Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 22 June 2012

Suami Mithali....

Suami ku Mithali.......Insyaallah.....   he..he..

Ni ha....... OKje nak share ......... 'Tanyalah Ustazah' hari ni tajuk tu so macam biasalah OKje bukan ustazah...bukan jugak pendakwah ke ape ...tapi sebagai manusia biasa yg dho'if....  nak share apa yg OKje dapat.

Pengertian Suami Mithali adalah suami atau ayah yang dapat membawa isteri, anak dan kaum kerabatnya  jauh dari api neraka. Pentingnya hubungan diantara Suami/Ayah dengan anak banyak diceritakan dalam Al-Quraan seperti Surah Luqman.

Suami kena ada kesedaran/azam dalam dirinya untuk menjadi Suami Mithali. Tanam niat dalam hati untuk menanamkan dalam jiwa isteri dan anak-anaknya dengan ilmu dan akidah yg benar ke jalan Allah.
 
Kenapa suami itu adalah pemimpin?  Tengok ajelah dari segi bentuk fizikal, struktur badannya lebih besau dari isteri ( kotnya....  OKje ngan Arjuna macam lebih kurang jer...   he..he...), ototnya lebih keras, ketinggiannya dan banyak lagi. Dari segi biologinya pulak suami biasanya lebih kuat.......  betul tak?

Untuk membentuk sebuah keluarga ni, kita kena umpamakan seperti solat berjemaah. Bagaimana rapatnya hubungan Imam dan makmum dalam bersolat begitu juga rapatnya hubungan sesebuah keluarga. Suara Imam/Suami hendaklah jelas dan dapat didengari oleh jemaahnya. Imam sebagai suaminya dan makmum sebagai isteri dan anak2nya....... Tidak semestinya Imam/Suami tidak boleh di tegur, mereka sahaja yg sentiasa betul dan tidak pernah melakukan kesalahan ....... Imam/Suami juga boleh ditegur dengan cara yg betul dan berhikmah.

Sebagai suami pulak tidak semestinya ego dan kuasa veto yg ada disalah guna untuk membentuk isteri dan anak2nya.  Misalannya menegur dengan cara kekerasan..... Kekerasan tidak dapat melembutkan hati mereka.......... jadilah umpama batu dan air.......walaupun air itu lembut sifatnya tapi ia berupaya melekukkan batu yg keras.

Jangan samakan tugas ayah ni umpama burung, bagi makan kat mulut anak dah cukup...... itu salah ye... Anak-anak perlukan belaian dan kasih sayang. Bukan mudah tugas seorang suami dan ayah! Adalah salah menyerahkan 100% tugas mendidik anak-anak kepada isteri seorang........ SEBAB.....Suami adalah pemimpin..... tugasnya selain mencari nafkah untuk isteri dan anak-anak........ dia juga bertanggungjawab membentuk atau menakhodakan keluarganya kepada jalan ALLAH! Suami/Ayah mempunyai aura suaranya yang tersendiri (OKje amat bersetuju!!!!  Anak2 ni nak kena dengar suara ayah barulah takut, suara emak dah tak heran!) 

Apakah kesilapan ibu bapa dalam mendidik anak?
1) Kurangnya berdoa untuk meminta pertolongan dari Allah supaya dipermudahkan dalam membentuk keluarga
2)Kurang memberi galakan atau motivasi kepada anak-anak untuk menjadi baik

Betullah....bukan senang untuk mendidik anak menjadi soleh dan solehah. Ianya memerlukan masa yang panjang, disamping doa yg tidak henti-henti memohon pertolongan dariNya.

No comments:

Post a Comment