Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 5 May 2014

SAWAN daun saderi dan bawang

Salam Isnin.....

Semalam pagi pergi TESCO. Biasalah kalau hujung minggu, mestilah mencari barang dapur yang mana kurang.  Habis RM200 sekelip mata, barangnya tak seberapakan.....

Kalau pergi cari lauk, tak kiralah TESCO ke, GIANT ke, AEON ke, Pasar Tani ke kecuali kat IKEA... hehe... OKje mesti beli daun saderi dengan daun bawang. Macam dah jadi sawan gamaknya hehe..... Walau tak de plan nak guna daun ni pun, tapi mesti standby. Daun ni kan banyak gunanya, boleh tabur tabur atas lauk masak kicap, masak sup, buh dalam bergedil........ tu yang suka beli tu. Tapi kalau dah musim malas nak menabur, kering dalam fridge je daun ni pun ada, tak guna langsung hehe....

Separuh orang mesti konfius antara daun sup dengan daun ketumbarkan. Kalau suruh Papa Zir cari daun saderi, dijamin sepenuhnya dia akan terbeli daun ketumbar hehe.... OKje pun pernah terkena tau dulu dulu hehe....

Korang ada tak sawan macam tu ? haha....


  
OKje pernah jugak cuba tanam daun ni kat pasu tapi kisah ni 'kisah suatu masa dululah', malangnya dia tak boleh hidup lamalah, dah tu kurus pulak tu.... tu yang mak terus putus semangat tu ( alasan ke ni?...hehe ). Sudahnya beli ajelah mak senang kerja! hehe.....

Tak rugi weyh makan daun ni, sebab orang kata banyak khasiatnya..... Penawar untuk darah tinggi, kencing manis, cuci buah pinggang..... katanyalah....  


61 comments:

  1. baru beli juga tadi..pepagi pergi pasar..
    wajib ada kan..mls masak, goreng2 daging campak je daun tu..mmg lelaki konfiuslah..

    ketumbar ni klu budak tak elok mknnya..lembab otaknya..mak2 budak takpe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul knor....senang .....campak jer daun tu kasi berseri hehe
      Baru tau...ketumbar biji pun sama yeh

      Delete
  2. kita panggil daun sup,yg satu lagi daun bawang..maknanya daun ketumbar tak adalah kat situ ye..

    kan dah konfius..

    ReplyDelete
  3. hahaahah betul2 ok je!! kite mmg boleh geng...lieya pun kalo ke pasar mmg wajib beli stok daun sup sikit, daun bawang sikit.... org kate wajib lah..sbb lieya pun suke tabur2 ni atas masakan...bagi bertambah seri katenyeeeeeee heheheeheh

    tapi kan cite pasal daunsup ni, lieya penah tersalah beli, daun sup ngan daun ketumbar...rupekan same...tapi bau lagi gileeee.... dah campak dah dlm sup daun ketumbar tu..seb baik sedar n cepat2 kaut...kalo tak pelik je sup ayam bau tomyam kahkahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe samalah yek habit kita ni ...kira boleh genglah yeh.
      Tulah rupa dia sebijik ek Lieya...nasib bau lain...kalau tak tak boleh beza

      Delete
  4. ooo Kak suka beli daun saderi dan bawnag ye?? sy jarang guna kak... yelah mcm sy ni masak pun dok reti sangat...tu yg nak guna pun tak pandai sangat..klu suruh beli mesti sesekali akan failed...ahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Atie....sebab suka tabur tabur kat lauk hehe . Pas tu kalau buat sup senang...standby dah..

      Delete
  5. teringat zaman dolu2 pernah salah beli..konpius jap..hihi..tapi skrg dah terer dah!!

    ReplyDelete
  6. akak pun konpius antara daun sup, daun saderi dan ketumbar... kena cium dulu nak bau daun nya hehehe... macam2 akak ni kan Hainom.. akak tak suka daun ketumbar.. bau n rasannya tak boleh tahan mak oiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah mmg bau dia lain macam sikit CH....tp okje ok jerrr hehe best...best ...

      Delete
  7. podo weis kambek nyong diknom,
    tuku neng supermarket ,kantru nyong ei

    godong ketumber kie, cilik waei kea diknom
    tapi mambu ney bacin, hehe
    nyong orak sukak :)


    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyong sukak seng bacin bacin mih....mih...

      Delete
  8. hahhaha dana takde lah mcm akak sawan nyer setiap kali membeli... tp kadang penah lah beli2 pastu terbiar kt peti ais hehehe...

    daun saderi ngn daun ketumbar kn ada beza bau n saiz kak, satu panjang satu pendek n bau pun beza hehehe tp kali laki yg beli mmg kalu salah boleh dimaapkn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Dana....bau dan saiz mmg ketara....tulah yg membezakan antara keduanya...

