Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 7 May 2013

Emmmm...

Maaf le kalau ada yang menyampah atau tak suka membaca entri ni...... asyik asyik cerita pasal PIL!
Mungkin dengan penerangan ini dapat menjelaskan kedudukan serba salah OKje yang sebenarnya.

Bila dilihat dari sudut pandangan 'menantu hantu' ni, rasanya keadaan ini akan jadi lebih mudah kalau  'ibu bapa' tu berada di rumah anak perempuan daripada anak lelaki. Kalau duduk sehari dua mungkin tidak menjadi masalah sangat kot, tapi kalau dah berminggu-minggu sedikit sebanyak mendatangkan ketidak selesaan jugak pada menantu perempuanlah terutamanya.....

Sebagai ibubapa, mereka kena faham perasaan menantu yang memerlukan privacy di rumah sendiri.
Mereka sepatutnya bergilir-gilir ke rumah anak-anak supaya, semua anak mendapat pahala yang sama rata!..... ( kot ye! )

Sebagaimana yang OKje cerita sebelum ni, MIL adalah pengidap Parkinson. Parkinson adalah sakit yang berkaitan dengan saraf.  Tangan dan kaki pengidapnya akan menggigil dan tidak selesa. Picit memicit memang menjadi perkara biasa. Tapi, yang tak berapa nak bestnya, tak semua anak atau menantu yang menjadi mangsa!

Membuang air, mandi, pakai baju, pendik kata semuanya memerlukan bantuan orang. Nak berjalan pun ada kalanya kena tarik sebagai starter! Bila menjenguk sekali-sekali tu ringanlah tulang membantu abah apa yang perlu, tapi kalau dah sebumbung......... Anak pun tak tentu lagi, inikan menantu hantu ni!

Ya, betul..... memang ganjaran besar sedang menunggu nun di hadapan sana........
Tapi bukan mudah untuk mengaut pahala yang mahal harganya di akhirat kelak!

'Berat sama di pikul ringan sama dijinjing!' barulah rasa tidak terbeban!.....    
TQ Arjuna kerana memahami!


45 comments:

  1. kalau anak ramai, boleh gilir2. macam bapak mertu sepupu sy, bapa dia xmo duduk ngan anak2 die, sebab menantu die sorg tu la yg penyabar dan mesra..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untungnya dapat menantu yg penyabar mcm tu Dysha....

      Delete
  2. eh eh blog akak hijo gitu.. nmpak sgt da lama x bw..hoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah...tukar kale je yg mampu Dysha....

      Delete
  3. betul juga... mesti ada anak menantu hantu tu nak kan satu situasi yang mana nak juga berehat... kan... peribahasa :berat sama di pikul, ringan sama di jinjing: dah tak de point.. skrg dah jadi berat ko sorang2.. ringan aku handle.. :P hmmm sabor yer.. mudah2an awak sentiasa jadi insan yg penyabar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha setuju tu.....memang ngadaplah ko sorang sorang....hehe...sekarang okje dah ambik pendekatan buat apa yg mampu je Jas...rasa tak mo buat, diam buat muka toye! Hehe....boleh gitu?

      Delete
  4. no komenlah sbb belum pernah rasa... my FIL dok ngan abg ipar...dan In Shaa Allah nnt kami nak jg ayahda pula..terkilan sbb arwah mak dl tak sempat nak jaga... kata org anak ramai senang masa tua nanti,...itu kalau anak menantu yg berkualiti kalau hantu mmg susah juga....huhu.. menjaga org tua mmg menuntut kesabaran yg tinggi,..malangnya kita semua tak ada sifat tuu..kan... mg Allah beri kita ketabahan dan sifat yg mulia itu..in shaa allah...sesungguhnya...semua itu ujian untuk kita..menjaga ibu bapa yg sakit mg anak2 kita sudi juga memjaga kita bila tua nnt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje tak mo mengharapkan anak Izan....moga sihat sampai ke tua dan tidak menyusahkan anak anak....

