Asam Pedas Telur Ikan Mayong

Salam Selasa .....

Sabtu baru ni pergi kenduri kawen kat Kluang, sepupu Pak King kawen. Balik tu terus tido kat  Melaka semalam sebab nak terus hantar kakak balik Lendu esoknya. Pak King malas nak ulang alik. Eh..... mak ok aje, kalau bab jalan jalan, makan makan, tido hotel ni hihi..... 

Bila dah sampai Melaka ni, teringat jugaklah dekat  Cik Bunga dengan Aida. Tapi setakat teringat ajelah hihi.... nak ajak dating, masa tak berapa mengizinkan pulak. Takut majuk Cik Abang ai, asyik nak dating dengan kawan je kerjanya!

Malam tu Pak King teringin nak makan Asam Pedas Melaka. Mak folo aje...... yelah boring jugak asyik makan Asam Pedas masak sendiri je kan. Sesekali nak jugak merasa Asam Pedas orang!hihihi.... Pak King order Asam Pedas Ikan Sembilang, tu memang faveret dia, mak pulak order Asam Pedas yang memang jarang jumpa dan masak kat rumah. Asam Pedas Telur Ikan Mayong. Budak budak order Nasi Goreng Udang.   


Asam Pedas Telur Ikan Mayong


















Memang power wei asam pedas dia!!!..... Telur ikan dia pun kenyal kenyal lembut.... sedapnyaaa...


Curah pulak dengan kicap manis..... Wallah wei!!! Memang terbaeklah.



Mak dah jumpa dah.....salah satu perbezaan Asam Pedas Melaka dengan Asam Pedas mak apa dia!! Inilah benda dia..... ' Daun Limau Purut '! 'Masuk' jugak rupanya rasa daun limau purut ni dalam Asam Pedas ek...... 


Makan ni kadang kadang tak payah banyak lauk, cukup dengan lauk simple macam ni pun dah sedap sangat dah!



Sehingga ketemu lagi korang.......Peace no war!





Comments

  1. huish..akak sj jer kan buat saya lapar pagi2 hari..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Mbah Rawa Gumpala dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usahaama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Mbah Rawa Gumpala bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di no 085-316-106-111 rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
      Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Mbah dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Mbah untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah disini 😃Pesugihan Putih Tanpa Tumbal😃

      Delete
  2. nampak sangat menyelerakan..pedas kan hehehe. Apa khabar pn dan sekeluarga?

    ReplyDelete
  3. nampak sedap je asam pedas ikan mayong tu...

    ReplyDelete
  4. sedapnya lahai mak ooiii...terliur dah

    ReplyDelete
  5. alahai asam pedas tu terlioq lah
    susahnya nak dapat telur ikan mayong disini
    telan ayaq lioq dulu lah Nom huhu

    ReplyDelete
  6. Mak weii, aku dah selalu masak asam podeh taruk daun limau purut,terutama kalo takde bunga kantan, daun limau purut mmg boleh petik2 je kat backyard...

    ReplyDelete
  7. belah mana tu asam pedas tulur mayong tu kak? share lah... sedapnya lahai tulur tu kak....
    nengok ni pun dh mcm terasa2 kt tekak ni

    ReplyDelete
  8. Huwwaaaa.. wa...awaa kejamlah entry ni HOKje tadi baru jer cerita-cerita dengan officemate pasal telor ikan mayong ni teringin nak makan

    ReplyDelete
  9. Bestnya telor ikan! Dah lama LL tak makan. Mula2 ingat kan Hainom yang masak.

    ReplyDelete
  10. sedappppp..lama tak mkn telor ikan ne..mana nak cari...selalu gi pasar tak jumpo ...

    ReplyDelete
  11. org Melaka masak memang letak daun limau purut ngan daun kesum ....

    ReplyDelete
  12. Sedapnya asam pedas telor mayong...nmpk mengiurkan.
    Dah tiba melaka kenapa xtry asam pedas tetel nom?

    ReplyDelete
  13. nape la kat terengganu ni tak jumpa mayong2 ni semua..
    lama dah teringin..

    ReplyDelete
  14. Saya cuma tau, derang letak kerisik dalam asam pedas.

    Saya kan kak...tak penah try makan telur ikan mayong tu. hehe

    ReplyDelete
  15. tk pernah mkn asam pedas telur ikan mayong..selalu juga tgk kwn2 share

    ReplyDelete
  16. awakkk ;) nanti bagi address yer ;)

    ReplyDelete
  17. Mana nak cari telur ikan mayong ni Mak? Orang dah mengidam ni :p

    ReplyDelete
  18. sedap nampaknya tu, tapi saya ingat pernah makan sekali je kot telur ikan nih sebab macam jarang jumpa je heheh

    ReplyDelete
  19. Asam pedas tu feveret Sha.. kalau gi Melaka memang makan asam pedas sepanjang masalah jawabnya.. Telur mayong tu kalau tak pandai masak, tak sedap..

    ReplyDelete
  20. Den kalau masak Adam pedas ikan mmg suka letak daun limau purut nom..

    Payah nak jumpa telur ikan mayong ni..
    Udah ngences den nom 🤤

    ReplyDelete
  21. lama tak ke melaka... telur ikan mayong? asal xpenah dengar nama haha 😂😂😂

    ReplyDelete

Post a comment

Popular posts