Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 20 November 2012

UPSR dulu dan sekarang.....

Oit..... semalam hanya mampu keluar satu entri je.......  Entahlah, semalam mood kurang ada, malas nak menulis, malas nak masak, malas nak bercakap dan macam-macam malas lagi......   Semalam cukup negatif bagi OKje! Harapkan nama je 'OKje' tapi ada kalanya jadi 'TAK OK'  hu...hu.......

TAHNIAH buat mereka yang mempunyai adik yang berjaya mendapat 5A dalam UPSR!

Sebagai ibu, OKje dapat merasakan kegembiraan mak-mak yang anaknya berjaya! Mau tak...... anak berjaya tuuu! Bangga beb!!!  he...he.... Nasib OKje tak ada anak yang ambik tahun ni, 2 orang anak OKje dah lepas, cuma sorang je tak lepas lagi, yang bongsu! itupun 3 tahun lagi! Lega!!!!

Masa zaman OKje dulu UPSR ni dipanggil Penilaian Darjah 5, masa tu gred tertinggi pun 5A jugak, BM, BI, Matematik, Sains, lagi satu tak ingat subjek apa...... BM 2 kot! Masa tu  Darjah 5 dah ambik perekse besar tau! ( tak banyak beza pun antara darjah 6 dan darjah 5 kan!)  Entahlah..... masa tu macam tah pape je, mana ada tuition bagai tu semua, belajar pun tidak!

Perkara yang OKje tak boleh lupa sampai sekarang.....   bila buku latihan yang akak OKje belikan ( mak dan abah OKje manalah tau tu semua, orang kampungkan!!!) OKje boleh simpan dan bungkus! ha.....ha.....

Masa tu, tak terbuka langsung minda nak belajar ke apa ke, yang tau nak main je! Nampak sangat, ceteknya fikiran budak-budakkan! Budak-budak sekarang memang beruntung, macam-macam tuition ada, motivasi yang memberikan kesedaran dan tak kurang mak ayah yang boleh membimbing!

Mereka cuma pilih antara MAU dan TIDAK aje !


28 comments:

  1. campor baur dpt result upsr smlam kt skol...ade hepi ade sedey...besala....skang ni ibubapa sgt mainkn perann nk pastikan anak2 berjaya...xleh nk harapkan cekgu 100%.......

    ReplyDelete
  2. betul tue ibu bapa memainkan peranan

    ReplyDelete
  3. Betul tu..... budak pun kena belajo jugak.... kalau cikgu ngajo bagai nak rak pun tak de usaha dari budak tu tak jalan jugak!!!

    ReplyDelete
  4. tahniah pada semua yg berjaya dgn cemerlang

    ReplyDelete
  5. dulu2 mcm enjoy je blaja, budak2 skrg agaknye stress tak?budak2 skrg buku latihan je tebal kemain...

    ReplyDelete
  6. Betullah... kakak dulu pun sama mana nak tuisyen. Kelas tuisyen pun tak ada di kampung. Belajar sendiri ajelah. Buku extra tak pernah ada.

    Tapi dulu tak belajar pun boleh dapat 5A juga banding sekarang ada yg bagai nak rak dapat 2-3A aje.

    ReplyDelete
  7. btul3..beruntung la budak2 zaman sekarang...^___^

    ReplyDelete
  8. Betu tu Fauziah... budak sekarang ni banyak saingannya tu yang masing-masing kena kerja keras

    Yelah Kakzakie tengok budak jugak tap yg pasti Kakzakie mesti tergolong org terer ni!!!

    Cik Que memangterlebih beruntung budak sekarang ni

    ReplyDelete
  9. hahaha.betul2 ,budak2 skunk beruntung giler siap bole belajar dari ipad bagai wahhh kelas gitu..

