Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 3 September 2012

Anak apakah kita ini??

Sebelum start buat 'CHORE' OKje yg menunggu tu.... he...he.... (niat kena ikhlas kerana Allah wahai OKje.... barulah dapat pahala .......) buat satu entri ... best jugak ek...

Dah lama rasanya tak buat entri berbentuk ilmiah..... walaupun 'BENDA NI' dah biasa dan memang kita dah tau pun .... tak salahkan OKje share dan refresh apa yang OKje dengo pagi tadi...

Ingat ek tag line ni ....'REDHO ALLAH adalah dari REDHO IBU BAPA'

Bukan mudah untuk mendapat ganjaran syurga dari Allah...... walaupun nampaknya mudah untuk menjadi anak yang SOLEH, yang dapat menjadi penyejuk mata dan penawar hati kepada kedua ibu bapa, tapi hujahannya cukup besar!

Diantara ciri-ciri anak yang SOLEH :
 ~   Menghormati ibu bapa dengan ikhlas dan bukan dengan keterpaksaan. Merenung ibu bapa dengan
      pandangan kasih sayang.
   
      Kasih sayang adalah fitrah yang dianugerahkan oleh Allah pada setiap makhluknya...... Apabila kasih
      sayang ini digabungkan lagi dengan dorongan agama sebagaimana gandingan dari ayat Al-Quran yang
      lebih kurang maksudnya ' Taatkan Allah dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa....' maka
      percayalah ganjaran Allah itu PASTI!

~    Anak yang sentiasa mendoakan kedua ibu bapanya
      dan INGATlah  wahai diri ku dan sahabat-sahabat ku sekalian.... maka tergolonglah kita dalam golongan
      ANAK DERHAKA.....seandainya kita tidak berbuat demikian!

      Anak yang baik adalah anak yang tidak meminggirkan kedua ibu bapanya walau apa pun keadaan
      mereka...

Percayalah..... penawar kepada kekacauan hidup, keresahan dan kegelisahan jiwa adalah  dari keredhoaan ibubapa dan keberkatan doa dari mereka....

Pape pun takkan entri kosong je ek....... layan je lah gambo ni......... janji ada gambo he...he....


6 comments:

  1. Semoga kita dan semua menjadi anak2 yang sentiasa bersyukur dan mendoakan ibu dan ayah kita :D Amiiinnn...

    ReplyDelete
  2. good info.. semoga kita terdiri drpd golongan anak2 yg soleh

    ReplyDelete
  3. muhasabah diri..... moga tergolong dalam anak2 ygberbakti kpd kedua ibu bapa....

    gamba preve nmpk..nk beli ke???:)

    ReplyDelete
  4. Insyaallah.....

    Intan..... cuci mata je.... beli? Memang tak le.... Hutang yg ada pun tak habis lagi!he...he...

    ReplyDelete
  5. Sentiasa berdoa agar tidak terkasar dengan ibu bapa...
    Dan yang penting gambar kereta tu memang lawa..ahaks

    ReplyDelete
  6. Anak yang soleh itu bagai semantap proton preve ker? hahaha..
    moga setiap insan akan menjadi anak2 g soleh dan solehah aminn

    ReplyDelete