Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 19 July 2012

Hati....,Bila Dipaksa....

Hujan lebat betul pagi ni....... dan masih renyai-renyai ......... walaupun dah hampir pukul 12.00. ........ rasa macam pagi je lagi.....

SABTU malam  Arjuna kena gi Korea! Sampai le RABU malam ...... Pehhh.... inilah saat-saat yang OKje paling TAK SUKA !  Dah le bulan Pose........ pas tu kena tinggal ! Hati OKje nampaknya dipaksa REDHO ni!  BORING....BORING......BORING!

Si Abang pulak, bulan pose ni dia boleh balik rumah tiap-tiap minggu so  menyambut puasa minggu ni.... confirm-confirmlah dia balik.  OKje lah yang nak kena menghantar balik  TI ni.....

OKje tau la memanglah dah keje dan tanggungjawab Arjuna, tak boleh nak dipersoalkan lagi ........  kalau tak, miss SORU pulakkan OKje dengan anak-anak! he..he........So apa lagi nampaknya  BERBLOGGING lah OKje sampai ke malam! Poselah OKje oiii......


Sambil-sambil buat kerja rumah tadi....... fikiran OKje ni melayang-layang.....cari modal nak buat entri baru, tiba-tiba aje OKje rasa OKje teringin nak bincang  pasal 'HATI....., JANGAN DIPAKSA!'...   Macam best je tajuk tu...   lagi pun,  bukan ke  ianya dekat dengan diri kita.........  semua orang memang pernah mengalaminyakan..... semua orang mempunyai hati dan perasaan!

So, mengikut pemahaman OKje yang tak berapa nak banyak sangat  ni (  he...he .....)
HATI, BILA DIPAKSA.......

1) Hati tak akan berhenti berkata-kata dan memberontak..............
    Macam-macam yang akan keluar nanti. Semuanya yang tak berapa nak baiklah!..... Sebab tak puas
    hatikan......Macam-macam agenda nak dibuatnya...


2) Hati akan jadi tak ikhlas
    Bila hati tak ikhlas, dengan muka-muka sekali jadi masam mencuka. Apa pun perbuatan yang kita lakukan
    akan menjadi TERPAKSA! Buat pun tidak sepenuh perasaan. Semua perasaan timbul.... geram, marah, 
    benci, semua ada. Outputnya?....... Memanglah tak mantop dan meletop! kalau masak.......hasilnya jadi 
    tak sedap......  kalau makan, jadi tak kenyang....


3) Perhubungan akan menjadi renggang.
    Perhubungan yang rapat akan menjadi renggang kerana TAK PUAS HATI. Bertambah teruk lagi 
    kemesraan semakin pudar, kebahagiaan, lama kelamaan akan hilang. Keserasian dah tak ada.


4) Perkahwinan boleh terlerai 
    Asyik kena paksa je........ siapa yang tahankan!


** Bukan semua benda TIDAK boleh dipaksa, ada kalanya boleh, sepatah kata Ustaz Azhar Idrus..... Perkara-perkra wajib yang ditetapkan oleh syariat, sifatnya memang TERPAKSA BUAT , sebab dalam keterpaksaan itulah datangnya keikhlasan! HIDAYAH itu kena di cari bukan menunggu! **


BAGAIMANA NAK MENGATASINYA?


Buatlah perancangan, berkomunikasilah dengan berkhemah. Cuba untuk belajar memahami. Bawalah berbincang. Daripada perbincangan itu dapatkan idea dan persetujuan dari pihak yang terlibat.Dari situlah datangnya keadilan! Hati pun akan merelakan!     


Apa pun tengok le basikal mainan Tahi Lalat Bawah Dagu ni...kasi hati tenang.... ( OKje tak paksa tengok eh......he...he....)



No comments:

Post a Comment