      Delete
  9. Dulu2 pun mng konpius juga okje....lama2 dah tahu beza dah... cium baunya jak...hehe

    ReplyDelete
  10. Mak sya sllu la beli2 ni..tp klu daun daun ketumbar mmg mak tak beli pasai kami tak mkn.hehe

    ReplyDelete
  11. Apa kata Kak Hainom Okjer share dengan pembaca resipi paling best akak menggunakan daun saderi tu huhu :P

    ReplyDelete
  12. tak pandai bab sayur nie..heheh...

    ReplyDelete
  13. daun saderi tu blh blend buat jus , masukkan dlm air panas semlman pastu minum cam teh tu . Daun bawang tu blh buat kuih goreng korea aka salut tepun , pastu goreng cam pankek . daun bawang n saderi lak Boleh gak masukkan kat bubur nasi dan adunan lempeng atau cucur ... panjang la pulak hainom ... heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul vee mmg byk kegunaanya kalu kita pandai mengolah...

      Delete
  14. Kak Nom, semalam pergi pasar beli sayur aje RM41! Mak aih, sayur apa aje yang aku beli ni? Pastu kakak saya kata, kalau dengan cashier tu memang mahal, dia letak harga sebenarnya. Padalah kami memang kenal pun dengan family dia semua. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tedia, sayoq apa sampai rm41
      ni kalah duk kat german..

      Delete
    2. Cer citer sayur opo seng kuey tuku Tata kok larang mbanget tor...

      Delete
  15. Kenapa tak beli pokok daun saderi tu kat Ikea? Tak jual ek.... :)

    Gila meroyan tu namanya OKje kalau duk kat BMC nak beli daun saderi kat Ikea ...

    Saya pun ada juga sawan daun saderi ni sikit-sikit. Selalu takda plan tapi main beli aje dan akhirnya lupa dan layu kekeringan dalam xbox (keh3x)... Tapikan kita lagi pandai daripada Papazir lah sebab kita tahu bezakan daun ketumbar ngan daun sup. I kiss-kiss aje I know :)

    Daun saderi tu nak watpa? Masak sup dalam PA ek..... Hehehe....

    P.S. Janganlah ketap bibir geram kat kita, tak elok muka tu apatah lagi bila tengah memasak di dapur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah yelah....x box....nak gelak guling gulinglah tu....
      I tak mau kena jual nyah....sebab tu i tak suka ketap bibir..... hehe
      Daun tu tak pe lagilah kalau kering dalam xbox.....sebab baru singgit dua. Yg terkilan sangat kalau cendawan shitake, selalunya bukan kering tapi lenjun ....lastly buang.....kalaulah pak zir tu mau potpet agaknya bazir duit dia...beli jer lebih masaknya idak.

      Delete
    2. Siapa pulak nak jual dia ni.... dah tengok rege kat market laku lagi tak? Huhuhu...

      Saya pun rajin buat proses penyimpanan bahan ni OKje... kalau Pak Menteri tengok kat rumah tu memang kena marah sesaja. Membazirkan...tapi masa beli tu macam nak guna semuanya bila dah beli tak tahu nak buat apa... Peliklah they all yang main masak-masak kat rumah ala kadar tengok apa bahan yang ada. Saya kalau bahan tak complete, mulalah malas nak masak :)

      Delete
    3. Huhu...taulah org dah tak nak kat market.....kat rumah ni jer yg laku.....
      Sama le kita ....mcm tak best jer kalau nak masak tak cukup bahan...tp bila dah cukup bahan...mcm tak de energy je pulak nak masak hehe

      Delete
  16. kalau rajin pergi pasar tentu kenal daun saderi dgn daun ketumbar.....tapi kalau suroh orang lelaki ntah daun pe dibawa balik....

    ReplyDelete
  17. Daun sup nak tahan lama basuh bersih bungkus dalam plastik putih yang kita selalu bungkus2 kat tesco tu insyaallah 2 minggu pun masih elok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata org bungkus pakai kertas surat khabar pun ok yeh JA...tulah selalunya lepas beli terus sumbat je dlm fridge tu...

      Delete
  18. Zura x pernah kena sawan daun nih.
    kalo nak guna baru beli..
    selalunye zura suka beli sayur sawi pendek tuh.
    tapi selalu gak kering dlm peti ais. hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulahkan Zura...membeli bukan main masaknya main main hehe

      Delete
  19. aku smpai skang tak tau beza daun sup ngan daun ketumbar., sbb da tau diri ni xde pengetahuan pasal daun2 ni, ngan xde segan silu aku akan tnyer sesapa sajer yg ader kt situ., huhu., playsafe kan dari kene bleter.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...lelaki mana pernah mssak! Sebab tulah konfius sampai sekarang.....nasib tak malu nak bertanya Zuhdi ....

