Rintihan Hati Seorang Ibu.....

Syurga anak di bawah telapak kaki ibu...... Syurga isteri di bawah telapak kaki suami..... Redho Allah bergantung redho ibu ayah kepada kita...  Semuanya saling berkaitan.....  OKje juga seorang isteri, anak dan seorang ibu.

Berbakti kepada ibu ayah kandung mahupun mertua satu amalan yg amat mulia.............lumrah manusia.... perkara yg baik memang amat sukar untuk dilakukan....... walaupun pahalanya berganda!

Tapi sepatah kata Ustaz Azhar Idruz.....

'Perkara wajib yg Allah perintahkan kepada hambanya memang sukar untuk dilakukan walaupun kita tahu bahawa ganjarannya adalah besar...... Oleh sebab itu sebagai hambanya, kita wajib lakukan dalam KETERPAKSAAN  kerana kewajipan itu ada kalanya sifatnya memang TERPAKSA'.

OKje suka dengan kata-kata Ustaz Hushim....( tak ingat dalam rancangan ape! tapi beliau merupakan Kaunselor Perkahwinan) ...'Kasih Sayang itu lebih berharga dari materialistik' Ibu ayah yg telah tua dan tiada kudrat lagi tidak menagih wang ringgit daripada anaknya ( kalau bagi, satu bonos!) tetapi mereka menagih simpati dan kasih sayang.

Disinilah adik beradik memainkan peranan. Tanggungjawab.menjaga ibu bapa ni ..... haruslah ada pepatah 'RINGAN SAMA DIJINJING, BERAT SAMA DIPIKUL'! Setiap adik beradik MESTI mengambil bahagian bergilir-gilir menjaga ibu bapa mereka. Kasih sayang yg diberikan oleh ibubapa kepada anak-anak adalah sama, tiada yg  kurang. Anak-anak haruslah diberi peluang untuk mendapat pahala yg besar itu. Sebagai ibu bapa pulak haruslah ada sifat adil, jangan hanya dibebankan kepada seorang anak sahaja untuk menjaga mereka dengan alasan keselesaan, mudah berkomunikasi, mudah diajak berunding, mudah disuruh tapi ibu bapa harus mengerti ........... anak itu juga memerlukan ruang untuk dirinya. Apabila ada sikap toleransi, adil, faham memahami dalam perhubungan anak dan ibu bapa barulah tidak timbul keterpaksaan dalam menjalankan tanggungjawab. Keikhlasan itu sedikit demi sedikit akan datang. Kerana.......tanggungjawab dipikul sama rata!

Selain itu , jauh di sudut hati ibu ayah amat mengharapkan  anak2 yang dipelihara sedari kecil mendengar kata dan tidak sesekali menyakiti hatinya. Janganlah sesekali membenarkan air mata ibu jatuh kerana mengecewakan mereka, tapi biarlah air mata  ibu jatuh kerana kejayaan kita!
  
Sematkanlah dalam diri kita sebagai anak, kesejahteraan kita hari ini adalah kerana berkatnya doa dari seorang yg bernama ibu!

Kenapa OKje macam serius ek hari ni........Entahlah..........................

Comments

Popular Posts