Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 31 May 2013

Daun KUCAI

Jangan salah sangka..... OKje bukan nak cerita cara menanam DAUN KUCAI.... hehe.....
Pokok bunga yang ada pun tak semenggah hidupnya, inikan lagi nak menanam sayur........ LUPAKAN ajelah..... Lainlah Ummu Aidan tu......

Kata pun teringin jemput-jemputkan....... so, lepas je tinggalkan BLOG pagi tadi, terus gunting DAUN KUCAI depan rumah......( bukan OKje yang tanam pun..... ehsan daripada abang ipar, Abang Ramli yang rajin berkebun macam Ummu Aidan ). 2 biji pasu sekali dihadiahkan buat adik ipar dia..... hehe...



Gigih potong DAUN KUCAI ....... Carrot, kentang yang tinggal sebijik pun habis OKje sagat masuk dalam tepung .......... Mana tepungnya? hehe...... Menyorok bawah sayur mayur yang ada tulah.......


Ada orang, tak suka DAUN KUCAIkan....... Rugilah kepada mereka yang tak suka tu, sebab DAUN KUCAI ni banyak khasitnya tau! Cuba baca ni 'Pelbagai Khasiat Daun Kucai'

Akhirnya...........


..... NGAPP........ hehe.....

54 comments:

  1. Char kueytew bubuh kucai sedap...cokodok okje ni..uummmph sukanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Knor suka kalau letak daun Kucai dengan taugeh banyak banyak dlm kueytew atau dlm meehoon ...sedapnyakannnn

      Delete
  2. alorr sedapnya cekodok tu, bertuah anak2 dpt mah serajin OKje..

    ReplyDelete
  3. Hehheh..siap ngutuk orng jauh nampak..hehehe...UA pun tanam kucai tak tumbuhlah okje..teringin nak makan jemput ygade daun kucai cam okje nie..tp benihyg dibelitak mao tumbuh...sedapnya jemput2 okje tuh..bak sini cikit..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.... ingat tak sedar kena kutuk! haha..
      Susah jugak nak hidup daun kucai ni rupanya yeh...
      Alahai siannya mak buyung nak makan daun kucai.... haih ...tak sedap manalah UA... hehe

      Delete
  4. slalu nmpk daun kucai dlm char kuetiow... sedap jugak letak dlm cekodok ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak rasa sangatlah tapi bolehlah...nampak hijau hijau huhu...

      Delete
  5. iye rugi kan kak..zila pun suka kalau ada kucai ni bila buat jemput2 ke lempeng sedap lain macam..dulu zila penah tanam kak.bis lama x tuai dia kuning terus mati..hehehe bajet nak gemuk sikit mcm beli kat pasar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lempeng tak pernahlah NZ....
      Tulah..... akak OKje pun pesan...kalau dah tinggi...kena potong jugak daunnya...pas tu gembur gemburkan tanah dia.
      Tak boleh biar gitulah kot...nanti mati!

      Delete
  6. tak pernah lagi tanam kuchai tu. syoknye. memang sedap kalau buat cucur taruk kuchai kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pun tak pernah tanam....beli je tau! hehe
      Mmg sedap IL....

      Delete
  7. Nampak cantik tu, cam beli rupa dia.. kalau kita lah tu, dari rupa pun orang dah tahu "handmade".. hahaha.... daun kucai tu kalau dah bercampur masuk dalam cekodok, makanya akan tetap makan jugaklah biarpun tak berapa suka... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah dapat tangkap sorang yg tak suka daun Kucai haha....
      Apa yang macam beli ni MFM? Jemput-jemput ke? hehe....
      Bentuk tak senonoh gitu pun mcm beli ke? hehe....Sajalah nak perli orang tu! Dahlah leper gitu...... hoho

      Delete
  8. sedapp nya tgk jemput2 tu..memang lagi sedap kan bila letak kaun kucai ni.. sy klu goreng kosong je..jarang letak apa2..hehehe:)

