Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 16 May 2012

Selamat Hari Guru.....

'Selamat Hari Guru' Cikgu..... semoga cikgu menjadi guru yg hebat di dunia dan akhirat....Si Arjuna lah yg paling ngeri .....apa taknya...Sang Arjuna lah bankernya...he...he... semua ayah...hari lahir ibu pun ayah belanja, hari lahir anak pun ayah belanja, hari lahir ayah sendiri pun ayah kena belanja....last sekali ...hari guru pun ayah kena belanja....sabau jelah AYAH.....he..he...Semoga ayah murah rezeki dan mendapat pahala yg berlipat kali ganda...

Budak2 sekarang memang beruntung...kedai hadiah banyak....dari murah hinggalah yg mahal....order je ....mintak ibu dia hantar nak beli hadiah....kalau dulu....susahnya nak jumpa hadiah....apatah lagi nak pergi kedai beli hadiah...apa taknya mak dulu manalah tau bawak keta...duit pulak terlalu besar nilainya ...ada tak de kad buat sendiri...itupun pakai kertas buku....kalerlah ngan kayu pensil ....memanglah tak cantik tapi kreatif. Yang penting.... nilai penghargaan .....

Sambil menulis ...mata menjeling TV telinga mendengar Tanyalah Ustazah kat TV 9 membincangkan pasal Sedekah tanpa Harta.....salah satu daripadanya  setiap kali lepas sembahyang bertasbihlah sebanyak 33 kali (Subhanallah), bertahmidlah 33 kali (Alhamdulillah) dan Allahuakbar 33 kali amalkan ...insyaallah kita akan mendapat pahala sedekah...Insyaallah....

Surah 105 - Al-Fiil - (Gajah) 


1) Adakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu bertindak ke atas tentera yang datang menyerang dengan gajah?  2) Apakah Dia tidak menjadikan tipu daya mereka sia-sia (gagal sepenuhnya)?  3) Dan Dia mengirimkan (menerbangkan di atas mereka) burung secara berpasukan.  4) Yang melemparkan mereka dengan batu kerikil dari tanah yang keras.  5) Lalu dijadikanNya mereka seperti daun-daun yg dimakan ulat.


Keterangan Ayat: 


Bala tentera yang bergajah itu, Raja Yaman yg datang ke negeri Makkah hendak meruntuhkan Kaabah, dengan membawa askar dan gajah yg kuat. Setelah mereka hampir masuk ke negeri Makkah, beberapa ekor burung menjatuhkan batu (tanah yg keras), boleh jadi banyak hama penyakit cacar di dalamnya, sehingga kesemuanya dijangkiti penyakit dan akhirnya badan hancur luluh, seperti daun kayu yg dimakan ulat. Ringkasnya niat mereka hendak meruntuhkan Kaabah tidak berjaya.

2 comments:

  1. dah namanya ayah kan..kenalah menaggung semuanya..tak kiralah sempena hr apapun..ehe..

    ReplyDelete
  2. Kasih ayah hingga ke syurga... :)

    ReplyDelete