Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 4 December 2012

Layankan ajelah kerenahnya.....

Hajat dihati nak BW kat geng-geng yang BW kat sini, tapi tak dapat tunaikan hasrat mulia tu, apa lagi dengan keadaan TENET yang sangat lemah ni...... Baru tau macamana rasanya mereka yg guna broadband....... kalau selalu, dengar keluhan mereka aje..... tenet macam siputlah, macam kura-kuralah..... he...he..... Nak upload gambau pun....... tak ada nafsu....

Tapi jangan risau eh, lambat laun OKje akan sampai jugak, OKje akan cuba menapak perlahan-lahan....

Inilah manusia, banyak mengeluh, hu...hu....... dah ada tenet, sepatutnya bersyukurkan...... ada orang lain lagilah......., lebih dho'if daripada kita!

Sat lagi nak buat breakfast, nak buat apa tah..... rasa macam dah kekeringan idea ni........... ( kekeringan idea ke TAK DE idea! )  Tongkat  4 kaki mak OKje pun dah kedengaran tu, sat lagi ada suara memanggillah tu..... he...he...... Emak.... emak..... siankan....macam tulah  OKje bila dah tua nanti agaknya!

Tongkat 4 kaki emak.....
Bila duduk sebumbung ni, walaupun emak sendiri, kena banyak beristighfar, banyak bersabar, banyak mengalah...... Orang dah tua..... faham faham ajelah... walaupun ada kalanya, cukup menguji! Walaupun ada kalanya kata-katanya cukup mengusik hati kita,  tapi layankan ajelah kerenahnya.......

Yelah, bila dikenangkan balik, suatu masa dulu, tangan kedut tulah yang menyuapkan makanan ke mulut OKje, air susu mak jugaklah yang menghilangkan haus OKje, itu belum sakit pening kita yang menguji kesabaran dia dulu-dulu..... memang tak terbalas rasanya!

Sabar dan redho ajelah OKje......


36 comments:

  1. betul tue kesabaran amat penting

    ReplyDelete
  2. hihi...Sabar je lah Kak.. simpan dulu gambar byk2, nti balik KL upload lah...hehe..
    Mak..insan mulia.. terlalu byk jasa & pengorbanan mereka.. tak ter balas rasa nya....:(

    ReplyDelete
  3. sabaq2...apa pun kena banyak bersabaq. nnt lik KL pulun berentry2.. jaga mak dulu ye..

    ReplyDelete
  4. He.he... tak de gambar pun Atie....

    Yelah.... mmg tak terbalas jasa merekakan.....

    ReplyDelete
  5. Ha...ha..... tak de masalah sebenarnya,.... saja sharing.....

    ReplyDelete
  6. Kakak dah melalui melayan org tua tapi biasa lelaki tua lebih mudah berbanding perempuan. Jadi kita nie perempuan bila tua agaknya kita pun macam itu juga. Kena sabarlah...

    ReplyDelete
  7. baca entry ini,..serta merta teringat arwah mak....................................................................................................................................................................................................

    ReplyDelete
  8. Betul tu Kakzakie... cerewet agaknya OKje ni...hehe....

    ReplyDelete
  9. Jangan risau Okje.. ganjaran yang besar sedang menunggu awak.. lagipun itu kan Mak kita.. apa yang kita buat sekarang.. berdoalah agar anak2 kita juga mampu buat apa yang kita buat sekarang.. LD

    ReplyDelete
  10. kdg2 orang2 tua jd kanak2 balik...jd dalam masa yg sama kita kena pandai pujuk depa...mengalah itu lbh bgs...:)

    ReplyDelete
  11. baca entry ni teringt mak kt umah..
    syg mak!

    ReplyDelete
  12. jue pun rindu ja kat mak..biar pun hari2 jumpa..

    ReplyDelete
  13. ha a lah okje, kekadang sendiri pon ada terasa hati ngn mak, maklumlah org dah tua kan, peel dy dah menjadi2. tp nak buat macam mana, mak sdri, layankan ajerlah dgn sabar..