      Delete
  20. ros pun suka beli tapi yg daun bawang (cam wajib ada dlm peti ais)…daun ketumbar tu jarang beli kecuali klau nak buat sup etc

    ReplyDelete
  21. sawan time nak buat sup jer..hihik

    ReplyDelete
  22. hehehe KA kalau memberli dua benda ni mesti !

    ReplyDelete
  23. Saya pun selalu cnfius.. Tpi suami sy terer bab dapur... Dia la slalu betulkn mana satu daun sup dan saderi...

    ReplyDelete
  24. kitapn sama beb, setiap kali g pasar, wajib beli daun saderi..stok lama terus jadi penghuni tong sampah..

    ReplyDelete
  25. boleh la buat sup hari2 ..
    hari kambing, esok tulang, lusa ayam tulat ekor ..
    lps kuwi ngaway sup babat pulak ..
    reti babat atau orak ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reti....enak kok babat......mak ey mbiyen......angger masak lodeh royo royo....di wehi babat njero ney...enak! Mbiyen arek ngerjak ney payah....arek direndem karo kapurlah ben dak ireng ..sa'iki ora payah susah susah... mangan waey...

      Delete
  26. Serik beli daub bawang dan daun sup .. sejak saya terbeli banyak masa kenduri Naim hari tu saya tak beli lagi rasanya daun sup dan daun ketumbar. Daun bawang apatah lagi.

    Tapi mmg sedap kalau masak ada buh daun2 nk kat atas masakan..

    ReplyDelete
  27. Kalau cik jah yang pergi pasar mesti sama mcm Papa Zir jugak kot.. silap2 bawak balik daun kuchai.. ahahahha
    kalau tergigit daun saderi dalam makanan memang tak terucap dibuatnya..dia punya rasa tu membangkitkan mood nak telan makanan yang dikunyah terus masuk dalam batang leher.. hahahhaa..
    tapi tidak untuk daun bawang.. tak pernah rasa pun caner rasa daun bawang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hancuq.....failed hehe....
      Entah tak pernah merasa satu satu...jadinya tak tau sedap ke tidak...tapi dah tekak spesis alam florakan haha..telan masuk terus ke usus hehe..

      Delete
  28. ini pun daun faveret saya ni, tapi kami panggil daun pakchi, daun ketumbar kan ni. Memang pantang nampak mesti wajib beli, guna tak guna belakagn kira hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukanlah MJ daun saderi tu....aka daun sup.....daun ketumbar serupa jugakkn cuma bau dia menyengat sikit..

      Delete
  29. Daun sup ngan daun ketumbar byk la bezanye Okje.. camne bole terkonpius ni? bau pun dah lain tau.. hahaha

    ReplyDelete
  30. okejer dh try tanm..
    kita yg hidup, terus mati..mcm na tu..

    beli benih x cambah.

    ReplyDelete
  31. Daun sup n daun bawang ni memang wajip juga ada kat umah ni teyambah kalo nak masak hujung minggu kena ader...senang nak naik seri sikit masakan kita...
    Mak lizz suka nooo nanam pokok2 nih kalo duk kg...senang amik jer kat blkg umah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang ke idupnya Lizzz ..okje pernah gak nerai nanam.....tapi umur tak panjang hehe

      Delete
  32. saya sampai la ni confuse antar daun sedari dengan daun sup
    rupa seakan sama...hehe

    ReplyDelete
  33. aah OKje...noe la yg biasanya confused bab daun sup n daun ketumbar ni...sebelum ambil...tanya bob dulu...hehehe...sbb bob expert bab2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaliklah pulak ek Noe......hehe mesti bob terer masak ek

      Delete
  34. mmg kompius.. lagi 1, halia ngan kunyit hidup.. lengkuas pun sama.. hahhahaah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. La...ye ke....yelah sekarang ni semuanya serbuk hehe....pelik jugak okje ni mcm mana boleh konfius

      Delete
  35. paling suka hidu bau ketumbar..

    ReplyDelete
  36. banyak2 gilerrrr ne mak....habis ke seminggu??
    kat umah ne beli 2bulan sekali jerrr....tu pon tak habis gune..

    ReplyDelete
  37. jenis daun tak tahan lama camni sy klu nak guna baru beli..klu tak mmg layu dlm peti ais la jawabnya

    ReplyDelete