Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 21 December 2016

Putu Perak

Salam Rabu ....

Masa balik dari Seri Iskandar hari tu, mak singgah kat RnR. RnR Tanjung Malim kalau tak silap. Biasalah.... kalau bukan untuk buang kecil, singgah sini untuk makan Roti Bakar Pak Tam yang mabeles. Tapi sedihnya, hari tu tak de rezeki roti. Roti habis!

Tengok kedai lain boleh tahan jugak sedapnya! Ada satu kedai tu jual macam macam rendang. Rendang makan dengan Nasi Himpit. Sedap jugak tu. Ada jugak kedai yang jual ayam goreng ala ala KFC ..... macam sedap jugak hihi...... Pergh! Kalau ikutkan nafsu nak aje mak beli hokey!! Tapi bawak bawaklah kawal nafsu tu Mak Jilapah weyh.....


Ternampak pulak kiosk yang jual benda ni. Putu Perak. Pertama kali tengok ni tau. Rasanya lebih kurang macam Putu Bambu atau Putu Piring. Cuma bezanya dalam dia bukan Gula Melaka atau Gula Merah tapi dalamnya kelapa. Kelapa dia tak manis dan tak jugak tawar....masin masin sikit. Sebab mungkin tepung luar tu dah manis kot.


Orang Perak mesti selalu makan kuih ni kan.... Betul tak Khairul Bariah, Cho Zila....

Kalau tanya mak, sedap ke tidak, mak lagi suka Putu Bambu atau Putu Piring. Oleh sebab Pak Jilapah yang nak sangat kuih ni, so dia kena habiskan haha.....

31 comments:

  1. eh! betullah tu. Selalu ada jer jual kat kualer ni haaa..kalau makan panas-panas sedap ler. Dah sejuk dia keras dan liat sikit, kan Mak.

    ReplyDelete
  2. dana sekali tak penah mkn kak putu perak tuh...

    heheheh kite biasa lah nampak makanan kalu kt rnr semua rasa mcm nk beli

    ReplyDelete
  3. Tempohari nampak kat ig kak zai kuih ni nom...tengok cantek je bentuknya kan.Teringin juga nak merasa tapi ntah bila lah nk ke Perak:-).
    Semua nampak sedap ,beli je nom...itu sikit ,itu sikit...semua boleh rasa .

    ReplyDelete
  4. Tapi bentuknya cantiklah dinda macam kuih bahulu
    Tak pernah jumpa pulak. Tapi betul juga En ayah tu beli kalau tak mana tahu macam mana rasa dia. Kanda suka cara En ayah gitu sebab ini mesti kuih tradisi kan.

    ReplyDelete
  5. Makan panas2 baru best. Bila dah sejuk dia keras & rasa tercekik makannya.. Saya lagi prefer putu bambu.

    ReplyDelete
  6. first time jugak tengok ni..kalau kat kelantan ni terkenal dengan putu halba..

    ReplyDelete
  7. Sypn suka cuba menu2 "baru", nak2 yg x pnah jmpa n tau..

    ReplyDelete
  8. Nampak cam sedap jerk.. next time nak cuba laa kalau jumpa..

    ReplyDelete
  9. tak pernah jumpa lagi kuih ni

    ReplyDelete
  10. PH tak pernah makan yang ni. Tak pernah jumpa pun hee..hee... Kalau ada kelapa boleh tahan sedap.

    ReplyDelete
  11. Wlaupun Nur org perak...jarang jumpa/makan putu ni..
    Pernah tu pestime makan masa umah pak cik de kenduri kawen..sedap
    Balik umah terus Nur buat...keras laaa..kecewa tau hihi

    ReplyDelete
  12. oo camni rupanya. semata2 kelapa ke dalamnya mak?

    ReplyDelete
  13. oooo.. perak pun ade putu.. hihi

    ReplyDelete
  14. klu inti kelapa cm tu....rietta rasanya lebih suka putu piring...

    ReplyDelete
  15. siyess nampak macam sedap je..Hsna sebenarnya jenih yang cerewet bab makan tapi ni nampak terliur plak..

    ReplyDelete
  16. i seeeeeee.. baru tau pasal putu perak. Mmg tak pernah try ni mak. nampak sedap je... =D Peberet aina putu piring. Yummy!

    ReplyDelete
  17. Reen tak pernah rasa lagi Putu Perak ni.. Ni baru first time nengoknya..

    ReplyDelete
  18. Rasanya putu jenis ni kat JDT xde lagi.
    kalau putu bambu, putu piring dan putu mayam adalah.

    ReplyDelete
  19. CH pun suka putu piring nom..
    Pernah juga makan putu perak ni..
    Sedap makan masa panas nom..

    ReplyDelete
  20. tak pnah nampak lagi ni.. first time dgr putu.. kata sabah ade putu jgk tp ubi

    ReplyDelete
  21. Walaupun saya org perak tp.tak pernah mkn putu perak, maklumlah membesar di pahang

    ReplyDelete
  22. Nampak sedaplah ok je... eh terasa-rasa pulak nak mencari putu piring/putu bambu... kalau nak putu perak jauh lak nak ke perakkan.. hehehe

    ReplyDelete
  23. susah nk jumpa putu ni ..biasa jumpa org jual putu piring je...noe oghang perak...ate memang ler suke putu ni...

    ReplyDelete
  24. Balik kg b'thn2 xprnh t'gerak hati nk benti kat tg malim... Cikna yg ic Perak ni baru tau de putu Perak, now cikna yg pherakk...;-)

    ReplyDelete
  25. kira pulak lagi suka putu perak ni dari putu2 yang lain. dah namanya tekak anak membesar dekat perak memang jadi gitu lah kan hihihihi.

    ReplyDelete
  26. tq for sharing Nom.
    kalau aida jumpa putu perak ni kat mana2, takde la jakun sgt hi hihi...

    ReplyDelete
  27. Tiba-tiba teringat pada putu piring. Itulah Mak. Macamana orang nak diet macam ni. Tak membantu langsung tau!

    Kenapa ek masa kita pergi Seri Iskandar, on the way pergi, on the way balik takda apa pun yang rasa menarik di hati? Tapi bila baca entri Mak, macam-macam pulak yang best! Itu tandanya kena pergi lagi ke Mak?

    ReplyDelete
  28. Kalau Sha.. apa je yang mula dengan putu memang feveret.. putu bambu, putu Perak, putu piring dan putu matamu.. hehehe

    ReplyDelete