Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 16 June 2012

Perjalanan Agung......

Pagi semalam.......sambil tido2 ayam....(lepas mengiringi Sang Arjuna menunaikan kewajipan sebagai seorang suami mencari nafkah....) OKje je pun bukaklah TV 9.... OKje rasa TV 9 ni baguslah...sebab apa OKje rasa bagus... Tepat 6.30 pagi...dah ada rancangan motivasi (Muqaddimah)  pas tu 7.00 am hingga pukul 8.00 am Tanyalah Ustaz pas tu  8.00am hingga 9.00 Adik dan Al-Quraan pas tu rancangan Pesan Atok...(walaupun rancangan kanak-kanak...tapi sebagai orang yg 'dewasa COMEL'  macam OKje ni (ahaksss...)  sesuai jugak la mengikuti.......utk merefresh balik!!!

Ni nak sambung balik cite tadi.... semasa program Tanyalah Ustaz dan Tanyalah Ustazah (pukul 9 hari Jumaat!).....tajuknya adalah berkenaan Israk dan Mikraj.... sekarang ni dah 26 Rejab....Esok dah 27 Rejab.... OKje pun teringinlah nak menyampaikan walaupun sepotong ayat (chewah!!)...

Israk dan  Mikraj adalah perjalanan Rasullallah dari Masjidil Haram singgah ke Masjidil Aqsa dan terus diangkat ke Langit untuk berjumpa Allah s.w. Mengapa dari Masjidil Aqsa di Palestine..? Rupanya ...mengikut beberapa riwayat....  Masjidil Aqsa ni kedudukannya berada tegak ke pintu langit...... dan mengikut kajian Sains pulak (sebagaimana yg di ceritakan oleh Angkasawan Islam Malaysia pertama Dato' Sheikh  mengikut pengalamannya...... Roket yg membawa Angkasawan rupanya akan melalui ruang udara Palestine dan dari situlah roket tu terus menuju ke bulan. Sebab......di ruang udara Palestine itulah graviti bumi yg paling rendah....Subhanallah....Maha suci Allah yg maha hebat!!

Ketika inilah Allah telah mensyariatkan Solat 5 waktu kepada Nabi kita Junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w . Sebab itulah Solat ni adalah ibu segala ibadat.....dan sesiapa yang meninggalkan solat seolah2 dia telah meruntuhkan tiang agama...

Pelbagai peristiwa yg dilalui Rasulullah sepanjang perjalanan baginda....dan salah satu yg OKje nak ceritakan ni.... Baginda telah mendengar tapak kaki Bilal bin Rabah di syurga....Bilal bin Rabah adalah seorang hamba yang menjadi bilal pada zaman Rasullulah.....
Apakah amalan yg dilakukan oleh Bilal bin Rabah sehingga tapak kakinya telah didengar oleh Rasullulah di Syurga?   Rupanya ....Bilal bin Rabah ni sentiasa berwudhuk dan selalu menunaikan solat sunat dan 'ISTIQAMAH' ataupun kekal dalam melakukan sesuatu perkara.....itulah dia....sedikit sebanyak yg dapat OKje kongsikan.... Semoga kita sama2 dapat manfaatnya.......

Pape pun OK janji kool...he...he...


No comments:

Post a Comment