Kisah semalam

Salam Selasa....

Diam tak diam, masuk 5 hari dah korang pose kan.... sekejapnya rasa.

Kisahnya semalam ni, lepas sahur mak mengerjakan benda ni. Bukan rempah 3 sekawan lagi dah ni kalau dah gini punya gaya hihi..... ni namanya rempah berkawan kawan hahahaa....... Lama dah duduk dalam bekas dia tu, tapi baru pagi semalam mak terinsaf nak asingkan. Rajinkan ?? hahahhaa..... 

Kalau dalam cerita Musang Berjanggut, lepas asingkan benda yang bercampur macam ni, Puspa Wangi terus kena pinang dengan Tun Nila Utama, putera Indera Pura yang menyamar jadi Tok Janggut...... Kalau mak yang dah hampir menopose ni agak agaknya ada ke orang pinang nak jadikan calon besan? hihi......  



Hasil kerajinan yang melampau pagi semalam! Hari ni dah malas balik urghhhh....


Korang hari ni plan nak masak apa? Mak macam nak masak Ayam Kicaplah,  lawankan dengan serunding kelapa hari tu yang masih berbaki...... Dah katanya orang Jawa Johorkan.... Ayam Kicaplah faveret hihi...

Ni mak punya menu berbuka puasa 2 hari semalam..... Nasi Ambeng! Ikan masin duk menyorok bawah ayam. Tak nampak! 

Ini kes sendiri yang teringin ni, sebab tulah laju aje kejadiannya hihi....

Nasi Ambeng versi moden

Oklah sehingga ketemu lagi korang......


Comments

  1. Saya akan mengintip ikan asin yang disembinyikan dibawah ayam .. , Dan itu membiat saya jadi lapar ๐Ÿ˜.

    ReplyDelete
  2. Wah rajin buat nasi ambeng sebab banyak komponen kena masak.

    P.S: Saya sebenarnya lama ikuti blog anak tapi jadi silent reader. Salam perkenalan.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah dah nak dapat menantu mak ye :p

    Aduh, sedapnya nasi ambeng ๐Ÿ˜‹

    ReplyDelete
  4. kene turunkan ilmu musang berjangut ni pd anak2 mak yg jeliter tu supaya leh jadi menantu. eyh besannn.. :p

    ReplyDelete
  5. Wah...nasi ambeng...husband saya suka ni...ada sorang tu jual kat Seri Iskandar...tapi tahun ni dan tahun lalu tak pergi...

    ReplyDelete
  6. Pasni leh meniaga Nasi Ambeng...ni fav saya ni..selalu beli kat masjid kawasan ofc hari jumaat..kan selalu ada gerai gerai jual makanan selalu..sedap.nasi ambengnya

    ReplyDelete
  7. Wah nasi ambeng tu. Lama tak makan. Mcm kena cari je. Nak buat mcm ana sorang je yg makan. Hehe

    ReplyDelete
  8. Rajin ko nom..
    Den selalu Oder nasi ambeng ustaz ..
    Mcm nak Oder lagi..
    Bukan nak buat sendiri ๐Ÿคญ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rajinlah sebab teringin Ti, Kat KL ni mana nak cari nasi ambeng lagi lagi musim PKP mcm ni

      Delete
  9. Sedapnyaaa nasi ambeng tu! terus lapar perut melihat kejadiannya hahaha.

    ReplyDelete
  10. Sedapnya Nasi Ambeng yang Hainom masak! Ada mee goreng sekali. Kenapa rempah tu campur2? Dijual macam tu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taklah PH.... kes malas lah tu, mungkin sebab dah tinggal sikit so I campur jadi satu, Lepas tu terasa semak mata pulak hihi...

      Delete
  11. Nasi ambeng tu ko makan sorang2 ke, bukan kena berdua ke dalam talam. Teeliur pulak aku tengok ko punya nasi ambeng tu mak. Nnt aku kena cari resepi sambal jawa tu dulu la kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pinggan aku Zim hihi..... kalau nasi ambeng kenduri bukan setakat makan berdua, satu dulang makan berlima selalunya. Kalau lebih, bungkus bawak balik. Dulu dulu selalu tunggu abah balik kenduri..... nikmat woo makan nasi berkat. Sekarang mmg tak de dah mcm tu....kenduri, memasing makan dlm pinggan

      Delete
  12. Rajinnya akak membuat nasi ambeng.. Saya tengok proses memasaknya pun saya lelah.. hehehe.. Pandai pula ikan masin tu menyorok.. hehehe..

    ReplyDelete
  13. Ye laaa.... Kejap jew masa berlalu๐ŸŒน๐ŸŒนSalam Ramadhan untuk Hainom okjew ๐Ÿ™๐Ÿ™

    ReplyDelete
  14. banyak cengkih je. kadang2 nak jimat, bunga lawang tu saya pecahkan kelopaknya. sekali pakai 2 kelopak sahaja...hahaha

    ReplyDelete
  15. Kat tempat wak kalau kenduri ada lagi nasik ambeng dulang ngadap berempat.
    Tapi biasanya tak dimakan, belah empat terus bungkus.
    Makan biasanya disediakan kuih2 dan air gitu.

    ReplyDelete
  16. wah.. sedap tu nasi ambeng, tahun2 lepas memang tak mis gi bazaar ramadhan beli ni..

    ReplyDelete
  17. Ha kita nampak ikan masin bawah ayam tu..heheh wahh rajin buat nasi ambeng

    ReplyDelete
  18. Sib baik kitapun dah hampir2 menopos, jadi tiada lagi istilah mengidam2 tengok nasi ambeng yang lazat tu..

    ReplyDelete
  19. salam 3 mei mak. singgah sini ye. kite x de idea la nak update blog.

    rajinnya mak masak banyak banyak tu. sedap nampak semuanya.

    ReplyDelete
  20. Wow... serius rajin sungguh okje asingkan rempah berkawan-kawan tu... hahaha

    Sedapnya menu berbuka Okje. Telan air liur kita tengok... aduh...

    ReplyDelete
  21. woww..nasi ambeng...harini berbuka baru plan nk masa kari ayam..xpandai sgt masak gulai tp nk cuba juga hihii

    ReplyDelete
  22. mantop nasi ambeng.
    aida tak pernah terfikir plak nak buat.
    sebelum ni dok beli kat pasar mlm jer.
    tq for sharing. sgt menjemput lah menu ni!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts