tahu tanggungjawab memasingkan, kita buat sama sama, ada persepakatan seronok jadinya sebenarnya.
      Apa pun balik kepada pesanan Ustaz Kazim tu ....hehe

      Delete
    2. Sebenarnya tak patut ada sekelumit pun rasa tak puas hati pada mereka yg bernama ibu dan ayah.....sebab banyak manalah budi baik kita kalau dibandingkan dengan jasa mereka membesarkan kita ...

      Delete
  19. Betul tuh okje ..menjaga orang tua perlukan kesabaran yang sangat tinggi..banyak kerenahnya kalau semakin tua..mmg menguji anak dan menantu...kalau ditakdirkan orng tua kita umur panjang bersabarlah...bukan dia minta kan hidup sampai 100 tahun ker...:)

    ReplyDelete
  20. hati org tua mmg sensitif, pandai2 le pikat hati mereka

    ReplyDelete
  21. Betul tu okje.....tapi tu lah kena bersangka baik ja dengan mak walau jauh disudut hati ada yg terkecil hati......

    Tetiba macam terasa persamaan pula dengan okje ...huhu

    ReplyDelete
  22. betul tu okje..
    pernah tgk mak jag arwah tok dlu.kami kecik kecik lgi.

    ReplyDelete
  23. Bab yang ini susah juga nak dikupas isinya OKje. Diluah salah, tak diluah pun berbuku dalam hati. Yang pasti memang ibubapa sentiasa betul walaupun kadang-kala kita tak sepakat sehati sejiwa dengan pilihan mereka. Mak saya ada alzheimer. Malangnya saya belum jadi insan terpilih lagi :( Kakak sulung yang menjaga emak sejak setahun setengah yang lalu kerana dalam ramai adik beradik, cuma beliau seorang sahaja yang sudah pencen bekerja. Melihat kakak menjaga emak, memang bukan sedikit dugaannya. Even saya sendiri puas berfikir, mampukah saya melayan emak seperti kakak... Tahap kesabaran yang tinggi memang diperlukan kerana emak kami dah kembali menjadi seperti anak-anak kecil. Biasalah bila kita dengan anak, adakalanya hilang sabar, ya tak? Begitu juga dengan emak tapi masalahlah itu ibu kita, orang yang melahirkan kita. Mana boleh sewenang-wenangnya melayan ibu seperti kita melayan kerenah anak walaupun serupa situasinya :(

    Tiba-tiba saya teringat tentang emak saya yang sangatlah peramah dan baik budi suatu ketika dulu tapi kini dah macam anak-anak kecil Bukan sedikit dugaan yang diberi tu ...

    ReplyDelete
  24. Sy anak tunggal. Inilah racun. Inilah madu

    ReplyDelete