Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 19 June 2012

Abah.....orang rindu Abah!!!

Abah...... kadang kala kenangan bersama abah tiba-tiba datang menerjah.....kala itulah rindu mula menguasai diri.... Satu persatu lipatan kenangan bersama abah terpapar di depan mata .... rindu dari seorang anak bongsu.

Abah....orang ingat lagi..... abah tak pernah jemu melayan kerenah orang..... kalau nak pergi sekolah, bangun pagi mesti berdukung sampai ke bilik air...... kalau musim bulan Ramadhan, waktu bersahur...abahlah yg tukang mengejut orang.....sabarnya abah melayan orang....kalau waktu berbuka.... sambil menunggu-nunggu waktu berbuka abah akan bawak orang jalan-jalan round lombong tinggal kat area kampung.

Abah.....  ada masa ketikanya orang teringin nak makan udang...... maklumlah waktu itu jangankan udang ikan, ayam pun jarang jumpa... atau mungkin waktu itu nilai duit terlalu berharga bagi seorang penoreh getah macam abah..... tapi abah belikan jugak udang galah.... seronoknya tak terhingga bagi anak kecil seperti orang !! Dapat apa yg dihajati.... Terima kasih abah!

Dan pada ketika yg lain pulak.....bila orang sakit perut.....abahlah jugak jadi doktornya..... baca Al-Quraan tiup dalam cawan isi air campur minyak cap kapak!!!! Pas tu minum..... Waktu tu... itulah ubat yg paling mujarab. Abah jugaklah guru Al-Quraan dan guru sifir orang.....Sebelum tidur abah mesti suruh baca sifir...sampailah orang ingat..... Walaupun abah tak sekolah tinggi tapi abah cukup 'terer' dalam ilmu kira-kira ni.... Abah jugak suka bercerita....seronok sangat dengar cite abah...... Tapi itu dulu....sekarang abah dah tak de..... abah dah pergi meninggalkan orang....... abah pergi meninggalkan ilmu yg abah ajarkan kepada orang..... sampai orang boleh mengaji.... berkat penat lelah abah, orang tak buta Al-Quraan abah! Al-Quraan yg orang baca...sedikit sebanyak abah jugak dapat ganjarannya... Insyaallah!!

Abah.....orang minta maaf....kadang2 orang lupa abah...... orang sebok dengan urusan dunia sampai lupa nak kirim kat abah....

Abah pergi pada usia 75 tahun....pada 5 November 1999, hari Jumaat. Dah hampir 13 tahun abah tinggalkan orang... Abah sempat mencurah kasih kepada 2 orang anak orang.... Jasa abah membesarkan orang tidak mungkin dapat orang balas sampai bila-bila... hanya Allah sahajalah yg dapat membalasnya...

Sayang ABAH!!....


1 comment:

  1. Ini yang buat sedih ni, OKje. MD pun dah takda abah sejak Oct 6, 1998. Kalau ingatkan abah memang MD nangis-nangis aje sebab sedih sangat memikirkan seorang abah yang baik. Arwah abah MD meninggal dunia ketika usianya baru 67 tahun. Sedihnya masa tu hanya Tuhan yang tahu. Walau dah lama berlalu, setiap detik, setiap saat pun masih segar dalam ingatan. Semoga arwah abah kita di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al Fatihah buat mereka!

    ReplyDelete