Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 1 February 2016

Ada petua tak?

Salam Isnin korang.....

Macamana mood pagi ni? Happy ? Sedih? Lembab? Mak, ginilah seadanya..... lembab, lembab suram gitu. Haha..... Maklumlah penat berjalan semalamnya kan hihi.....

Banyak benda nak settle pagi ni, nak masak, gosok baju, nak blogwalking lagi....huh....kurus nampaknya mak kalau cenggini hihi....

Weyh nak tanya ni, pernah tak korang basuh baju dan baju korang jadi cenggini? Ni rasanya sebab ' softener' ni.  Macam kena berak taik burung jerkan.... Geram betul tau!! Dahlah susah nak hilang. 

Yang sakit hatinya, selalu jadi kat baju kerja Pak Jilapah dengan baju sekolah.


Korang ada petua tak nak hilangkan benda tu? Mak dah cuba jugak pakai lemon, tapi tak jalanlah weyh....

29 comments:

  1. sebab tu dah lama tak pakai softener...memang selalu kene..jenuh nak kene tenyeh balik dgn berus tgn..try berus pakai syampoo kak..

    ReplyDelete
  2. Cubalah tenyeh sabun mandi kemudian rendam dalam air panas macam ramai yang kongsi kat fb tu... :)

    ReplyDelete
  3. Kalau CH letak bedak powder bahagian tu Nom..
    Pastu gosok dengan iron..
    Lepas tu basuh dengan sabun mandi..
    InshaAllah hilanglah tu..
    Boleh cuba juga petua idzwa dan kakcik tu Nom..

    ReplyDelete
  4. Nak pandangan dulu..ok
    First awak sumbat kat mesin terlbih muatan
    Mesin basuh awak tu agaknya kotor...kan dia ada penapis buang kekotoran tu,n kt bhgian ats tu mesti ada habuk yg kering melekat.so buang n bersih mesin basuh awak...hihi jgn marah knor rasalah tu..
    Nak ltak bhn pencuci kat tempt dia lah jgn tongah ats baju jer...kn kdg2 mals ni dtg mennyerang kita2 ni..nk cpt.kn...kn
    Ingat jgn le penuh sgt baju tu ye...
    Okby darlinggggg...I nak mengemas ni

    ReplyDelete
  5. Petuanya sental kuat2...pakai sabun jer

    ReplyDelete
  6. try guna basic h la mak, kotla boleh, sebab dia pencuci serbaguna

    ReplyDelete
  7. tak pasti sebab apa ni, tapi moga dipermudahkan urusan mak

    ReplyDelete
  8. Cer try hilangkan guna Vanish pink. Genyeh2..rendam.

    ReplyDelete
  9. Hainom cubalah benda2 yg direkemen mana tahu boleh berkesan.

    ReplyDelete
  10. Erkkk kerap sgt kena meroyan jap nk gonyoh. LM tenyeh ngan sabun mandi. Mmg beli sabun mandi buku tu untuk kes sebegini. Dan selalu jd klu LM lama dah x cuci mesin basuh, byk sgt hampas mak nenek dlm penapis mesin basuh tu

    ReplyDelete
  11. Eh lupa nk jeb soklan.. Hehe LM ni johorean. Segamat mari. Tp mmg suka mkn apa je yg ada pulut. Tak kira la pulut ikan masin ke pulut mangga ke smua telan. Hantu lopes gak. Org siam la kot asik mkn pulut je nih. Ahaha

    ReplyDelete
  12. nampak gaya lepas ni tak boleh pakai softener dah la..

    ReplyDelete
  13. Sonang ni mak, tenyeh sabun mandi buku tu, kasi sabun tu kering, pastu genyehla dgn tgn je, in shaa Allah hilang.
    Err...mak ko tau ke genyeh tu ape?

    ReplyDelete
  14. cubalah petua yang tengah 'in' sekarang. parut sabun mandi lepas tu rendam. mana tau jadikan...

    ReplyDelete
  15. Tak pernah pula jadi kat kain baju kat rumah ni...
    ke saya tak perasan sbb tender basuh gosok baju ni dah ditender kat the other half.. hehehe

    ReplyDelete
  16. Iols faham perasaan mak. Huhu stress level petala doplohdua bila jadi gini. Biasa jadi dekat baju putih. Skrg ni bju putih aina celop celop n basuh asing dengan baju warna. Hihihi

    ReplyDelete
  17. alamakaiiii...kite pon selalu dah kene cam gini...memang betol cakap hang tu mak selalu benda ni terjadi kat baju kemeja putih je...kalau basuh balik cengitu je takdenye kesan tu nak hilang...kite selalu berus tenyeh pijak2 baru la cam hilang...benci kan baju dah siap basuh wangi2 tetiba ada kesan tompok2 taik unta...steresss tarik rambut terus....hahaha

    ReplyDelete
  18. eija pun perasan jd kat tudung kakak iman.. tdung sekolahnya hihi.. nk petua jugak

    ReplyDelete
  19. eija pun perasan jd kat tudung kakak iman.. tdung sekolahnya hihi.. nk petua jugak

    ReplyDelete
  20. tak penah jadi lak. so sori Nom takde petua..

    ReplyDelete
  21. Dah cuba sabun mandi .. try test mn tau hilang

    ReplyDelete
  22. Oh, ini masalahnya! Mak tak bersihkan sampah-sarap dalam mesin basuh tu eh.... Kalau main campak sebakul masuk mesin basuh, kenalah macam ni. Bukan apa, sebabnya saya pun pernah juga terkena terutama bila nak cepat dan nak sumbat mesin basuh tu sebanyak mungkin. Ada orang kata, mesin basuh mesti sumbat semaksima mungkin, takdalah cepat rosak dok putar pakaian berpuluh kali kalau nak basuh sikit-sikit. Membazir karan pun ya jugakan.

    ReplyDelete
  23. ohhh benda ni jadi sebab muatan penuh ye? patut la kira pun selalu jadi. bukan salah softner lah kan? kihkihkih

    ReplyDelete
  24. sebab muayan penuh?tak peenah pulak jadi gini..kita guna mesin basuh sbat kain denan kuantiti sepatutnya n secara berhemah la kot..sempat lagi masuk bakul angkat sendiri.hahaha

    ReplyDelete
  25. ha...dah dapat petunya kan..saya guna sabun mandi je

    ReplyDelete
  26. Mak...lepas ni beli baju kaler hitam...hihi
    Sorry..gurau jek. Solosi ni tak membantu langsung :D

    ReplyDelete
  27. mungkin sebab campur baju berwarna dengan baju putih... dulu sebelum saya pindah gombak ni, mmg kakak saya campur baju putih n warna. bila saya asingkan barulah tak de masalah ni lagi okje.

    lagi satu mungkin betul juga mesin kotor... sebab ada kotoran + sabun + pelembut kain yang tertinggal pada mesin... kena cuci mesin juga... harap2 membantu...

    ReplyDelete
  28. aida x pernah plak gini.
    sebab baju putih aida asingkan dari baju berwarna.

    ReplyDelete