Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 2 December 2014

Pisang Kaki

Salam Selasa .......

Masa balik kampung baru ni kakak bagi buah 'Plum dan Pisang Kaki'. Mana dia dapat tak pulak OKje tanya. Buah Plum tu pernah jugaklah makan tapi Pisang Kaki tu memang tak pernah cuba hinggalah malam tadi.

Bercerita pasal buah Plum ni terus teringat kat Bijen Bradford, anak beranak penggemar buah, kalau tak silap, rasanya ada banyak entri dia kisah aktiviti petik buah termasuklah petik buah Plum segar dari ladang.

Buah yang dapat tu, OKje terus longgokkan sekali dengan limau kecik kecik permintaan dak TLBD. Limau kecik tu beli kat pasar malam hari tu, sudahnya makannya tak seberapa, busuknya banyak! Masa beli hari tu OKje dah tau dah,limau ni mesti tak manis macam limau mandrin yang kecik tu, tapi dah dia beriya iya nak beli depan penjual tu, rela paksa mak beli tau! Tapi tak pelah, rezeki depa hari tu....

Pisang Kaki

Rupa bentuk Pisang Kaki ni sebijik macam tomato ye. Kalau jenis yang tak kenal, harus dicampurnya buah ni dalam Siakap Sweet Sour hihi.... Tapi perbezaannya dengan tomato mungkin pada depannya  yang berbunga tu.......

Pisang Kaki
Sebetulnya cara potong dia macamana yek? Cenggini ke? Mak belasah aje tu....hihi

Pisang Kaki
Tengok dalam dia, ada iras ciku jugak.....  Meh, nak rasa sikit camne rasa dia! Ok.... jenis tak banyak air rupanya, struktur isi dalam dan rasa dia lebih kurang sama je macam buah Plum. 

Rupaya pisang kaki ni banyak vitamin C, Sukros, Fruktos, Glukos dan Iodin yang bagus untuk mengawal tekanan darah tinggi, meningkatkan pengaliran darah dan melicinkan peredarannya dalam koronari. Gitulah lebih kurang......... Tak kuasa mak nak salin balik,  nak tau lebih lanjut mohon baca sendiri haha...... cer blog ni Anim Agro Technology

Pendapat OKje yang pertama kali makan ni, rasanya tak mungkin mak beli, sebab bukan citarasa mak.


64 comments:

  1. Haha.. potong je ikut suka hati kita.. saya pun, tak gemar buah ni. Pernah beli beberapa kali je rasa tak nak beli lagi..


    Haha, canggih tu ikan siakap kalau dimasukkan pisang kaki, agaknya apa rasa ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje lagilah tak pernah beli AN itu pun harap orang bagi haha.....
      Tapi rasanya kalau beli sendiri memang taklah kot....

      Entahlah yek... apa rasa agaknya.....rasa tak de effect apa kot....

      Delete
  2. pernah makan tapi xminat la...nama pisang kaki tapi xda kaki pon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kan Zana ...pelik ...apa sebab depa bagi nama Pisang Kaki

      Delete
    2. mcm buah tomato pon ada.. dulu2 dok ingat buat tomato

      Delete
  3. I know in English jerk - persimmon. My lovely Hubbydearie sukalah but I don't. Hahaha... Buah kesmak ler dalam bahasa pasar. Saya tahu rupa muka bumi pisang kaki ni tapi saya tak pernah cuba dan tak mungkin 'pakar masakan' eh silap, pakar makan luar macam saya ni akan mencampurkan si pisang kaki ke dalam siakap sweet sour ^_^

    Amboi siap dengan artikel berilmiah lagi. Ni yang nak tiru juga nih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Lupa nak komen pasal fakta sains pemakanan yang ada dalam ni. Kelas entry Okje kali ni. Betul2..ada ilmiah ni..

      Eh, tapi ada orang nak tiru pulak? Haha

      Delete
    2. Ha???? Kesmak macam tak pernah dengar jer.....ooo mungkin org Batu Memahat panggil gitu kot....

      Ya setuju....... pakar masakan mungkin tak akan masukkan dlm sweet sour tp mungkin masukkan dalam salad buah buahan hihi

      Apa....apa....AN.....ingat apa mak ni? Walaupun selalu entri merapu tp sesekali taruk, kasi taruk habis tau haha....

      Delete
    3. Haha. Bakat sengaja rendam selama ni kan.... sekali sekala tunjuk, ha.. tu diaaaa...

      Delete
    4. Orang Muo memang duduk bawah tempurung kelapalah, Mak! Ngaku je orang kampung tapi buah kesmak pun tak tahu. Ish, ish, ish.....rasa nak babat dengan bantal busuk 10 tahun tak basuh je tau!

