Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 14 June 2017

Buntil

Salam 19 Ramadhan...

Sekejap je dah 19 hari yek. Moga Allah terimalah ibadah kita yang sedikit tu.

Korang dah buat Biskut Raya ke?  Ke tunjuk jer hihi... Ha a... korang tak payahlah buat, buat penat je. Baik tunjuk je, habis cerita...... cepat dan mudah gitu kekdahnya. Mak ni yelah....kena buat! Sekarang ni kuih sebalang dah RM30 henggit. Takkan beli sebalang kot! Nak bagi mak sana, mak sini lagi. Kesian laki ai haha......

Kita ni, mak mak, benda benda gini kena jugak fikir. Habis tu? Sapa lagi nak settlekan, kalau bukan kita? Mak ni jangankan membiskut, barang pun tak beli lagi weyh!!

Sudahlah cerita pasal biskut Raya, marilah kita membuntil haha.... Sebenarnya mak nak cerita pasal Buntil? Korang sure tak pernah dengar kan. Mak ni, yang Jawa pun cuma pernah dengar nama je, makan memang tak pernahlah. 

Camnilah rupanya Buntil tu...

Buntil

Kalau tengok pada rupa dia, terjumpa kat Param pun belum tentu nak pandang apatah lagi beli..... Tapi tulah, jangan dipandang pada rupa, pandanglah pada rasanya hihi......Sedap! Camne nak explain ek? Senang cerita macam makan pucuk ubi masak lemak tulah weyh. Gitulah lebih kurang. Sedapkan? Nak explain lebih lebih pun mak tak tahu, korang kena rasalah sendiri. Kiranya satu kelainanlah ..... asyik makan sayur goreng je kan....

Yang merah itu tali, yang hijau itu daun ye.....

Buntil ni rupanya makanan tradisi Jawa. Ada orang guna daun ubi, ada orang guna daun keladi, ada orang guna daun betik. Ikut mana mana yang jumpa kot haha..... Tapi yang pasti jangan suruh mak buat! Suruh makan, bolehlah hihihi......

Teringin nak membuntil, boleh rujuk kat sini Resepi Buntil



26 comments:

  1. memang pestime tengok ni mak, apatah lagi nak membahamnya, tapi betullah jangan tengok pada rupakan tapi rasa dulu.

    saya pun mak nak membeli biskut raya fikir 10 kali dengan harganya, jadinya terpaksalah menggigihkan diri buat biskut raya sikit, janji dapat bagi mertua barang sebekas dua jadilah, nampak juga ada yang dibawa sebagai buah tangan,ikhlas sesuci lebaran dari hasil airtangan menantu ni lebih bermakna kan hahaha...pada hal nya nak bagi benda lain bajet takdo,buatlah biskut raya saja

    ReplyDelete
  2. Tak pernah dengar lah Mak Nom..
    Rasa macam ulam ker?

    Bab biskut Raya, LZ beli jer.. hehehe
    Kalau buat sendiri tak jadi membazir pula..

    ReplyDelete
  3. Den pun baru pertamo kali dengor nama lauk buntil..
    Buang L ganti ng jadi bunting nom hahaha
    Start merapu..

    Sedap ye nom..
    Den pun suko juga mencubo lauk2 baru pertama kali ni..

    Den kuih beli kuih tunjuk jer nom..
    Lotih nak membiskut ni..
    Wlpn dah beli acuan semperit tu hahaha..

    ReplyDelete
  4. org mcm penah dgr tp tak ingat penah jumpa or mkn tak... ptt cite lah camne rasanya kak nom

    ReplyDelete
  5. dari tempohari akak nak tanya apa tu buntil....apa isi dalam buntil tu nom? ikan ke apa ?

    ReplyDelete
  6. pertama kali dengar buntil. Makannya jauh sekalilah sebab tak pernah jumpa ^_~.
    apa isinya Mak? tak cerita pun...hihi.

    ReplyDelete
  7. Errr..heh..heh..rupanya funny lah, Hainom. LL klik link dan dapat tengok resipi. Rasanya lebih baik kita beli aje, kan? Banyak juga bahan2 yang digunakan.

    ReplyDelete
  8. Beli kuih tunjuk je nampaknya sis . hihi

    ReplyDelete
  9. Buntil pun buntil lah Mak janji sedap :p

    Tapi makanan orang jawa ni sedap2 kan Mak. I like.

    Kita dah membiskut Mak, dah 2 jenis hah. Baik cepat Mak, kang tak sempat hikhik

    ReplyDelete
  10. First time tengok ni...
    Orang jawa dan makanan orang jawa memang terbaik...
    Betul tak Mak..

    ReplyDelete
  11. buntil?first time dengar...mula mula tdik igtkan mcm solok lada....

    ReplyDelete
  12. first time kite dengar name makanan nie kak..

    ReplyDelete
  13. Hahhaha... buntil yang Mrs. A tahu bukanlah sejenis makanan.
    Tapi yang ini memang rare baru tahu ade jugak yang makanan namanya buntil, siap ikat tepi lagi eh! ikat tali ngeh!ngeh!ngeh!

    ReplyDelete
  14. mesti dh x ramai yang pandai buat ni..siap tali bagai.saya x pernah dengar, mahupun makan buntil.

    ReplyDelete
  15. Saya orang Jawa. Tapi tak pernah tau pun kewujudan Buntil ni. HAHAH! mungkin belum cukup jawa lagi kot .

    ReplyDelete
  16. Serius, 1st time dengar pasal Buntil.. Hehe..

    ----
    ERAZ FADLI | Bagi Hadiah Raya Aidilfitri 2017

    http://www.erazfadli.com/2017/06/eraz-fadli-bagi-hadiah-raya-aidilfitri.html

    ReplyDelete
  17. 1st time dengar nama menu ni ... dan 1st time nampak. Buntil ye namanya, ingatkan nama anak kucing ke apa tadi.

    ReplyDelete
  18. Ni first time mama jumpa buntil ni. Rare sgt ni

    ReplyDelete
  19. Kalau baca tajuk je ingat buntil = ketumbit 😃😂😂 rupanya makanan la okje... sedap la kot no rasanya okje?

    ReplyDelete
  20. 1st time dgr nama buntil ni...dan x pernah perasan psl makanan ni param...

    ReplyDelete
  21. betul akak conflakes madu sebalang rm 58 nk buat barang murah je

    ReplyDelete
  22. Haah tak pernah tgk pulak buntil ni...hihi

    ReplyDelete
  23. First time tengok.. Mujurlah dah abis puasa.. kalau tak jenuh mencari ini.. hehehe

    ReplyDelete
  24. so buntil ni mcm lauk la ekk?
    bukan biskut raya kan?
    and a BIG NO la utk aida. NO sebab x pernah dgr, tgk & makan.
    but kalau jumpa, wajib la aida nak mencuba nyer, nom.

    ReplyDelete