Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 5 September 2014

Tengahari ni lauk mak SUP TULANG hokay!!

Salam Jumaat.....

Esok dah Sabtu....... Selamat beristirehat daripada 'kerja office' kepada mereka yang bekerja.
Seronokkan korang, masa nilah boleh menelek anak, menelek suami, menelek mall, boleh cuti masak, ...... Pergh!! Best betul!

Hari ini memang hari luar biasa Mak Jilap tau. Malam tadi lagi mak dah keluarkan Tulang Lembu ni. Beli kat Giant semalam lepas makan Nasi Kerabu. Maklum le beli yang frozen hehe..... Kalau dapat yang bahagian tulang rusuk lagi sedapkan.

Tapi yang OKje beli ni entah le, bahagian lembu yang mana agaknya...... bahagian punggung lembu kot haha........ Mana yang dapat ajelah mak.....  

Masih atas api lagi ni.....
Tak tau le berapa jam lagi nak kena tunggu. 

Rasanya, ini kali pertama OKje masak Sup Tulang sejak 10 tahun yang lepas. Memang jarang sangat masak sup tulang sendiri ni. Kenapa yeh? Sebab kononnya nak jaga kesihatan le hehe...... Tapi, kalau dapat makan kat luar bedal aje sebenarnya hehe............

Kali terakhir Mak Jilap makan sup tulang ni masa pergi beraya dan berselfie sambil intai cicak sepatah kata Bijen hehe.... Tapi itupun Mak Jilap yang membedal sesorang sup tulang tu. Masa tukan geng mommies aje yang pergi. Nikmatnya hanya Tuhan aje yang tahu, tambah lagi benda free hehe....

So tengahari ni lauk mak Sup Tulang hokay....... !!! Makan dengan Sambal Kicap hokay.......
Buh dalam nasi putih kasi banjir hokay....... Slurpp.... slurpp.... Pergh!!......


36 comments:

  1. senang aje kalau ada periuk ajaib..cpt jer empuknya daging tu...
    knor suka sup..ada sambal belacan lagi cantik..

    bersuplah kita hari ni ye...knor cuti masak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nape lak cuti masak master chef sorang ni......!

      Delete
  2. menarik tertarik dan memang da bomb... salam jumaat kakakku yang kurindui...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Jumaat buat adikku yg dirindui jugak....
      Farah....Tak delah da bomb sangat pun hehe.....bolehlahhhh...

      Delete
  3. sup tulang mmg feveret saya.tp feveret lagi sup ekor...fuhh..lembutnya dagingnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sup ekor kedai tom yam sedapkan Has...

      Delete
  4. Eleh, eksyennya Mak dapat masak sup tulang. Hello Mak, hari ni kita makan nasi beriani okey. Tapi beli kat gerai tepi jalan kat Tabung Haji aje okey *hah, nak skodenglah tu*

    Kira Mak menanglah dalam 10 tahun ini first time buat sup tulang. Kita beli sup tulang dah banyak kali. Buat lepas kahwin, tidak sekali pun, Mak. Huhuhu!

    Errr... nak tanya? Sup tulang yang Mak masak ni agak-agaknyalahkan kalau dalam pukul 5 petang ada lagi tak Mak? Kalau ada tu, jadilah jiran yang prihatin dan bertanggungjawab. Sila hantar mangkuk tingkat (complete nasi+laukpauk) ke rumah jiran sebelah ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah eksyen weyh.....puas makan seperiuk hehe ......selalu dpt makan semangkuk jer...
      Tapi lepas makan berdenyut tengkuk......hoho...nasib tak fengsan mak...

      Mak Potam....sup tu baru tadi habis hehe .....itupun mak alter jadi masak kari....gu kan dengan ayam panggang...
      Tulah kedekut sangat dgn jiran sebelah hehe

      Delete
  5. Sup tuuuu...slurpppp slurppppp mknnya...pkai priuk noxxa okje...1/2 jam da bole slurppp slurppp..:)

    ReplyDelete
  6. sedapnya sup tulang.mkn dgn nasik kosong pon best

    ReplyDelete
  7. Ahh..jelly2 nengoknya..suka sop tulang lg2 gear box..yumm

    ReplyDelete
  8. perghhh sedapnya menghirup cicah roti pon licin nih..

    ReplyDelete
  9. OKjer.. boleh bayang x? sambil baca sambil tahan ailio meleleh.
    terasa nikmatnye kalo dpt hirup kuah sup tuh..
    sedapnyeeeee!

    ReplyDelete
  10. nampak sedap..saya pernah diundang ke satu rumah untuk makan sup tulang..alangkah terkejutnya kami bila yang dihidang tu betul2 tulang..isi secoet pun tak dak..hehehhe

    ReplyDelete
  11. Sup tulang tu menu wajib kami anak-beranak... Kejap jer habis nasi satu periuk kalau masak sup tulang... Lagi2 tulang kambing kat sini yg mereka jual murah dan tak banyak lemak.. hish, taip komen ni pun dah mula meleleh ailio...

    OKje, kat UK ni saya belum nampak cicak lagi... mmg tak jumpa lah... hahahaha, patutlah cicakman cuma glamer kat M'sia...

    ReplyDelete
  12. uiyoooo.. sodap tu nampak minyak berlinang-linang.. ahahha! selamat menternak lemak la ye OKje... oopsss...! Selera dah takde kannn?? jeles yang sebenarnyaaa.. ahahhaa :D

    ReplyDelete
  13. fuyooo...ada sup tulang...noe tak pernah masak sup tulang kt umah tu...

    ReplyDelete
  14. Baru jak nak rancang masak sup daging esok , dah ternampak sup tulang okje pulak. Ni yg x sabar ni hehe

    ReplyDelete
  15. acik tak boleh la nak jaga kesihatan okje sebab memang suka sangat makan sup tulang ni..masak sendiri la hi hi,,tak mau yang beli.

    ReplyDelete
  16. Nampak jer tittle okje ni terus saya berlari keluarkan ketulan daging dari peti, tapi macam nak buat nasi daging jer saya rasa, geng kan ngan sup tulang okje. boleh dok?

    ReplyDelete
  17. saat ini pun akak tengah rebus tulang dan daging..nak buat kuah mee bandung esok..huuhuui..
    mesti OKje tak toleh kiri kanan masa makan..silap2 org dtg bagi salam pun tak dengar..;)

    ReplyDelete
  18. Wow..mmg nampak sedapnyaa sup tulang tuh..

    ReplyDelete
  19. slurpp
    enak banget yo diknom
    mangan kambek sambal kicap :)

    ReplyDelete
  20. Feveret kami anak beranak..

    Kalau UA yg masak, 98% lapisan lemak2 tu dikaup buang..

    Kurangkan kolesterol n senang nak basuh pinggan mangkuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belilah satu periuk tekanan, kejap jer masak.... jimat masa n gas, kt umah ni dah berbelas tahun periuk tekanan tu tapi masih elok, berbaloi2...

      Delete
  21. Okje..sejak ada periuk tekanan kat rumah kami, sup tulang ni memang makanan sokmo dimasak oleh lakiku.. sampaikan dlm bulan puasa hari tu 6 kali buat? Nampak je, yg kali ke 6 tu saya mmg tak makan, dia je makan.. lepas kena nasihat dengan saya nampaknya lepas raya ni takde pula dimasak lagi.. hihi..

    ReplyDelete
  22. Perghhh hainom ni buat akak terliur hokay..
    rasa nak juga semangkuk sup tu... hirup slurppp dapnyaaa ;)

    ReplyDelete
  23. sup tulang dah jadi menu tetap dalam sebulan . ada la beberapa kali man in d house akan beli sbb dia pecintanya . saya kalau nak makan haruslah perah limau dulu ...

    ReplyDelete
  24. Arrgggghhhh.... mmg menggoda betul sup tu....

    ReplyDelete
  25. pergh...sup tulang ler pula!
    saya suka makan sup tulang ni, satu periuk pun boleh habis sorang
    teringat dekat sup tulang mak pula

    ReplyDelete