Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 13 September 2012

Latihkan Diri tu.......

Kat tempat OKje ni tengah hujan...... angin pun agak kuat jugaklah. Tulah......ingatkan nak makan mee sampai ke malam......

TAPI.....diaorang komplen pulak....... nak makan nasi...... OKje dah masak nasi pun dari tengahari, lauk ikan sambal semalam pun ada lagi seekor... tapi tak cukup pulak ek! Budak-budak ni .... MEMANG betullah!! he..he..


So nak tak nak, malas tak malas ...... masak jugaklah AYAM 'UNGKEP'.... ( resepi jawa !..)  Masa OKje kecik-kecik dulu....... kalau time Kenduri atau Hari Raya je baru dapat makan ayam.......  Ayam masak Ungkep nilah......

Masa zaman tu... mana ada ayam dah siap sembelih.......Sekarang, melambak ayam dijual.... pilih aje kat mana! Dulu, nak makan ayam kena tangkap sendiri ( abah OKje lah yang tangkap!!!  ayam bela sendiri pulak tu)..... pas tu kena sembelih sendiri, ingat lagi mak OKje akan jerang air panas untuk merendam ayam sebelum nak cabut bulu dia.... Agaknya tu lah pasal jarang makan ayam....... sebab banyak sangat procedure dia baru boleh makan.... he...he... Kalau sekarang kena buat cam tu...... TAK MAKAN pun sanggup! he...he...

OKje berani cakaplah..... tak semua ' bloggers lelaki '  yang ada ni boleh sembelih ayam!!!  he...he... BETUL TAK!!!  Sebelum terlambat, baik beli ayam hidup banyak-banyak dan cuba menyembelih!!! Confirm putus terus leher ayam tu......ha...ha... ( buat lawak , ketawa sendiri!...... )  

Apa pun...... SELAMAT MALAM JUMAAT!....


4 comments:

  1. ayam apa tuh? mcm mana buat tuh okje?? mcm sedap jer pulak! hukhukhukhuk

    ReplyDelete
  2. Hahah terasa2 ;D
    tapi waktu kt sekolah dulu ada amali buat sembelihan utk PAFA(perkara asas fardu ain) ;D

    ReplyDelete
  3. Senang je Sue....sambil blogging pun boleh buat he...he...masak ni perkara asasnya semua sama....bawang putih bawang merah halia.... Yg lain tu ikut jenis masakan..nk kunin letak kunyit... Nk hitam letak kicap... Nk merah letak sirap.....he...he..main main je sue...

    ReplyDelete