    ReplyDelete
  10. kan dlu UPSR nak belajar pun ssh. tuition mahal mana mampu nak tanggung. tp budak skang nk blaja snang mak bapak dah mampu tanggung pun ada jugak yang main2 hurmmmm

    ReplyDelete
  11. yup yup.Na pun pasan nape smlm okje kuar kan1 je entry...heheh Na fikir mesti okje bz sgt ;))
    utk adik2 yg berjaya untuk upsr tahniah..yg xberjaya jgn laa kecewa sgt..sbb masih jauh lagi perjalanan adik2 utk berjaya..percaya pada diri sndri ye! *mcm hebat je nasihat org hehe ;D

    ReplyDelete
  12. betul tu kak..
    dulu2 kemudahan pun kurang banding skrg ni..semua ada depan mata...teringat kenangan UPSR dulu2...

    ReplyDelete
  13. Betul tu kak.. Peluang blajar tu terbuka luas skg ni. Cuma nk xnk je

    ReplyDelete
  14. ADIK DEQ DPT 5A .. DPT DUIT RM500 .. CEMBURU GILER NI .. HAHA

    ReplyDelete
  15. betul... sekarang tusyen berlambak-lambak... cuma nak tak nak aje... pilihan di tangan masing-masing...

    ReplyDelete
  16. TQ sudi singgah blog kak zan.
    Zaman kak zan dulu,pelajar dari kampung tidak ramai yg cemerlang. Ketika kak zan dapat 5A dlm peperiksaan penilaian, abah siap buat kenduri kesyukuran...satu kg tumpang bangga! seronok betul.

    ReplyDelete
  17. Salam. Memang ketara antara UPSR dengan PPDL atau kalau nak imbau lebih jauh CEE (Common Entrance Examination - tahun 60an). Yang jelasnya, UPSR bukanlah pengukur segala-galanya. 5A atau 4A ataupun tiada A sekalipun, bukanlah penentu kejayaan seseorang tapi lagi banyak A, lagi bagus.

    ReplyDelete
  18. bila da malas datng memang malas la segala2nye.. selalu gak mcm tu..hehehe.. sekrg da bnyak kemudahan tp budak2 rmai gak yg leka dan main2 je...

    ReplyDelete
  19. Budak sekarang ni byk senang dari susah....... semua ada depan mata..... kalau x berjaya mmg tak patut...... tp SUSAHnya nk menanam sifat kesedaran dlm diri mereka..... hu,..hu....

    ReplyDelete
  20. oh..mesti kakak ni sebab ada penilaian darjah 5 =)

    saya amik upsr, batch terakhir upsr 4 subjek...

    ReplyDelete
  21. he....he...cikgu ma... mmg kakak pun...... Ramai adik dlm dunia blogger ni tapi realitynya bongsu! he...he...

    ReplyDelete
  22. upsr ni baru permulaan kan.. anak sedare sy dpt 4a sedih lah tak capai target.. tp, belum tentu dia tak berjaya bila besar kan..

    ReplyDelete
  23. Betul tu Hani.... ni baru permulaan aje.... kawan OKje ada jugak yg UPSR dia teruk tapi sekarang berjaya.... cuma kalau kronologi hidup lebih cantik kalau sepanjang exam tu diaorang berjayakan!!!

    ReplyDelete
  24. zaman kita dulu PPD5...dulu ada kelas tambahan dan sekarang disebut tuisyen...dulu kelas tambahan jarang dibuat sangat dan sekarang tuisyen berlambak-lambak...ada tuisyen pagi,tuisyen petang dan tuisyen malam...dulu ibubapa tidak diberi motivasi dan sekarang ada motivasi keibubapaan...dulu PPD5 saya dapat 5B dan sekarang anak saya dapat 5A....itulah PPD5 dulu dan UPSR sekarang...

    ReplyDelete
  25. dah lama tak buat komen blog...malam ni saya buat kerja lebih masa...

    ReplyDelete
  26. saya dulu pun amik periksa penilaian darjah 5. Tapi masa saya dulu tu, ada cecikgu buatkan kelas tambahan, saya pergi sebab nak main dengan kekawan.. hahaha.. teruk lah pemikiran masa kekicik dulu, tak mature langsung.

    ReplyDelete