    ReplyDelete
  9. tak pernah tanam.. biasa beli je.. ;)

    ReplyDelete
  10. Salah satu khasiat daun kucai...membanyakkan susu ibu. Rasa macam nak buat cekodok jer weekend ni ☺☺

    p/s: 1) Pemanggang ajaib tu saya beli RM130 (ingat2 lupalah ☺)
    2) Ha'ah...saya keja kat UEM. Memang best sbb banyak benefit. Salah satunya dapat saham ☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib tak de anak yg menyusu kalau ada harus banyak ni sebab makan daunting kucai.....

      Delete
  11. Dah kanda pulak yg teringin. Daun kucai tak ada pulak tu rasanya. Kena carilah esok kan cuti ada peluang kanda pulak buat esok (kalau rajinlah sebab anak-anak dan Mak Zah dating dgn atok)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah kalau buat sikit lagi sedap kanda..... penuh dgn bawang Holland le nampaknya hehe...
      bapak kat be kanda?

      Delete
  12. ermmmmm...cik tak suke makan sebab cik tak penah makan..lagi2 cik tak penah nampak daun kucai tu 2mata...acane tu..hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugi seumur hidup Cik....butangkan mata tengok pic okje tu Cik! Hehe

      Delete
    2. dah cik butangkan sangat mate ne sis....hahahaha

      Delete
  13. daun kucai... memang tanam kat rumah ni kakak sayang oi...

    ReplyDelete
  14. selalu ibu kite kalo buat cucur mesti buh daun kucai

    kalau masak kueytiaw goreng atau bihun goreng pun sama

    kita makan je. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestnya jadi anak ....tak yah masak hehe

      Delete
  15. sedapnye OKje!feveret aliya iput2 ni...tapi kalau masak utk aliya takleh letak daun2 kaler hijau..mau di buangnye daun2 hijau tu...ummi jugaklah yg kena makan daun2 hijau ni;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe iput iput..sama ngan auntielah Aliya ni...

      Delete
  16. saya pun salah sorang yg tak suka daun kucai.. kalau makanchar keu tiew, kuis daun kucai tu letak kat tepi... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau masak sendiri sure tak letak daun kucai tu

      Delete
  17. sedapnya kak.. suka kucai.. tp huby tak suka dia kata bt semak je..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe oh hubby bukan pecinta sayur yeh....

      Delete
  18. tahniah dan terima kasih...

    http://furrasbubblynotes.blogspot.com/2013/06/may-2013-love-me.html

    ReplyDelete
  19. Dah lama sangat kakcik tak makan cucur kucai cicah kuah kacang,..

    ReplyDelete
  20. cucur udang buh daun kucai best..pendek kata asal buh daun kucai mesti best bagi saya la :)

    ReplyDelete
  21. sedap nampak cucur tuu..tapi izan tak suka daun kucai,..jenuh nak buang nnt kalau letak dalam cucur..hahahaha...

    ReplyDelete
  22. saya suka.
    ok latu ada gak.
    saya pernah tanam tp tak bertahan lama sbb dok umh flat. cahaya pon tarak.

    mak sy ghajin tanam.berderet je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira rajin jugaklah tu nak menanam QR....

      Delete
  23. Sedap tu cucur kak OKje, banyak betul inti dalam dia =)
    mak saya tanam daun kucai dan seminggu 3,4x hantar jual kat kedai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah lagi dahsyat Tu BC....turkey kucai rupanya..... Haha

      Delete
  24. Mee goreng letak kucai pun best woo..campur kerang..hurm..yummy..

    ReplyDelete
  25. kena cara masaknyer mmg sedaplah okje

    ReplyDelete
  26. Alamak...tak kenal ler..daun kucai..tgk mcm daun bawang..

    ReplyDelete
  27. sedapnya tengok kodok letak kucai, kentang bawang.. ;)

    ReplyDelete