Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 29 November 2017

Tanjung Emas, Muar

Salam Rabu.....

Terima kasihlah kat Aryan Azra yang menyeru mak semalam. Terus bersemangat nak merapu hari ni haha..... Terasa diri ini dirindui gitu you! Eleh! Sebenarnya rindu dengan komen komen maklah tu kan, kan..... Nak suruh mak komen blog dialah tu! Macam mak tak tau! hihihi.....

Minggu lepas mak balik kampung, biasalah rutin bulanan tengok mak. 

Macam biasa, bila balik kampung mesti pekena dulu Asam Pedas Tanjung Emas. Sedap oii! Kali ni teringin pulak nak ambik kepala ikan. Tapi, lepas makan, terasa rugi pulak ambik bahagian kepala, tulang aje banyak weyh. 
















Mak punya style kalau makan asam pedas ni, kena gu kan dengan kicap manis, lepas tu bubuh pulak kuah banjir. Walaupun nampak macam tak senonoh, tapi apa mak kira. janji mak rasa senonoh haha......Pergh! Memang wallah lah weyh! Sedap....  

Asam pedas ikan pari tu, anak bongsu punya faveret, dia cakap banyak banyak asam pedas, dia cuma suka Asam Pedas Muo kat sini je. Bertuah punya anak kan! Nampak sangat maknya tak pandai masak asam pedas, kata je orang Muo! Hokey, tak apa......mak lagi suka, tak payah masak dah lepas ni!

Perut dah kenyang dengan Asam Pedas, barulah ada tenaga nak berposing kan haha..... 

                                   

                                   

Korang yang akan ke Muar cuti sekolah ni, yelah, manalah tau korang menganto pengantin ke apa ke kan, lepas lepas tu, bolehlah lepak kat sini. Buai, gelongsor pun banyak kat sini, anak anak korang sure suka. Selain daripada mencuba makan asam pedas, mee bandung atau rojak buah, korang boleh jugak naik feri pusing Sungai Muar weyh!
                               
                                    

Apa? Ingat KL aje ada dataran ke? Muar pun ada hokey! Hidup Bangsa Johor!!! Eh..... terpekauman pulak haha.......

                                    

Cantik kalau photoshoot pengantin kat hujung sana yang ada dinding putih tu kan. Tepi sungai lagi.....  Nasiblah zaman mak dulu tak de photoshoot photoshoot outdoor bagai macam sekarang ni, kalau tidak, situlah salah satu tempat mak target......
                               

20 comments:

  1. Kak Nom, LZ pun suka makan kat situ, lepas makan pernah jugak bergambar kat kepala keretapi tu.. Sebijik macam Kak Nom buat! hehehehe
    Tang makan asam pedas camtu, LZ pun sama. Ingat Kak Nom sorang jer ker tak senonoh makan asam pedas kuah banjir campur kicap, LZ pun samalah... hehehehe

    ReplyDelete
  2. Hajat nak ke Muar ujung minggu baru ni tak kesampaian, jika tak boleh wat temujanji dengan awak..

    Misi mencari keperluan anak adalah keutamaan..

    ReplyDelete
  3. Kahkahkah...haaa muncul pun kan, berani la tak muncul lagi akan ke seru nama mu selalu..takdelah mak, kita rindu dengan celoteh mak la, kalau tak baca celoteh mak rasa makan tak lalu tau, kalau biasa makan 3 pinggan tapi kalau takde celoteh mak makan jadi 2 pinggan je, tak kesian ke nanti kita kurus pulak

    Wah memang nampak sedap asam pedas tu, tapi saya ni memang dah lama sangat tak jejak ke muo tu, tak tahu nak cari apapun kat sana, sedara mara pun takde belah sana, yang nak kawin orang2 belah sana pun takde, kena seru en.azmilah kot nak bawak bercuti ke sana hahaha

    ReplyDelete
  4. belum sempat lagi naik cruise tu Mak.aduh pagi-pagi baca pasal asam pedas, meleleh air liur.hehe

    ReplyDelete
  5. Tak sempat lh nak ke Muo wlpun berulang alik ke Melaka.Cuti dorang singkat sngt.Lain kali nak ajak juga singgah Muo,dah lama tak jejak Tanjung Emas.
    Nak juga rasa asam pedas,mee bandung Muo yang sedap tu.

    ReplyDelete
  6. Jauh berjalan kak.... Tah bila lagi nak sampai Johor ni.. Baru sampai Mersing je

    ReplyDelete
  7. mak ni saja tau buat kita terliur. baca awal2 post dah nak meleleh air liur. nasib dah nak rehat. hihihi

    ReplyDelete
  8. asam pedas ltk kicap pastu kuah banjir mmg sodap hehe

    ReplyDelete
  9. wow2..meriah tol gambar balik kg akak.. cik nor klu balik kg mesti trbngkang..tambah2 musim banjir ni..lagi la sdap mmbuta...haha

    ReplyDelete
  10. Wah...rasa lapar lah, Hainom! Gian nak makan asam pedas hee..hee...

    ReplyDelete
  11. Rasa pedas ni makin pedas semakin berselera..adoi sedap seklai..

    ReplyDelete
  12. Da lama x pegi muo..
    Rindu pulak kat bandar muo tu..
    Da ada cruise ye, boleh la masuk senarai jalan2 tahun depan.. Haha..kalau ada rezeki. Kot la ada jemputan kawen ke kan.. Hihi..

    ReplyDelete
  13. Amboi sakan berposing ye pak jilap tu sampai sabotaj gambar okje hehe.
    Asam pedas mmg feveret mia. Nak2 asam pedas kepala ikan .. nyaman

    ReplyDelete
  14. Cantik
    Dapat bergambar perut kekenyangan. Kan!!!

    Ada dengaq baru ni kes makan kepala ikan di kedqi mamak sampai beratus tu haaa..
    Total hampir 1k juga 😱😱😱😱

    ReplyDelete
  15. Samalah kita Mak...kicap manis + kuah asam pedas banjir...alahai sedapnnya

    ReplyDelete
  16. Anak den pun cakap mcm tu..
    Asam pedas di Tanjung Emas tu lah yg paling sodap..
    Den pun dah teraso2 nak menghirup kuah asam podeh tu 😂

    ReplyDelete
  17. Nampak kawww kuah asam podeh tu..dapnyer

    ReplyDelete
  18. Tengok kuah pun tau sedap... aduhai...

    ReplyDelete
  19. Serius lawa kawasan mak pose ni..pak jilap pun kemain acfion dah sama naik dengan anak..sporting habis

    ReplyDelete
  20. xdapat la nk jejak kaki ke pagoh muo sabtu depan... xdpt makan nasi minyak org joho. lawa dataran ni

    ReplyDelete