      Delete
  5. saya pun ada masalah mcm ni juga.tapi bukan MIL/PIL tapi mak sendiri.saya pompuan sorang dalam 3 anak beradik..klu mak hendak ke hospital atau ke klinik saya soranglah yang amik tahu..adik beradik lelaki buat tak endah semuanya...

    saya selalu berdoa semoga di berikan kesabaran yang tinggi dlam menguruskan orang tua..

    semoga okje juga mampu bersabar dan semoga Allah melimpahkan ganjaran yang setimpal dgn apa yg OKje telah lakukan...amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu ZM....MIL ke mak kandung ke sama aje kalau dah namanya org tua....Mcm mak okje adik beradik bergilir gilir jaga....untung sebab masing masing duk dekat....cuma okjelah yg selamat...sebab jauh..huhu...tp tak selamat jugak.....kena jaga MIL....huhu...
      Emak sendiri lagi senang kot dpd PIL...

      Delete
  6. Okje....UA agreed ngan okje wpun biasanya kalau orang nak beri pandangan mesti nak bagi yg positif2 kan..dalam bab menjaga mak ayah nie kenalah equal..tak boleh nak letak atas sorang2 anak jer..tp mslhnya orng tua nie depa tak suka berhijrah atau ber[pindah randah..kalu dah selesa dok situ, situlah dia melekat..kdg ipar duai sedap jer ngata kita tak jaga maknya ngan elok, padahal depa sendiri tuh tak kena idung depa..pastuh lak jenguk2 gitu jer..tabiat sebenar makbapak depa pun bukannya depa tau..kdg orng tua bila kita ckp sst depa cepat terasa..so nasihat yg tak sedap didengar ' bersabarlah.."huuhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....yelah okje fahamnya. ....org yg mendengar hanya boleh nasihatkan bersabar aje le...biasalah....
      Tq kerana memahami UA....bukan mudah menantu nak duduk sebumbung, Satu dalam seribu kot....kecuali Ratu Hati hehe...tp mungkin dia sejak kawen kot.....salute sama dia

      Delete
  7. tak der MIL so, tak thu keadaannya..:)

    ReplyDelete
  8. yup..setuju ngan kak okje.. serba salah dibuatnya kan kak kalo gini.. untung arjuna faham akak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Deqla..
      Dia mmg sangat memahami!

      Delete
  9. Jujur ni dik. Kami adik-beradik pula lain berebut nak jaga org tua sebab kami semua dah tua agaknya. Tapi bapak pulak bila dah sihat ni bukan main dia nak duduk kampung sendiri. Akibatnya tiap hari kami bergilir kena call. Dahlah pendengaran kurang... bila duduk sehari-dua dah kata "ini balik Sabtu ini tau"...

    So dlm hal ini sebab your PIL tak sihat, Arjuna kena bersuara dgn adik-beradik dia. Mungkin kalau semua berebut nak jaga rasa kasihnya lain berbanding kalau semua cuba nak lepas tangan. Dua senario yg berbeza. Mana anak-anak perempuannya yg lain (termasuk menantu juga)? Tak ada jiwa halus sebagai anak ke? Moga kemelut tak berpanjangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untungnya bapak, ada anak anak yg mengambil berat.....samalah mcm emak okje kat kampung kanda, tak mo berlama lama kat rumah anak, takut kecik hati....hehe so anak bergilir meneman tidur dan hantar makanan....kecuali okje ni tp walaupun tak masuk giliran, Arjuna tak pernah lupa menghulurkan seratus dua sebagai penyambung okje setiap kali balik kampung bukan itu aje Kanda, bil phone mak pun masuk sekali dlm budget.....bukan nk menunjuk tau kanda....
      Entahlah kanda sebenarnya org tua ni kena ada ibu rumah...
      Senang anak nak bergilir....dlm kes Mil ni kena ambik maid, senang!...

