Makna di sebalik ayat.....

Lama dah rasanya OKje tak menjengah blog ni....  terasa rindu pulak nak menulis....walaupun menulis tah pape...   he...he... semoga ada keberkatannya...

Surah ke 109  -  Al-Kafirun (Orang Kafir)


1) Katakanlah ! " Wahai orang-orang kafir!"  2) Aku tidak akan menyembah apa yg kamu sembah   3) Dan kamu bukan penyembah Tuhan yg aku sembah  4) Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yg kamu sembah  5) Dan kamu tidak pernah menjadi penyembah Tuhan yg aku sembah   6) Untuk kamu agama kamu dan untuk akulah agamaku


Keterangan Ayat :


Sebahagian kaum Quraisy berkata : Ya Muhammd, ikutlah agama kami kelak kami akan ikut agama kamu. Kamu sembah Tuhan kami setahun dan kami sembah Tuhan kamu setahun pula. Nauzubillah, kata Nabi. Aku berlindung kepada Allah daripada syirik itu. Kemudian turunlah surah al - Kafirun.


Katakanlah Ya Muhammad, " Wahai orang kafir, aku tidak akan menyembah berhala yang kamu sembah dari sekarang sampai masa akan datang dan kamu tidak akan menyembah Tuhan yg aku sembah. Aku tidak pernah sejak dahulu menyembah berhala yg kamu sembah dan kamu tidak pernah menyembah Tuhan yg aku sembah. Bagi kamu agamamu dan bagiku agamaku.

Comments

Popular Posts