Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 2 July 2014

Mak NYANYUK nak semalam....

Salam 4 Ramadhan.....

Hari ni macam teringin nak masak Nasi himpit dengan kuah lodeh,  buat sambal kacang manis manis sikit.......Bajet Raya hehe....  Sedap kot yek !! Jemu pulak asyik makan nasi tak sudah sudah. Apa kira jiran sebelah tak suka sambal manis pun, bukan nak bagi dia pun hehe....
Apa pun tengok ajelah apa yang jadi petang ni.

Hari ni macam nak beli lagi sardin gulung tulah..... Sedap pulak makcik tu buat semalam, sardin dia pun tak kedekut. Semalam beli 5 je, hari ni harus tambah 3 keping lagi gamaknya, nak malu apa, psst... Papa Zirkan tak ada, mak dengan TLBD yang shopping kuih tiap petang haha......

Semalam Papa Zir sampai rumah, awan masih cerah, tak jammed sangat katanya..... Kalau ikutkan, ambik masa 1 jam aje perjalanan dari Rawang tu, tapi biasalah kan, KL katanya.

Dan semalam jugak buat pertama kalinya kitaorang makan nasi lepas solat maghrib.
Selalunya memang OKje anak beranak belasah sekali harung time berbuka tu...... lepas makan kurmaha , makan kuih, lepas makan kuih makan nasi. Bunyi Erkkk..... baru berhenti, itu pun kadang tak berhenti lagi sambung pulak makan kuih hehe...... Senang contoh macam bulldozer tu....... sekali jalan semua barang habis licin! haha.....

Mak nyanyuk nak semalam! Bukak tudung periuk, nasi mak masih mentah! Kes lupa tukar plag periuk nasi. Sudahnya makan kuih, telan ayor dulu le......

hazwanimusic
Tapi kurang feellah kalau makan nasi kemudian .....
Sebab perut dah kenyang, makan pun kurang selera, kurang nikmat! Ke memang lauk yang mak masak semalam tak sedap hehe.....  TLBD pun nasi tak habis, selalunya bukan main lagi dia yang bertambah!


40 comments:

  1. kesian OKJE tak pe la..nk buat cm mana ...pas nie kena beringt ~ tp kn ok apa pengalaman makan nasi lmbt...senang ckit nk semayang sbb perut tak berat lg...

    ReplyDelete
  2. Ok gak buat gini selalu, kiranya diet tak dirancang tp kesian lak kat dak tecik tu (TLBD) urmmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya.. Kalu masak lontong, jgn lupa bg kita brg semangkuk, mklm le feveret kita tu geng...

      Delete
  3. adeh..
    cmner pulak boleh tersilap..
    hehe..
    kenangan manis tu di bulan puasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah Shark..... banyak berangan agaknya hehe

      Delete
  4. lain kali boleh buat ye..lapar2 ni idea memasak mmg sentiasa adalah..

    ReplyDelete
  5. Hehe..sekali bukak nasi belum masak..sura pernah kena jugak..lupa nak tekan..nasib la kan..
    kat rumah sura pun kalau bukak mesti semua skali jalan..kurma,kuih/buah dan nasi..takdenya nak makan nasi kendian..:)

    ReplyDelete
  6. woho...blsh skali harung.kami bbuka kuih n bnda2 lain dl.sahur br mkn nasik

    ReplyDelete
  7. Itu bukan nyanyuk Okje, tu namanya masak sambil berangan... Mak berangan apa time masak semalam?
    Hihihi, kes biasa tu... saya pun pernah kena... ingat dah betul plug nasi, sekali pegi pasang plug cerek... Nasib baik perasan yg nasi tak menggelegak walau kita dah nak siap masak... Jadi sempat la nasi masak sebelum makan :)

    ReplyDelete
  8. lawak betul hainom ni...ada ke jadi bulldozer...hihiii.
    pagi2 ni ingat kan akak pada lontong pulak ....bila hainom bagitau pasal kuah lodeh dan sambal kacang tu...

    ReplyDelete
  9. Hahaha.....dugaan masa puasa tu okje... ternyanyuk sekejap :)

    ReplyDelete
  10. biasa la tu perot lapo otak pun tak leh cerna cam hari biasa hihihihi :p

    ReplyDelete
  11. la nasi tak masak pula..yelah penat tu yang jadi macam tu..

    ReplyDelete
  12. elok jugak camtuh OKjer.. kalo makan nasi time berbuka memang akan makan byk kan.. kalo mula denga kurma,kuih n air dulu.. makan nasi x banyak jadiknye sbb dh kenyang.
    hehehe.. zura pon nak ikut buat camtu jugak lah~

    ReplyDelete
  13. hehehehe... perut dah kenyang makan kuih...makanan selepas tu yg dihidangkan pon memang dah tak menarik lagi...heheh

    ReplyDelete
  14. Sekali sekala makn lps maghrib ek. Smlm mmg stress la. Jln jem sana sini. Blk pkl 430. Dekat pkl 7 br smpai. Patutnya 10 minit je dah sampai.