      Delete
  10. erm! susah nak cakap kan Kak klu situasi tu tak terjadi pada diri sendiri.. mgkin klu sy di situasi akak lain plak jadi nya nti...
    apa pun akak dah cuba sebaik mgkin menolong..itu pun dah kira Alhamdulillah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang untungnya okje ni atie, mereka ok dan tak cerewet cuma kurang selesa bila sebumbung dan dengan kerenah MIL ajelah....takut kena hantar buang air..kena picit ke....hehe hantu punya menantu! Tp abahlah yang banyak uruskan MIL

      Delete
  11. kak, sy pun x serasi dok sebumbung ngan pil ni.. tapi kalo parents sendiri saya x kekok utk menjaga mereka..maybe suami pulak yg x selesa..ntahla, smoga dipermudahkan segalanya ya kak.. bersabar byk2 ye ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah Muja kerana kita sama! Haha....
      Okje rasa walaupun emak ayah sendiri pun okje prefer bergilir jugak!

      Delete
  12. sebenarnya, lebih elok kalau anak2 ramai, anak2 tu dapat bergilir2 jaga ibu bapa... masing2 tanggungjawab pada ibu bapa sama jer...x kira lah yang no 1. ke...no.2 ke...no.3 ke... memang kalau kita luahkan mungkin ada yang cakap...ishh dia ni x baiklah cakap macam tu... sepatutnya itu, sepatutnya ini...tapi yang menanggungnya sahaja yang tahu... bukan merungut sebenarnya sebab ketidaksanggupan...kalau x sanggup dah lama dari awal2 lagi kan? Tapi macam OKje cakap la... setiap anak2 perlukan privacy mereka sendiri...jadi amik giliran menjaga orang tua adalah yang terbaik...Tapi dalam hal OKje ni... OKje beruntung sebab Arjuna memahami... Sabar ek OKje... ada yang baik buat OKje nanti... ^_^ ...

    Apa2 citer jer kat kitaorang ni...kalau orang lain borink...takper2x meh sini Farah ader... sabar banyak2 ek OKje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I lap Ulah Farah hehe....Farah...kalau anak ramai tapi tak de satu yang nak jaga pun tak guna! haha.... yelah bila ramai sekurang2nya mereka ada pilihan untuk memilih yg mana satu idaman kalbu....hoho
      Entahlah farah.... malas nak fikir kadang tu... biar ajelah...tp sebagai manusia biasa fikiran yg jahat tu datang jugak tanpa diundang!
      Menci mak tau!
      Membantu sekadar yg mampu!

      Delete
  13. Dlm situasi camnie kena semuanya ambik peranan,byk bersabar ya OKje.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabar apa yg termampu NA.....

      Delete
  14. Susah jugak kan kalau dalam situasi Okje nie...uhuhuhu.. Apapun byk2kan bersabar.. Saya pun MIL dok sekali tau Okje tp dah alah bisa tegal biasa... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye...okje tau....salute ngan awak RH...mungkin sejak mula mula kawen kot!
      Tapi masalahnya.....belum alah ngan bisa lagi! Hehe

      Delete
  15. mgkn mereka serasi bersama OKjer sbb 24jam berada di rumah, bersabar ye..

    sy nak komen lebih2pn tak boleh sbb tak alami apa yg OKje rasa, lagipn mereka sudah tiada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah UA.....mana aci, kalau gitu okje nak jadi cleaner kat Aeon pun tak pe...hehe
      Memang tengah bersabarlah ni....

      Delete
  16. Itulah cabaran yang tersebar..
    Secara serius dahulu keluarga kami pernah jaga kakak bapa saya yang strok...
    Niat di hati memang nak jaga ...tapi kadangkala kita termarah gak sebab dah ler tak ler bangun..kena tukau pamper...lap badan dia dan macam2 ler...
    Saya pernah berada di situasi OK jer..saya faham penatnya dan kadangakala kita termarah bukanlah sebab sengaja.

    Ikhlas kami jaga tapi ya...sebagai manusia ini ada mood baik dan moody kan..hehehehehe

    ReplyDelete
  17. Kakak abah pun termasuk dalam list kena jaga? Berat tu! Huhu....
    Betul tu Nep....tak mudah.....nak bersemuka tiap masa pun payah, inikan pulak nak mengurus cenggitu....harus adik beradik kena bergilir...
    Kakak abah tu sebatang kara ke Nep?