    ReplyDelete
  14. He..he... betul tu CZ... layan ajelah..

    ReplyDelete
  15. kena bnyk sbar kan, atuk sy pun makin pelupa nak mcm nyanyuk da.. n bnyak sgt kerenah..hehehe

    ReplyDelete
  16. singgah sini sambil follow ~
    nice blog !

    ReplyDelete
  17. sabar ya okje. itu semua dugaan, orang yang paling baik adalah orang yang meneriam ujian dari allah dengan ikhlas dan redo. :D

    ReplyDelete
  18. bukan senang nak jaga anak kan ?? hehehe ~ gpown , kite mase kecik dlu pown tah2 , lagik banyak kerenah .. :P

    ReplyDelete
  19. dan sangat besar ganjarannya bila kita berbakti pada mak ayah nie kan Okje. lagi2 mak ayah yang dah uzur nie :)

    ReplyDelete
  20. lupa lak. tahniah untuk Okje sebab mampu bersabar melayan karenah mak ;)

    ReplyDelete
  21. Tq Kiera!.......berkat doa geng bloggers semua!

    ReplyDelete
  22. tu lah kan, klu tenet lambat mmg ilang mood nk bw.

    kak, sabar je lah. besar pahala yg akk dpt dgn bersabar. nnt bila kita dh tua harap kita x menyusahkan sape2...

    ReplyDelete
  23. Tq Kiera!.......berkat doa geng bloggers semua!

    ReplyDelete
  24. As Salam, i am currently conducting a survey about mosque for my master thesis. it would be a big help if u could help me to answer the survey. Thanks in advance.
    https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGhMa19JeDlpZ04xajZTVnROYVl2cWc6MQ#gid=0

    ReplyDelete
  25. RINDU RINDU RINDU RINDU RINDU RINDU RINDU RINDU RINDU MISHH YOUUUUUUUUUUUUUUUUUUU~!!!

    mesti bnyk pix2 yg Oke nk upload!! *XCITED~!

    ReplyDelete
  26. banyakkan bersabar, orang tua2 kan (cehhh... cakap boleh la ;p)

    ReplyDelete
  27. Terima kasih memahami kami yang guna berukband...tapi macam siput...hehehhee.
    Bila dikenang orang tua ni...yang kita tak tahan cakap mengulang-ulang ....boleh tension but that our mom kan..sonyap ajer ler...hahahha

    ReplyDelete
  28. macam kura-kura... sy la tu.. tengah malam baru boleh blogwalking...

    sabar itu pahit tapi akan merasa indah jika kita lakukannya dengan ikhlas...

    ReplyDelete
  29. tulah.. org tua mang mcm tuh.. ada je tak kena.. tp dalam hati sentiasa syg kan kita kan.. kita je up kan kesabaran lebih sikit

    ReplyDelete
  30. Nep....macam biasa je cakap berulang-ulang....he..he...layan yolah....

    Sangat setuju tu Ruha dan Hani.....sabar aje le.... mak sendiri jugakkan!

    ReplyDelete
  31. Betul tu ^_^
    Kita kena betul2 sabar dengan orang tua nie...
    Wilma pernah jaga nenek selama 1/2 tahun...
    Terpaksa berhenti kerja jaga nenek yang kena operation...
    Memang dorang perlukan perhatian kita sangat2...
    Wilma faham apa yang Hainom rasakan ^_^

    ReplyDelete
  32. Semacam mana saya melayan ank2 sekarang ni, dgn mcm2 pe'el, samalah macam tu mak layan saya masa kecik. Itu yg buat saya terpikir, kena layan mak dan ayah walau pun diaorang banyak kerenah. Tapi mak ayah saya tak banyak kerenah pun, walau dah menghampiri 80, mereka masih kuat dan alhamdulillah tiada sebarang penyakit. Ayah masih sibuk buat rumah bersendirian untuk adik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul mfm....cuma ada kalanya kesabaran tu je yg susah nk kawal...huhu....
      Untung mfm...mereka masih sihat...

      Delete