    ReplyDelete
  15. adoiii ni bukan kes nyanyok.. ni kes lapor benor gamaknya sebab puasa.. hehehe
    tu lah kan OKje.. kalau dah mkn benda2 lain dulu sebelum makan nasik sure lepas tu tak berapa nak feel mkn nasik..

    ReplyDelete
  16. orak entok mangan sego,
    mangan kuih pun ok la,
    kelakar la mbakyu ku iki :)

    ReplyDelete
  17. Aina kalau masak nasi 2-3 kali tengok rice cooker tu takut jadi kes cenggitu le.

    ReplyDelete
  18. Kecuaian yang selalu berlaku...he..he..

    Salam empat ramadhan OKje...

    ReplyDelete
  19. Lahawlawala quwata...itulah sambil masak entah apalah difikir ye.. Tapi kanda pun pernah kena macam ini dinda tapi bukan bulan puasalah. Masa tu ada tetamu lagi. Malu tak terkata...

    ReplyDelete
  20. Camna ni mak...kata dah pro dok kat dapur kelentang-kelentung....camna boleh nasi tak masak? Ni mesti kes dah tua ni mak walaupun katanya nampak muda. Huhuhu...Tak kiralah bulan puasa ke tidak, level menyakat tetap sama :) Nanti nak dekat-dekat raya kita minta maaf hujung awning tudung sampai hujung sarung kaki yek :D

    Hari ni kita rasa macam nak masak spaghetti carbonara jek tapi si Abang tak makan lak. Kenalah upkan dengan mi goreng togel. Senang jek masak kat rumah dah semuanya cerewet, kita masak yang penting-penting jek sorang satu nyer menu. Jangan haraplah nak penuh meja siap kuih muih bagai dengan air tiga empat jenis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah Potam..... atenya mak berangan kot..... maklum le lapoooo hehe

      Haha..... Nasib sendiri mengaku kecerewetan tu.....
      Cuba pecahkan sikit kantung kecerewetan pasal makanan tu.....mulakan dengan mommy dulu hehe... barulah yang lain ngikut...

      Bagus jugak tak penuh satu meja weyh ....tak membazir

      Delete
  21. kesian OKje...dah nyanyuk upanya...hehehehe.... noe pun mcm OKje...masuk semua...sekai hadap je...pastu terbungkang...hehehe

    ReplyDelete
  22. Amboi...dah bajet raya nampak....hehehe...terbayang² sudah,

    Alahaiii...sambil baca sambil senyum . Mak kena amik omega ni...ekekeke...Pernah gak kena. Sebab tu selalu check periuk nasi ☺

    ReplyDelete
  23. hahhha..mujur ada kuih..ye dak?/kalau tak minum air je la..

    ReplyDelete
  24. Hampir samalah kes kita semalam. Papa N sedar yang kami xmasak nasi pada jam 6.30, jadi cepat2 dia masakkan. Hihi. Mujur awal lagi. Sempatlah suami ku makan nasi lepas dengar azan..

    Ai, malam ni jadi ke buat kuah kacang dan nasi impit? Saya pun buat juga. Teringin lepas baca entry ni pagi tadi. Tunggu Papa N , nak makan sama2..

    ReplyDelete
  25. hahahah itulah bz sgt membeli kt bazar balik umah dh pnt ituyg lupe tuh... takpe kak kire ok lah berbuka ngn kuih dulu, time solat takdelah senak perut heheheh

    sedap tu kak berbuka ngn lontong...anto umah dana skit ek

    ReplyDelete
  26. dulu saya pun balun nasi juga hainom. bila dah tau, dah belajar..barulah minum air, makan kurma secara ganjil, ambil kuih sedikit dan p solat maghrib dulu. lepas solat maghrib baru makan nasi. nampaklah perubahan tenaga nak solat terawih. kalau tak. asyik mengantuk saja. wallahua'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amalan terbaik kak Anim... Okje, kita kena follow ni... Jgn asyik jadi bulldozer jer :)

      Delete
  27. ni kes naya.. lauk dah berderetkan.. nasinyer takdaer ler pulak..
    rasanya semua orang dah terkena bab gini.... biasalah kitakan busy..

    ReplyDelete
  28. hehe...saya pun penah kena gitu
    tapi saya buka tak reti makan nasi =)

    ReplyDelete
  29. acaner pulak leh terlupa nak tukar plug tu okje..
    banyak.memikior gamoknya ni. hihi
    lain feelnya ye..

    ReplyDelete
  30. hahahha..
    nak gelak guling2 boleh? sian die ns x masak...
    takpe lah mkn kuih pun...blh kurangkan mkn nasik...kecikkan badan utk raya nnt...hihihi;p

    ReplyDelete