Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 27 April 2013

Pokok durianku BERBUNGA....

Ingat lagi tak dengan dusun durian OKje yang tak berapa nak dusun tu ( hehe...... ). Pokoknya dah belajar   berbunga. Seronok!!!


Arjunalah yang paling seronok....... OKje biasa-biasa je........haha...... OKje dah biasa tengok pokok durian berbunga ni sedari kecik lagi....... Maklum le...... orang kampungkan..... huhu....

Sebok dia suruh OKje turun dari kereta ambik gambau...... Untuk tidak menghampakan dia, OKje ambiklah jugak..... ( kenalah ikut cakap suamikan! )

Tahun lepas, sepokok je yang berbunga...... tapi tahun ni nampaknya kelima-lima pokok berbunga.
Harap-harap bunga tu jadilah buah......

Insyaallah...... kalau semuanya ok, dapatlah merasa pokok durian dari kebun sendiri tahun ni.

Terima kasih MAK.........

Kalau tak kerana mak yang sebok suruh upah orang tanam durian, tak mungkin 'orang' dapat melihat hasilnya sekarang!.......

  

44 comments:

  1. Bestnya okje ade pokok durian sendiri..banyaknyer bunga..moga2 semuanya jadi buah..nak tumpang gie makan jgk nie..hehhe..kat mana okje tanam durian nie yer..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga berbuah lebatlah UA....
      Dekat kampung Okje UA...

      Delete
  2. Banyak tu bunga!! Kalau menjadi memang tak habis nak makan sendiri. So fahamkan maksud kakak tak habis makan kenalah hantar ke JB hihi...

    Harap-harap tak ada tupai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...boleh aje kalau buah tu sempat masak KA hehe...
      Alah kalau dah ada doyan mesti tupai suka punya KA..

      Delete
  3. Alaa... lupa kakak ada tag adinda tau... meh jenguk rumah kakak sekejap:)

    ReplyDelete
  4. sokong kak zakie,..kalau menjadi ke 5 /5 pokok tuu...mana larat nak habiskan... htr kad laa jemput kami...hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah....kalau sanggup turun Muar....hehe

      Delete
  5. Saya pun balik johor kalau cuti pjg dan musim buah. Tapi tak tanam durian. Tanam buah2an lain. Kalau tak larat nk habiskan durian tu, sayq sudi membantu..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha....seronok ada geng yg sudi membantu tak Kira apa ni hehe...

      Delete
  6. pasni leh la wat durian crepe :)

    ReplyDelete
  7. ewahhhhewahh...5pokok tu!!!cnfrm makan sampai temuntah2 kalerpull..Kalau dah tak larat pos ce kat cik..Tapi kene buat durian crepe dulu...wahahhahaa...melebey2 pulok cik ne >,<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah cik lama tak pekena durian crepe
      ..buat cik!

      Delete
  8. wah! harap2 buah nya menjadi lah kan Kak?.. bestnya klu dpt merasa durian yg ditanam sendiri...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...bukan okje tanam sendirilah Atie....
      Mau mati jadinya pokok tu kalau tangan okje yg tanam haha....tangan panas ni!

      Delete
  9. Ini yang jeles skit... Kampung saya dan kampung mertua, dua2 xde pokok durian...Nanti berbuah boleh le jemput kami ye. Semoga putik menjadi bunga dan bunga berbuah selebatnya :)

    ReplyDelete
  10. Sekarang kalau tak de pokok durian kat AEON melambak BM ...hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manakan sama makan durian AEON berbanding makan di bawah pohon durian OKje :) Bentuk, rupa, warna, rasa dan bau mungkin sama tapi kenikmatannya berbeza!

      Delete
  11. uwahhh.. hainom.. banyak tu.. kalau tak abis hantar kita sama ye... :P

    ReplyDelete
  12. wah bestnya nanti blh makan free lah kita orang kan? huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....harap harao ada rezeki komelah ye! Hehe

      Delete
  13. best nyer ada kebun durian :)
    Saya pula duk usha pokok epal dan blackberries, tak sabar nak tuai hasil walaupun bukan dari kebun sendiri.. hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijen, dusun yg tu lagi mantop....walaupun dusun orang...hehe

      Delete
  14. Tahun ni boleh kenduri pulut durian la kome, Insya Allah akan banyak la buah masak yg berguguran tunggu dikutip nnt :D:D berbaloi kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoho.....tak mo le buat pulut durian MJ...tukar cucur durian pengeram pulak hehe...

      Delete
    2. ini mmg seram, bau durian goreng tu nnt confirm sampai sini :p

      Delete
  15. Tumpang seronok walau KA x makan doyan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugilah KA......sedap bangettt! Hehe....

      Delete
  16. alhamdulillah, seronok2, bleh buat derian crepe nanti :)

    ReplyDelete
  17. Bestnye....dh dekat musim doyan lah yea....adala doyan crepe lg...hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang Rietta...doyan dah tak bermusim

      Delete
  18. Nanti kalau buah doyan tu dah masak calling calling tau. Jgn
    Lupa. Kita pi bawak pulut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe pot lucklah ni kiranya ye.... Boleh aje....

      Delete
  19. Kalau dah brrbuah lebat...jemput rakan blogger ke sana!!!!

    ReplyDelete
  20. alhamdullillah..blh mkn durianlah kita thn nie..haha

    ReplyDelete
  21. Salam pagi kak..singgah sini..M3h pun pestaim tengok pokok durian berbunga,itupun kat dalam entri ok je ni..cian kan m3h..Ekceli m3h tak makan durian tau..bau lagi la..pening..pokok durian memang banyak di tanam kat rumah mil..selalu bila musim buah..mmg banyak hasilnye..hubby sorang je la yang makan pun..

    ReplyDelete
  22. Besnya okje ...teringin sangat nak ada dusun sendiri and of courselah kalau boleh durian ngan manggis jadi pilihan..dua buah favorite ni...

    ReplyDelete
  23. malangnya sekarang berpuasa dari makan durian...kalau tak dah lama mintak sikit...eh tapi baru berbunga jer kan? he he he....

    ReplyDelete
  24. besnyer kak Okje,,nnt dh masak ape kate rojer2 saye,hihihihi

    ReplyDelete
  25. kemain eksaited nmpknya sang arjuna kak okje tu siap suh amek gmbo.. kalo hubby deqla xde makna.. dia paling x suka amek2 gambo ni.. hoho...

    ReplyDelete
  26. alhamdulillah...lebat jugak nmpk tu

    ReplyDelete
  27. Gud to hear that OKje..
    nanti boleh lah buat jual.. hehe

    ReplyDelete