Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 28 February 2013

Cendawan bawah kereta..

Jengah bawah keta yang terdampar sejak beberapa minggu lepas........ akibat sakit tua agaknya, OKje jumpa ni......



Cendawan bawah kereta.....
Semalam masih mengucup, hari ni dah mengembang........ he..he.... Nama apa eh cendawan ni? Boleh makan ke? Kalau buat sup lepas satu mangkuk ni......hehe....

Sebelum ni tak pernah jumpa cendawan duk tumbuh atas rumput, kalau tumbuh atas busut, atas pokok kayu reput, adalah........ Agaknya cuaca yang kejap hujan kejap panas nilah kot......

Cerita pasal hujan ni teringat pulak Cik Nor , Pinkycat , Dedeq de Wishes dan mereka yang duk belah-belah Pantai Timur...... Harap-harap mereka tidak dipindahkan......

44 comments:

  1. Agaknya kerana itulah ada peribahasa macam cendawan tumbuh waktu hujan. Cendawan dgn hujan sinonim betul. Jgn sembarang makan takut lain jadinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah KZ..okje baru ingat.....KZ ni mmg kaya dgn peribahasa....hehe

      Delete
  2. Morning OKje.. kalau tak confident jgn kutip yer.. tkt beracun cendawan tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq zaza....mmg tak confident...dan tak akan kutip pun...hehe

      Delete
  3. Rasanya tak boleh makan tu......betul2 'terdampar' sangat keta tu sampai cendawan pun boleh tumbuh bawah dia...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...nasib badan Mia...nak buek camno...

      Delete
  4. Lupa.... ada org yg keracunan dan anak dia mati kerana tersalah makan cendawan dulu ingat tak - kakak tak ingat di mana tapi di M'sia. Ada masuk berita masa tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KZ...mmg pernah dengar....risau eh....hehe

      Delete
  5. jgn makan le, risau cendawan tu beracun

    ReplyDelete
  6. Comel cendawannye... cendawan beracun nih.. cendawan yang boleh makan yang tumbuh pada kayuje kalau x silaplah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ke Shaz....baru tau ni...logik jugak tu...

      Delete
  7. ada sesetangah tempat di pantai timur dah banjir, tapi Alhamdulillah...tempat KY selamat lagi setakat ni

    ReplyDelete
  8. rasanya x bleh mkn kot cendawan tu..he3

    ReplyDelete
  9. Jgn makan cendawan sebarang Kak..takut ada racun...hehe.. suka makan sup cendawan, campur dlm tom yam pun sodap...
    hah'ah kan Kan, harap2 sahabat kita di Pantai Timur baik2 shj.. :)

    ReplyDelete
  10. sy pon kat pantai tmur gak..hihi

    ReplyDelete
  11. mcm tak blh mkn jer cendawan tu...

    ReplyDelete
  12. Jangan mkn...takut pulak keracunan nnt...

    ReplyDelete
  13. jangan makan..nanti keracunan..

    ReplyDelete
  14. klu bleh dimakan looks yummy....tapi setuju dengan kak zakie...jgn sembarangan makan...ngeri rietta...pernah terdengar cerita sekeluarga meninggal sebab si anak dara tersalah kutip cendawan, atw cendawan tu teracun dek petani...dah lpa plak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pun ngeri Rieta...jangan diundamg masalah tukan....

      Delete
  15. salam...
    semasa Kak Yana duk di JB, ada cendawan goreng.
    member2 suka makan.sedap
    tapi akak tiap kali makan, perut buat hal..
    sekarang dah serik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jugak allergik ngan cendawan ek Dy...

      Delete
  16. agak bernasib baik sbb keta yang tak tumbuh cendawan

    ReplyDelete
  17. cendawan tu tak boleh makan tau...tu namanya cendawan tahi anjing sangat berracun.....

    ReplyDelete
  18. cendawan pun bole berteduh di bawah keta yer..hihi.. eh boleh mkn ke tu?? mcm tak boleh jek.. jgn cari pasal kak.... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'a ek Deqla...panas cuaca sekarang ni sebab tu pandai cari tempat berteduh!hehe...

      Delete
  19. bak cendawan lepas hujan.... bak cendawan bawah keta edisi okje,..hiihhi...tak pasti boleh makan ker tak..nnt pening kang....sapa nak ambik htr TLBD g skolah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...ye betul beb...kang tak de sapa nak ambik anak wa...huhu

      Delete
  20. cendawan tumbuh atas tanah..eh btol ke tu

    ReplyDelete
  21. agak-agak awak nak buat menu lunch tak Nom cendawan tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak delah...La..beracun tu....kang gol pulak hehe

      Delete
  22. ye ye ...jangan makan OKje...bahaya... ihiks...memang x makan pun kan... sorry ler...LRT terkandas kat tengah rail untuk sampai ke entry ni... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut pun Farah....asyik terkandas je..hehe..

      Delete
  23. Tak boleh makan kak..bahaya tu..hehe.. musim hujan ni memang banyak cendawan, kalau dekat rumah saya banyak tumbuh kulat tu..sedapnya buat sup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe Aini tempat okje pun banyak ...kat JJ hehe

      Delete
  24. alhamdulillah, PC selamat...hujan dah berhenti...
    Tak perlu naik lori lah...hehehe;p

    ReplyDelete
  25. cendawan tu sebenarnya kembang, tapi sebab dah kena lenyek dgn tayar kereta, tu yang leper jer..hahaha

    ReplyDelete
  26. Ohhh cendawan ni.. Tahun lepas kan ada kes satu family masuk hospital keracunan, sebab makan cendawan ni lah. Cendawan tahi anjing betul betul memang namanya gitu, tak lawa langsung namanya kan. Hehe

    ReplyDelete
  27. hahahaha....emang cendawan ne beracun..ade lah pulak orang makan..haiyaaaaa...geli lah tgok cndawan ne

    ReplyDelete