Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 6 March 2013

Gerai Kelantan...

Assalamualaikum.....

Lambat sikit bersiaran hari ni........ my Arjuna cuti, nak hantar MIL rutin check up..... so macam biasalahkan...... 'Pahala dan Syurga' kena didahulukan.....

Barulah dapat breakfast bersama.......
Biasanya OKje makan dekat satu GERAI KELANTAN ni....... Orang duduk belah Kajang sure punya tau gerai ni. Macam-macam makanan orang belah Pantai Timur ada dekat sini. Laksam, Nasi Kerabu, Nasi berlauk, Gulai Itik, Nasi Dagang....... pendek kata macam-macamlah.....

Biasanya OKje makan Laksam.....  ( teringat pulak kat Aliya anak Pinkycat-mylife ). Jarang OKje ambik Nasi Lemak sebab bagi OKje sambal dia kurang menepati citarasa tapi, mungkin sedap bagi orang lainkan....

Dalam banyak-banyak lauk tu...... yang sangat 'pelik' bagi OKje adalah 'Jeruk Bawang Putih'....... Jarang jumpa dan tak pernah makan! OKje suka je dengan bawang putih ni tapi yang goreng le....

Macamana rasa dia eh?... Macam ulam ke?

credit pic Juariahhjyunus
Dan satu lagi benda yang membuatkan OKje teringat pada Mama JJ adalah benda ni......


Sebelum ni langsung tak teringin pun nak rasa...... tapi bila Mama JJ sampai 'tra' buat nak makan..... OKje pun naik teringin hehe....... rupanya macam Apam Lempeng je rasa dia.....

51 comments:

  1. err..ape la rasa nyer jeruk bwg putih tu kan..kalo kuih yg bwh tu pernah la mkn..sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...bg org yg suka harus sedap....M3h

      Delete
  2. Salam & Morning OKje,
    eeee Zaza suka bena makan ns kerabu, nasi dagang semua tu.. tapi kalau kt kajang area tu tak familia kt mana gerai kelantan yg OKje maksudkan tu =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm kalau dari grand saga highway lalu jalan lama pegi kajang....lps traffic light pertama....dekat dgn kedai jual keta..perasan tak zaza...sebelum dol tom yam

      Delete
  3. bawang putih jeruk? sedap cubalah rasa

    ReplyDelete
  4. ok BK xpenah mkn tapi kwn2 BK yg ore timur suke beno

    ReplyDelete
  5. cucur jawa tuuu....walau pun izan dok kg jawa,..nak jumpa cucur jawa nih...haram xder...kena balik gerik baru jumpa..tapi napa yg tu pucat jer caler dia,..yg piornyer warna gelap sikit,..mmg ssh nak buat..xkena gaya mmg xjadi woo...mama jj org kelantan eks..padanlah... suker cucur jawa...best kan rasa dia sedap kan mama jj...hahahah..ada pulak rasa apam lempeng okje nih....haih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe betullah...dah okje rasa gitu rasa dia...yg ni dia pakai gula pasir izan...

      Delete
  6. Jeruk Bawang? tak pernah mkn lagi..hehe

    Apam Lempeng tu penah arr

    ReplyDelete
  7. yan pun tak pernah makan jeruk bawang tu....tapi cucur jawa tu memang kesukaan yan kalau balik kedah nie lah yang di cari...mmmm....sedap...

    ReplyDelete
  8. Assalammualaikum, hubby akak dgn famili mereka suka sgt jerok bwg tu tapi kakpb tak makan. Dah nama org Kelantan, favourite mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...dah mereka makan dari kecikkan...

      Delete
  9. Uishhh.. jeruk bawang best tu... kena makan ngan nasi kerabu la... tak de rasa bawang putih sangat pun.. :)

    ReplyDelete
  10. Kajang kat belah mana ni kak? Saya dok bangi. Kat bangi pon banyak gerai kelantan. Saya suka juga ngan masakan pantai timur especially laksam & nasi kerabu ☺☺

    ReplyDelete
  11. Makanan dari pantai timur kakak pun suka tau. Nasi kerabu dan laksam kakak paling suka. Kalau ramadhan inilah pilihan kakak selalu.

