Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 10 May 2013

Naik jemu dah weyh!.....

Tak pernah seumur hidup OKje buat sambal tumis ikan bilis campur kentang potong panjang-panjang macam style kerabu mangga tu.... dapat bayangkan tak?
Lupa pulak nak snap tadi........

Hehe..... alkisahnya .......
Hari ni OKje masak Mee Hoon Sup je....... so, siap aje buat benda tu, OKje buat pulak Sambal Tumis ikan bilis untuk FIL makan dengan Chapati. Nak kurangkan nasi katanya...... ( chapati segera...... jangan harap menantu nak menguli hehe! ......)
Entah angin apa yang masuk agaknya..... macam-macam yang difikirkan, sambal tu jadi MASIN........... tambah air pun tak jalan jugak.......

Kang tak pasal-pasal darah tinggi FIL naik mendadak pulak!.......hehe
Lupa pulak nak google petua macamana nak kurangkan masin!...... So, dapat idea! Ambik kentang sebiji, sagatkan masuk dalam sambal!.....Masak balik atas api sampai kentang tu masak!  Boleh? hehe.....
Hentam ajelah janji tak masin! huhu.....

Sejak PIL ada ni, OKje tak habis-habis masak Sambal Tumis ........ tak Sambal Tumis, Asam Pedas........ huhu......Naik jemu dah weyh!



28 comments:

  1. he he ...lepas ni karang mesti lama baru nak masak balik sambal tumis ikan bilis tu....

    *haippp...noty ek? *_^

    ReplyDelete
  2. sambal tumis sedap juga hehehe ...

    ReplyDelete
  3. Kakak rasa FIL lepas ini akan minta lagi sebab resepi baru direka khas buat dia. Laaaagilah dia suka. Esok dia akan kata "sambal tumis macam semalam yg ada kentang tu abah sukalah..." faham-fahamlah maknanya dia nak lagi...:)

    ReplyDelete
  4. alahaiii siannya OKje.. hehe tapi demi PIL kaannn nak buat guano :)
    OKje bawa lah TLBD tu ke Kidzania.. sure TLBD sonot :)

    ReplyDelete
  5. Saya pun suka sambal tumis, makan hari2 pun tak pe... Yg makan xboring, yg masak...Hmmmm

    ReplyDelete
  6. sambl tumis akk meletop kot..hihi

    ReplyDelete
  7. alahaiii... bosan tu...kang muka pun dah mcm sambal.. kehkeh.. masin?? nape x letak gula? hahhahahahaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sepikul letak Deqla....hehe

      Delete
    2. kalo gitu tmbh lagi sepikul...hahahahahaha...

      Delete
  8. la tukar la yang lain pulak kak :)

    ReplyDelete
  9. Jadi juga ya idea masukkan kentang boleh mengurangkan rasa masinnya.

    Jom join bloglist kak Nurul.

    ReplyDelete
  10. kenapa ni asyik sambal tumis aje..soup ok tak..

    ReplyDelete
  11. ok la tu.....asal saja FIL sudi nak makan apa saja yang menantunya masakkan...dan MIL tak cemburu bagai...Alhamdulillah...keluarga yang bahagia....

    ReplyDelete
  12. gemar sungguh sambal ikan bilis....sangat ringkas dan menyelerakan......

    ReplyDelete
  13. seronok kan dapat PIL yang tidak menyakiti hati menantu..

    ReplyDelete
  14. menantu pun kalau dah dapat mertua yang baik jangan lupa diri...

    ReplyDelete
  15. Saya pun suka sambal tumis ikan bilis!

    ReplyDelete
  16. pandai OKje ubahsuai masakan, pasni bolehlah join Masterchef..

    ReplyDelete
  17. maybe okje leh buat byk2 letak dlm freezer nak makan leh panaskan jer tak perlua msk byk2 kali kan...UA pun kurang gemar sambal ikan bilis nie...:)

    ReplyDelete
  18. tak dapat nak bayangkan sambal mcm tu...kehkehkehhh

    ReplyDelete
  19. Kadang2 buntu kan x tau mcm mana nak gyakan masakan kita...

    ReplyDelete
  20. Tiap2 msk sampai tak tahu masak apa....kikikiki.
    Ini kita nama krisis masakan ni...

    ReplyDelete
  21. biasalah tu kalau termasin... memang mia letak kentang juga... hehehhe

    ReplyDelete
  22. sedap nya asam pedas...kak org kta klu org tu masak masin dia nak kawen...klu org bujangla..klu yg dah kawen tak thulah plk.haha

    ReplyDelete
  23. kentang blh kurangkan masin eh?? kita baru tau ni kak

    ReplyDelete
  24. sabar... berbakti pada org tua tu banyak pahalanya... hehehe tapi betul... kentang mmg boleh kurangkan masin...

    ReplyDelete
  25. bestnya sambal ikan bilis.. feveret tu..

    ReplyDelete