Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 15 January 2013

Kasut Getah, 'pesen' orang tua....

Tak tau kenapa terpanggil nak cerita pasal ni.....

Sesekali mengimbau zaman kanak-kanak pun best jugakkan......
Al-maklum le ...... sejak dah nak menjangkau usia senja ni, he..he.... ( gelak....gelak....sukalah tu!!!..... )

Budak-budak zaman sekarang ni memang cukup beruntung.......... Selipar basahan mereka cantik-cantik walaupun tak branded, kalau yang branded, lagilah!.......

Masa zaman OKje kecik-kecik dulu, teringinnya nak pakai SELIPAR JEPUN untuk basahan......
SELIPAR JEPUN yang tapak putih tali biru tu je, bukan FLIPPER pun! Tapi, susah betul nak tercapai! Kesiankan......

Sebab apa tau......arwah abah suka sangat belikan 'KASUT GETAH'....... Dapat tak imaginekan..... OKje dah cuba google kasut tu.... tapi inilah yang lebih kurang sama........  Agaknya dah terlampau ketinggalan zaman kot...... he...he....

Rupa dia lebih kurang macam ni......

Selipar orang Asia   Hanya di Asia...
pinjam gambar ye  En. makanhati 
Tapi warna dia coklat kemerah-merahan.... Berat jangan cakaplah, getahkan..... Biasanya kasut 'pesen' ni, orang-orang tualah yang pakai....... tapi oleh kerana masa tu OKje budak kecik, versi budak keciklah arwah abah belikan.....    Mungkin dekat pekan-pekan kecik masih ada jual lagi kot.......

Time tu, harap sangat kasut tu cepat koyak, nanti ada 'can' ganti dengan SELIPAR JEPUN...... tapi arwah abah tetap belikan kasut yang sama.... Memang sangat tak suka!.... Tapi pakai ajelah, nak buat camne......

Yelah zaman dulukan...... selain nak berjimat mungkin tahan lama kot......

40 comments:

  1. mana gambar kasut getah nya????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak de eh wana....kat lappy ada ni..tp bila pki hp...tak de pulak!...

      Delete
  2. eh gambar kasut ke tu..tp dh dapat bayangkan kasut cmtu...org pggil kasut jepun..

    ReplyDelete
  3. akakpn pakai kasut getah jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mass kecik umialya...kalau gitu...sama le...he..he..

      Delete
  4. Kak..masa zamam sy pun sempat juga kasut getah ni.. tapi rasa nya sy tak pernah pkai..adik ada pakai kot..hehe.. bila dikenang2 kan dulu2 kita susah..tak mcm budak2 hari ni..semua senang dapt..dan itu juga lah yg menjadikan kita spt hari ini...(ayat skema)! hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adik Atie plk jadi mangsa....oh...pandai eh dia tak mo...he..he..
      Betul tu Atie...sekarang kita dah selesa dari dulu...syukur!

      Delete
  5. :D... terkenang di zaman itu.. :D

    ReplyDelete
  6. Wktu tu dlm fikiran arwah ayah okj_er ...
    Bocah2,.. Enggo wahe la apo seng ono

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he..yolah...tapi kepengen jugak enggo seng apik sitik...

      Delete
  7. mana gambar kasut getahnya...musykil gaks nih... hu hu hu...

    citer char kuey teow? x sabar tunggu nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak de eh Farah...
      Curi org punya...tu yg tak de tu kot...
      Nantilah yg char kuey teaw tu...

      Delete
  8. Klu tgk gambar kasut getah tu mungkin boleh ingat kot,dulu2 masa dah sklh menengah dan duduk asrama selipar jepun itulah pakai mandi dan pegi kelas malam.

    ReplyDelete
  9. Tak de gambar ke eh?.... kalau bukak pakai lappy ada aje pic nya....tapi kalau okje bukak pakai hp... tak keluar....OKje dituduuh mencuri lagi ada hu..hu...tu yg terus mintak izin kat en makan hati tu....

    ReplyDelete
  10. hehe..okje mana gambar kasut getahnya..hehe..betul, kalau saya dulu2 waktu kecil selalu kebas selipar jepun mak2 dan bapak sedara..pergi main. besor pun besor lah. selipar itu tahan lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira oklah tu selipar jepun...bukan selipar getah..he..he..

      Delete
  11. Crocs pun tiru kasut getah ni tau. My nenek dulu banyak kasut getah untuk masuk kebun, best pakai kalis air tahan lama kebal la. ular patuk pun tak rasa. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ni selipar MJ...bukan kasut...tapi mmg ketegori lasaklah...

      Delete
  12. skg kasut getah dah upgrade jd crocs!hehe..sama ke??..lol..kat sabah masih lg jual kasut getah..kitorg panggil Adidas Kampung.. =P

    ReplyDelete
  13. Kasut getah tu mcm mn erk...ty xleh nk byg la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ty ni kira kategori budak budak ni...he..he..

      Delete
  14. DEQ KAI SLIPER JEPUN JE .. ERK ? MASUK TOPIK X ? HAHA

    ReplyDelete
  15. yang mcam mana tu okje??? huhuhu tak dapat nak bayangkan laaaa huhuu. al maklum laaaaa org muda kannn hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak muntah ni...rak tahan..uwek...uwek...huhu

      Delete
  16. dulu2 kita susah nak dapatkan beraneka kasut or selipar..

    ReplyDelete
  17. Zaman berlalu, selipar pun berlalu la fesyennya..Selipar jepun tu kalau lama berjemur pas kita terus pakai..mau melecet kulit!

    ReplyDelete
  18. selipar jepun...aku belikan la kat anak sulungku ingat nak suruh dia pakai kat asrama dia...tup-tup dia caakap selipar tak boleh pakai pulak kat situ..rasanya masa aku duk TIKL dulu ok je selipar tu kan Nom...

    ReplyDelete
  19. selipar jepun pakai kat dalam bilik air...

    ReplyDelete
  20. kasut getah memang tahan lama. kena air pun tak gaduh nak tanggal itu ini. Dulu masa pi masuk hutan, pakai kasut getah la senang, hujan ke redah parit ke sungai ke tak yah duk risau kat kasut. senang nak cuci hehehe

    ReplyDelete
  21. eh gambar tu dah xleh tengok ke kak nom?

    ReplyDelete
  22. X de pun gambar selar jepunnya OKje. Tak ingat lah masa kekecik dulu bergaya dgn selipar cmnr. Cam selipar jepun je. :)

    ReplyDelete