    Jeruk bawang putih sedap kalau dah biasa makan. Sekarang di pasaraya pun ada jual kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita KZ...susah kalau duk serumah ni...asyik berebut je...hehe...
      Tak tau pulak okje kat pasaraya ada...

      Delete
  12. alamak terliur akak tengok... makanan pantai timiur kegemaran akak,,,

    ReplyDelete
  13. BWANG PUTIH JERUK SEDAPPP KAK .. KENTUT PUN SEDAPP . HIKHIK

    ReplyDelete
  14. bawang putih tue tengok pun tak lalu huuu. yang kuih tue namanya akok kan? ke salah errr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salahlah kiera....akok lain...tu cucur jawa...katanyalah...hehe

      Delete
  15. kalau gambar yang kat bawah tu orang belah gerik ni panggil cucur jawa Nom...apa ke hey cucur nama cucur tu macam tu aku pun tak pasti...

    gambar yang atas tu..tak pernah pun cuba nak makan...sedap lagi bawang putih bakar kot rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko makan eh La bwg putih bako...buat ubat batuk ke?

      Delete
  16. oooo klu kt penang, dorg letak dalam acar buah....dimakan macam ulam...

    ReplyDelete
  17. foto kuih tu..kat sini orang panggil Mexican Hat..paling sedap yang di jual dalam Kampung Budaya Kuching..segar dari kuali terus ke dalam mulut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. gayanya mcm sedap tu....sebab pakar kata sedap...hehe

      Delete
  18. tak makan jeruk bawang putih ni sebab tak suka bau dia, dan kuih tu pun tak pernah makan sebab tak pernah jumpa. hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tak pernah jumpa eh....kang dah jumpa terus jatuh cinta..

      Delete
  19. Tak pernah tengok dan makan pun kuih tu..hehe.. kalau jeruk bawang putih tu pernah tengok, tapi tak makan.

    ReplyDelete
  20. saya tak makan bawang putih tu... tapi kueh kat bawah tu salah satu kuih kegemaran saya... tak tahu pula nama glamer apa tapi saya selalu panggil kueh telur...

    ReplyDelete
  21. nini tak pernah makan bawang putih, kalo ada dalam nasi kerabu pun buat perhiasan je lah...=p

    ReplyDelete
  22. suke laksam jugak yer OKje...sama mcm Aliya!:)

    PC pun tak suke bwg putih jeruk tu...tak pernah try pun rase...selalu org jual dgn nasi kerabu...

    ReplyDelete
  23. hohohohooh zalimmmm. hahahah aduh okje, tergelak saya tengok kueh tu. bermatian tau saya nak buat itu hari, aduh laaaaa. hmmm sedap tak sedap tak? memang la dia biasa2 jer, tapi kalau dah ngidam, tak fedulik. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sangka....oklah...boleh beli lagi....hish...harus teringat kat dia je ni...hehe

      Delete
  24. Klu sy gi gerai org Kelantan cari nasi kerabu Kak..mmg peberet..bila jumpa kt Bazar Ramadhan sanggup beratur pjg nk beli..hehe..
    cucu penyaram tu sedap gak! sllu nya mak buat masa raya je...
    mcm pelik plk kan Jeruk bwg putih tu..1st time tgk:)

    ReplyDelete
  25. ok...dah tau lokasi OKJe... yeay...senang jer ni kita nak date... dengan cergas ai ke sana...wakakaka....

    OKje...jeruk bawang tu Farah pernah nampak jugak... tapi memang x pernah makan ler... sebab memang x makan bawang selain bawang goreng...ahaks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tau lokasi...apa lagi???? Boleh dating le kita...

      Delete
  26. makanan yg 1st tu deqla x suka lgsg... tp mak deqla sgt2 suka..

    ReplyDelete
  27. jeruk bawang putih..memang xpnh tgk..apatah lagi rasa..akak try la rasa..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam belum teringin...nantilah...kotnya teringin..hee

      Delete