Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 5 November 2012

Pernah makan SERAWA DURIAN tak?....

Hujan lagi kat luar tu ha......... baju pun ala-ala sejuk......nak kata kering, pun tidak, nak kata basah, kering hu..hu..

Hari ni, pagi-pagi lagi OKje dah buat benda ni........ bukan apa, sebab nak tanak pulut tu, bila pulut dah masak nanti, tak delah kacau nak masak nasi pulak, maklum le guna satu periuk yang sama!


Rasanya benda ni, orang biasa makan.....  OKje panggil SERAWA DURIAN, bubur durian pun boleh jugak, kadang tu orang panggil pulut durian......  bendanya sama je, cuma sebut je lain! he..he.....

Malam tadi beli durian kat Jusco, yang dah kopek. Asalnya nak beli untuk makan gitu aje, tapi teringin pulak nak buat Serawa Durian, so beli lebih sikitlah.  Nak beli yang timbang kilo rasanya macam tak berbaloi, kalau tak bernasib baik, kadang tu isi dia nipis, mentah pun ada! Harap kulit aje berat!

Bila beli kat Jusco ni, dahlah siap kopek, terang,terang nampak isi dia, nak yang tebal ke, nak yang kuning ke, pilih aje!

Biasanya untuk Serawa ni OKje akan cari durian yang kurang cantik. Biasanya Jusco ada jual jugak durian cam tu, dia tulis durian tempoyak..... kalau tak silap dalam RM 8 ringgit satu plastik, memang puas hati ! Tapi dah habis pulak!

Apa yang ada ajelah......

29 comments:

  1. Pernah makan kak..masa duk Kedah dulu2..:)
    sedapppp..hehe

    ReplyDelete
  2. PULUT DUYAN UMAH DEQ PGGIL .. HEHE .. WOW .. SEDAP TU KAK .. YUMMY ..

    HAH RM800 ? 1 PLASTIK PE KAK

    ReplyDelete
  3. Memang sedap...... RM 8 ringgitlah deq...

    ReplyDelete
  4. alahai..dok tayang pulut durian lak..time hujan2 nih mmg menggoda betollah...saya sangat suka...hihih..dah lama tak makan tau...

    ReplyDelete
  5. jemputlah tengok Izan... nak ajak jauh! he...he...

    ReplyDelete
  6. ok yang ni na x sakit hati sanggat sbb na tak mkn durian..tp still nampak menarik hihih

    ReplyDelete
  7. ha..ha...
    kebetulan .. baru balik dr kerja ..
    beli char koi, pencecahnya serawa durian juga ..

    ReplyDelete
  8. Tah pape je Na ni.... sedap tau durian ni... meh okje suap sikit kasi rasa hujung beber tu nakk???he...he

    He...he...Aby...ye ke? kadang tu org buat roti jala pun cicah serawa durian jugak!

    ReplyDelete
  9. wahh~sedapnya! tambah pulak sekarang ni musim hujan~ makan panas2 di waktu sejuk.yummy! huhu :D

    ReplyDelete
  10. pernah masak.. sesekali makan okje..

    ReplyDelete
  11. Adoi. Rasa nak mkn phone bila baca ni. Sha suka! Kami x panggil serawa...kami panggil santan durian. Fav mak ayah kita ;-)

    Good idea. Nnt nk gi Tesco bli durian gak ;-)

    ReplyDelete
  12. rajinyer ok jer msk eik..,klu dkt lh mintk skit hehe

    ReplyDelete
  13. miza panggil ni kuah durian :)
    alahai, terliur nengok pulut dengan kuah durian tu. cicah dengan roti pun best jugak. kempunan dah ni. hehehe

    ReplyDelete
  14. Ho...ho... ramai jgk yg suka bubur doyan ni kan.... buat pun senang, sedap pun sedap....apa lagi....cari doyan le mcm Sha....he...he...

    Kadang tu masak ni bukannya rajin Juwita...tapi terpaksa sebab nk makan! ha...ha...

    Miza, cecah roti kat lappy je le... heee

    ReplyDelete
  15. kat rumah ni baru masak bubur durian sis...! hehehe.musim durian agaknya sekarang ni..=D

    ReplyDelete
  16. sedapnye.....selalu wat ni masa ade musim durian...umah ayah mentua tgh berbuah..tunggu gugur je..hehe

    ReplyDelete
  17. perghh feveret sy ne kak... sy pggil pulut durian... sedapnya...

    ReplyDelete
  18. pulut durian . sdap nie . nyum2

    ReplyDelete
  19. cik ina cicah lempeng ngan serawa durian , belum pernah lagi plak cicah ngan pulut ,Nampak okje wat pulut cicah serawa cik ina teringin plak .terus lapar

    ReplyDelete
  20. dekat setahun dah tak makan durian ni , ketagih ni

    ReplyDelete
  21. Yang tu lempeng tu OKje jarang buat tu Cik Ina, selalu cicah sambal je...

    Ha..ha... suh bini buat b. cik...

    ReplyDelete
  22. kira tak makan durian. kalau kt umah dorg kopek deyan ke, makan ke, masak ke, mesti rasa nak nanges sebab tak tahan bau dia. smpi boleh pening loya2 dan last sekali demam. haaaa gitu la penangan deyan kat kira wuwuwu

    ReplyDelete
  23. serawa durian sedappppp... lau xmkn ngan pulut, leh mkn ngan roti... kan kan kan...

    ReplyDelete
  24. waaaaa...sedapnye.tapi fyna tak boleh makan pulut. =='

    ReplyDelete
  25. sedap tu cuma KA x boleh mkn pulak byk sngat & x makan durian hehehe

    ReplyDelete
  26. pernah! tapi tak suka yang manis sangat kan??? huhuhuhu

    ReplyDelete