Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 20 June 2012

TV 9 yg melotoppp!!!.....


Macam biasalah.... pagi-pagi.....OKje akan bukak channel 'faberet' ...TV 9 in the house!!!.... tertunggu-tunggu motivasi pagi.... Tapi.....pagi ni OKje curi2 bukak channel Al-Hijrah....6.30 - 7.00am Ustaz Don yg 'encem' tapi taklah se'encem' Arjuna OKje!! (ahaks.............)  dah ready nak bagi ceramah.... Pagi ni tajuknya Pengertian Solat...... so OKje pun terlepaslah Muqaddimah pagi ni....


Habis je Ustaz Don ....OKje bukak pulak channel TV9 ....Tanyalah Ustaz...pagi ni tajuk BEST!!   Tanggungjawab Adik Beradik.....Macam-macam soalan yg di tanya tapi OKje tertarik dengan persoalan

'Siapakah yg paling layak untuk menjaga ibu bapa, anak perempuan atau anak lelaki?'

Ustaz tu katalah.....OKje cuma menyampaikan apa yg OKje dengar. Carilah dimana buku pun tiada buku menetapkan anak lelaki ke perempuan yg patut menjaga ibu bapa...kedua-duanya bertanggungjawab. Adalah wajar untuk bergiliri-gilir. Anak-anak sepatutnya gembira apabila tiba giliran mereka kerana waktu inilah mereka dapat berbakti kepada ibu bapa yg telah menjaga dan membesarkan anak-anak, yg confirm2 kita tak dapat membalasnya.......sebab ganjarannya amatlah besar. Subhanallah...

Keredhaan Allah adalah Keredhaan Ibu bapa.... Kadang2...sebagai manusia biasa perkara yg baik tu amatlah payah untuk menyempurnakannya....Banyak sungguh dugaan yg perlu ditempuhi. Sebagai anak kita hanya perlu bersabar. Semoga kita tergolong dalam golongan yg sabar dan menjadi anak yang dapat berbakti kepada kedua ibubapa kita.

Sebagai ibu bapa pulak....kita seharusnya menerapkan 3 perkara dalam mendidik anak2 supaya anak-anak kita saling menyayangi diantara mereka adik beradik....
1) Menerapkan Al-Quraan dalam jiwa mereka
2) Melatih akhlak seperti akhlak Rasulullah

OKje pernah dengar....sebaiknya sebagai ibu bapa perdengarkanlah selalu hadis-hadis nabi kepada anak-anak, kerana lama kelamaan hati mereka akan lembut....   
Bila OKje nak start ek?

No comments:

Post a Comment