    ReplyDelete
  18. baru tau MIL okje tu sakit parkinson...simpati dgn okje..
    kak selama ni berdepan dgn PIL yg sihat...huhu...Allah belum uji lagi bila dalam keadaan sebaliknya.
    pengalaman kak melihat bonda kak jaga arwah tok yg kena alzhemier, pun kak tabik dgn mereka yang sanggup dan sabar jaga orangtua sakit. nak buat mcmana, dah bonda sorang tak bekerja. masa tu payah, kami ni sebagai anak2 nak bawa bonda dan abah kuar berjalan. macam okje katalah...kalau sekali sekala balik, rajinlah membantu.

    p/s mudah2an kita diberikan kesihatan masa tua dan tidak menyusahkan anak2 tapi kalau ditakdirkan Allah nak beri ujian kat anak2 kita pula...tak dapat kak nak bayangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah Nim.... memang selalu berdoa moga kita ni disihatkan hingga ke tua.... moga kita tak akan menyusahkan bukan anak2 aje tapi suami juga....

      Buat masa ni, FIL ada oklah, dia banyak menguruskan MIL, cuma sebumbung je yg tak bestnya, tapi kalau admitted ke apa ke.... OKje tak mampu bersendirian menjaga, nak tak nak anak2 lain kena bergilir2! walaupun OKje tak bekerja Anim! Kalau tidak,masing masing naik buat tak tau je, padahal mak mereka gak!

      Delete
  19. Alhamdulillah, Allah pilih okje yang penyabar dan baik hati ni utk jadi menantu.. Kena ada mindset yang positif ye. Saya sdiri pun, kalau dah masuk dua minggu mentua duduk kat rumah pada sesatu masa, saya mula memberontak..mmg kadang2 fikir nak aja buat sesuka hati sebab fikirkan ketidakselesaan yang sedikit sebanyak menghantui diri..

    Tapi, kita sama2 lah doakan yang baik2 ye.. Semoga Allah bagi ganjaran atas kesabaran okje ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheh AN Mindset ni kadang positif kadang negatif hehe.... biasalah hantu ! haha...
      Namanya pun pompuankan..... mana yg ada sanggup sebumbung kalau ada pilihan! Hubby pun kata buat macam biasa....

      Delete
  20. belum alami situasi begini lagi..bykkan bersabar,OKje

    ReplyDelete
  21. belum alami situasi ini..tapi harap OKje diberikan kekuatan dan kesabaran..

    ReplyDelete
  22. blum prnh rsa lgi.. tp risau jgk klu terpaksa berdepan dgn situasi cmni..
    harap bersabar ye.. ;)

    ReplyDelete
  23. Tulah mmg x selesa dok sebumbung ngan pilkan.kalau srkali srkala jumpa takpalah...kalau dah sebumbung...emmmm mcm2...

    ReplyDelete
  24. sabar selagi boleh ye akak.:)

    ReplyDelete
  25. Frankly, saya pun tak tahu boleh ke idak jadi OKje.. untuk mak ayah sendiri, Insya allah boleh pujuk2 hati, tapi kalau untuk PIL, saya tak tahu,belum sampai lagi tahap ujian segitu untuk saya, tapi rasa2nya, saya tak mampu kot.

    ReplyDelete
  26. alkisahnya....apa nak dikata...pucuk pangkalnya hanyalah iman....cakap panjang tak ada....sendiri tanggung sendiri rasa...susah senang kehidupan berumahtangga...mertua...ipar duai...semua diambil kira...rasa tak sanggup menanggung derita atau dosa...pilihan sendiri ye OKje...semoga diberikan ketabahan dan kesabaran melalui hari-hari muka...(untuk diri sendiri juga ni)

    ReplyDelete
  27. Sabar je sis..In Shaa Allah besar ganjaran nyaaa :)

    ReplyDelete
  28. Teringat satu iklan petronas yg bapak dia parkinson tu. Alhamdulillah akak dpt suami yg sgt memahami, bersabarlah ye kak

    ReplyDelete