      Mak, orang dah kata orang tak suka pisang kaki ni! Orang tak akan masukkan dalam makanan apa-apa pun. Mak janganlah susah hati sangat dalam hal ni ya. Kalau ada, of course orang bagi terus kat rumah jiran sebelah orang yang gila selfie tu ^_^

      Biasalah tu, cikgu.... Jiran saya ni pun sebenarnya kecil-kecil dulu ada hati nak jadi cikgu. Lepas tu berhajat nak jadi professor. Beberapa hari lepas dengar-dengar dah jadi consultant pulak. Entah bila dia ambil PhD tidaklah saya tahu :)

      Delete
  4. dulu tak tau ni pisang kaki... tau pon dari blog cikmat gebu..heheee..
    and ofkos tak pernah makan jugak..cam takde perasaan jerk tengok luaran..tak teruja langsung..
    plum pon tak brape tapi tu yang baik tuk pelawasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kita Zee...okje pun tengok mcm tak de perasaan...
      Teringat dulu dulu suka makan buah plum, la ni mcm tak leh masuk pulak...

      Delete
  5. mcm best jer..cik nor xpernah mkn..:)

    ReplyDelete
  6. tak penah mkn tp penah nampak .....

    ReplyDelete
  7. sebelum kakak kenal buah ni dulu...kakak ingat kan pisang kaki tu pisang biasa...tapi bila dah tau rupanya bulat je pun....hihiii...padahal dh selalu tngk cuma xtau apa ke namanya.

    ReplyDelete
  8. rasanya ni citarasa saya..sebab saya suka plum, pisang n ciku.first time sy tengok pisang kaki..haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada manfaatnya jugak okje letak gambar diakan Sal

      Delete
  9. Sedap pisang kaki ni. Merasa pon sebab org bagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh Fiza suka ye....org lain lain berbeza citarasanya kann ...

      Delete
  10. errr...tak makan la pulak..walaupun selalu jumpe buah nie

    ReplyDelete
  11. CH anak beranak suka pisang kaki ni hainom.. sedap.. bermusim pisang kaki ni selalu ada bulan Nov-Dis jer.. kebanyakannya dari China, Korea dan Jepun hainom..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru tau bermusim rupanya buah ni yeh CH....

      Delete
  12. Kalau yg dh ranum tu ky honges her OKje..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....saya pun bangsa suka menghongges jugak KY...

      Delete
  13. Teringat masa memetik buah pisang kaki ni masa kat Korea. Memang sedap buah ni!
    Kenapa kita gelar pisang kaki ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. So apa lagi BM .... Assignment tuk awak...kenapa benda ni diberi nama pisang kaki.....boleh dah jadi satu entri

      Delete
  14. Kakcik suka juga makan buah pisang kaki ni - sedap, manis dan rangup. :)

    ReplyDelete
  15. masa mule2 pelik jgk apasal namanyer pisang kaki, dulu2 org cina je yg suke mkn tp skrg buah ni dh makin glamer mcm buah naga jgk kan

    dana suke jgk mkn buah ni tp kalu dh msk sgt lah sbb manis skit... ada 1 lg buah yg rupe dia sama mcm pisang kaki nih, buah mentega... akak pnh jumpa tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana...buah naga tu sedap, byk air...
      Udah...... ada buah mentega pulak? Entah camne pulak rasanya tu yer Dana...

      Delete
  16. tak pernah makan pisang kaki.

    ReplyDelete
  17. pisang kaki? baru kali pertama dengar ni kak..
    Mama Niza

    ReplyDelete
  18. saya dah beberapa kali mkn kat rumah mertua di BP. Diorang rajin beli kat pasar minggu. Tapi, saya pun tak suka sgt rasa dia. Ke sbb blm jumpa yg betul2 sedap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah Ujie.....kotnya kita tak jumpa lagi buah ni yg sedang masaknya sampai sedap dimakan kan....

      Delete
  19. saya dok bayangkan pisang bentuk kaki..emm..buah ni namanya pisang kaki ke..cam takde kena mengena je dengan nama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun Mar tak de kena mengena langsung dgn nama hihi

      Delete
  20. Banyak dijual pasar2 malam & pasaraya.. okeylah rasanya

    ReplyDelete
  21. pernah try...boleh la masuk kat tekak...hihihi...

    ReplyDelete
  22. antara buahan2 ni ynag saya tak biasa nak makan.. tapi tgk dalam gambar menyelerakan pula.. waa... mungkin kalu bland buat jus saya boleh minum rasanya.. sebab suka jus buahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jugak CHL.... eloknya buat jus kalau tak leh makan gitu jer

      Delete
  23. kami this week pun duk pulun makan kaki ni ha hehehee selalu pun beli, saya suka. tapi kan okje, ini macam dah masaj sangat, dia kalau yg rangup rapuh tu, rasa macam melon pun yer, tapi betulla.. its morelike ciku. okje tak suka yerk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh masak sangat ni yeh MJ... yelah kot kan....mmg kurang rangup sikitlah, kalau rangup mungkin sedap kot yek....

      Tulah tu....rasa mcm kurang sukalah pulak, tp tak taulah kotnya dpt yg rangup terus suka pulak hihi

      Delete
  24. dah pernah makan dah buah nih.
    sedap.. memang ade iras2 buah ciku.
    dah lama x makan buat nih. nak beli jugak lah nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh Zura suka yeh ....bolehlah beli yek

      Delete
  25. asalam tak pernah lah makan..macam tomato pula kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh cikgu pun tak pernah makan jugak yeh....Ya cikgu mcm buah tomato kan...

      Delete
  26. Nurul suka makan pisang kaki aka persimmon ni Okje.. sedappp.. selalu Nurul kopek kulit pastu ngap..ngap..ngappp sampai la abis.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah.....org yg suka buah ni mmglah sedapkan Nurul...

      Delete
  27. kenapa tak suka??saya suka la...sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa yeh...... sebab tak banyak airlah DR rasa mcm tak makan buah....hihi

      Delete
  28. macam ni yea rupa buah pisang kaki.. baru tau..

    ReplyDelete
  29. mampir isuk ..
    saiki umpetan sedelok ..
    hujung minggu kiyer karo ngarep final exam ..
    arek fokus ndekek ..
    apopun hepi bloging yor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh...gud luck kambik perekso ney mogo entok njawab yor

      Delete
  30. Dulu2 pernah la makan pisang kaki ni... Rasa sekali, lepas tu dah tak cari....
    Cinta dah beralih arah kat plum pulak... Sedapnya plum tu... Kalau dekat, mau saya ketuk pintu belakang nak tolong jiran sebelah habiskan limau tu.... saya masam ke manis ke, semua telan... Tadi pun baru beli satu kotak kecil dan tiga bungkus limau kecil2 tu.... Tapi manisnya sampai rasa nak nangis... Tujuh biji sekali hadap jer... Nikmat sungguh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu diaaaaa tokey plum sudah mai! Hihi... kan dah kata....siap beli sekotak lagi buah plum tu. Betul tak okje ckp anak beranak mmg suka buah!

      Delete
  31. My mom suka makan pisang...sedap katanya...

    ReplyDelete
  32. akak pun tak pernah beli lagi yg fresh..pernah beli yg dah dikeringkan ja..boleh lah..

    ReplyDelete
  33. Ingat-ingat lupala dah penah rasa ke blum, rasa cam penah, tapi mggu lepas buah ni murah kat econsave, tapi takdelah nk beli, saya suka pisang takde kaki tu, boleh makan, buat cekodok ke...

    ReplyDelete
  34. Masa baru dengar nama dulu saya pun pelik nak imagine macamanalh rupa pisang ada kaki ke?
    Bila tengok.. Lorr bulat pulok dah...
    Tapi, taste dia ok lah kan? Sedap.

    ReplyDelete
  35. saya pernah mkn org bagi . ranguplah tapi mmg x de air . klu mkn sebiji tu rasa kenyang ...

    ReplyDelete
  36. Kalau saya pun harus saya potong masuk dalam sambal cili tumis,sebab ingatkan tomato hehe.
    Apa rasanya Okje ? Sedap ke ?

    ReplyDelete
  37. dh 30taun hidup baru ni sy tgok rupa pisang kaki..sebijik buah tomato..ingatkan klu dah namanya pisang,serupa pisang la bentuknya,tak sangka pulak bulat.hehe

    ReplyDelete
  38. Ooo gini rupanya pisang kaki... selalu tgk kat cerita2 korea je pasal pisang kaki nj... heheheh

    ReplyDelete
  39. Baru tau nama buah ni. Tp apasal pula tetiba masuk nama pisang .. rupa cam buah tomato pula kan

    ReplyDelete
  40. saya dulu pun tak pernah tahu pasal buah ni
    ada kawan ajar makan, tapi tak kena pada tekak saya
    itu yang pertama dan terakhir saya makan, tak pernah beli dah =)
    kira kita samalah OKje =)

    ReplyDelete