Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 24 June 2013

LELAKI, SUAMI dan dot...dot.....

Sejak kebelakangan ni Arjuna rajin jugak mengeluh........

Serasa macam dia dah tak mampu nak menghadapi masalah di tempat kerja......  macam-macam hal!.....
Itulahkan...... semakin meningkatnya usia, semakin seniournya kita disesuatu tempat tu, semakin besarlah tanggungjawab yang harus dipikul!.....


Sebagai seorang isteri, apakah yang mampu kita lakukan?
Selain berdoa, moga dipermudahkan segala urusan pekerjaannya, hanya mampu mengucapkan perkataan SABAR.....
Habis tu ?.......

Di sana ada mulut-mulut yang mintak disuap....... di hadapan sana jugak masih ada tanggungjawab yang lebih besar menanti untuk disempurnakan.....

Kadang tu, bila niat nak berhijrah di tempat baru, diusia dia sekarang ni, macam-macam persoalan yang harus difikirkan!  Sesuaikah? Mampukah dia menggalas tugas baru yang sememangnya lebih mencabar,  mungkin lagi teruk dan mungkin juga lebih baik! Atau, sudah bersediakah dia menerima pendapatan yang  lebih rendah dengan tanggungjawab yang lebih mudah ?.....

Kesiannya bang....
Beratnya beban yang harus dipikul oleh insan yang bernama LELAKI, SUAMI dan dot...dot..... ni.

Bini? Hanya tau BLOGGING kat rumah......hoho.....

55 comments:

  1. Doa dan sokongan moral yang penting.. Okje dah banyak tolong tu.. Banyakkan doa buat suami ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa buat suami tu sentiasa terucap dimulut, AN....

      Delete
  2. ehe... lelaki ,..Allah dah sediakan jiwa raganya untuk mencari rezeki....biar sesusah mana..itulh tanggungjawab yg diamanahkan...

    kita si isteri dirumah,..walau tahu ber blog saja... masih jadi tulang belakang yg kuat untuknya...tak caya,..cer tanya dia,...mesti dia setuju...kikikikiiik...heheheh... sebab anak dan isteri yg tersayanglah buat mereka suami berhati waja...gagah bak perwira sll.....

    mg suami kita sabar..... yer beb...mg semua urusan dipermudahkan...aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin....
      Bab jadi tulang belakang suami tu wa setuju beb....
      Kalau dah namanya manusia, mana ada yang sunyi dpd masalahkan....
      Moga segalanya dipermudahkan dgn bantuan Allah....

      Delete
  3. Yang penting sekarang sokongan dari sang isteri...:D
    p/s : blogging tu harusss...hihihi

    ReplyDelete
  4. Besarkan cabaran buat seorang suami nie..tp mrk pun dah di'design' untk menghadapisegala jua cabaran...
    blogging lgi bagus ker dok melepak bergossip ngan jiran lagi bagus? heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelahkan UA... mmg dia dah designkan begitu sebab tulah dia memilih menjadi lelaki dan bersetuju memegang amanah tu di depan Allah dulu ketika di Luh Mahfudz...
      Betul tu....dpd bergossip ngan jirankan....

      Delete
  5. cabaran bagi kaum lelaki bertambah kena mencari rezeki sudah menjadi tanggungjawab dan lumrah..kita pula kena beri sokongan hihi walaupun kita2 sibuk berblogging

    ReplyDelete
    Replies
    1. berblogging pun tanggunjawab jugak...hehe tanggungjawab dgn teman blogger haha

      Delete
  6. Salam hainom,
    Bg aby la, klu masaalah kerja berat dan susah mcm mana, blh tanggung jer. Tp klu masaalah rumah tangga, anak2 jd mbeler, tu berat sikit utk d tnggung sbb blh mnjejaskan kerja. Kadang2 kita kena lalui dan menyerap masaalah d tmpat kerja tu atas kerana rm@$ demi mnjaga tnggungan yg ada d rumah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh gitu eh Aby.... masalah rumahtangga lebih memeningkan eh??...
      Yelah kan Aby, sebagai suami, hidupnya memang terpaksa menyerap apa jua masalah ditempat kerja untuk mendapatkan RM demi menyara tanggungannya.... Itu wajib...

      Delete
  7. lelaki berat tangungjawabnya, isteri pun sama berat jugak...yang penting support each other...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suami tanggungjawab dia lain, isteri pulak lain cabarannyakan...

      Delete
  8. Cabaran dan t/jawab yang berat harus dipikul..mencari rezeki utk keluarga..
    Bila suami ada masalah, kita pun terkena tempiasnya..apapun, sokongan kita sbgai isteri amat pentingkan...

    ReplyDelete
  9. Besar tanggungjawab suami. Sbb tu isteri kena menadah telinga mendengar luahan hati suami ☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sudah tentu...dulu masa okje keje, okje malas tau nak dengar masalah sebab asyik pasal keje je...jemu, tapi sekarang dah lain dah...dengar aje le

      Delete
  10. sang suami ni kadang nampak rileks tapi ada masalah tersendiri..kena saling faham dan bantu membantu..insya Allah segala masalah boleh dihadapi dan diatasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kniedaz....kadang tu senyum dalam duka kot....
      Nak tolong pun masalah office...macamana nak tolong...

      Delete
  11. Apa yg Arjuna lalui pernah hubby kanda lalui tau dinda. Jawatan dah besar siap ada secretary so semua kerja berkaitan taip-menaip secretary dia buat tapi bila beban dah tak tertanggung kakak cadang daftar ke jobstreet. Solat hajat memang tak putuslah... akhirnya dapat juga kerja baru (yg sekarang) tapi masalah baru tiba sebab abang tak expert internet. So kakak rasa hampir 6 bulan selang sehari tiap malam kakak ke pejabatnya bagaikan secretary. Sebab tempat baru dia cuma ada 2 kerani yg kena kongsi. Tapi masuk setahun-dua dan kini dah 8 tahun dia pun dah expert macam kita bila menaip. Pendapatan 2 kali ganda tempat lama. Hati dah senang. Sikit-sikit masalah tu biasalah...

    Moga Arjuna tabah dan teruskan berdoa tapi kena usaha mana tahu ada sandaran tempat baru. Allah itu adil dinda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq datang memberi pandangan kanda.... Tertunggu-tunggu jugak dinda sebenarnya....
      Betullah kata kanda..... Mungkin diluar sana ada peluang yg lebih baik, siapa tahukan.....
      Solat istikharah dah buat jugak kanda tp mungkin belum sepenuh hati kot.......tu yg mcm belum nampak petunjuknya....Nampaknya kena layan ajelah masalah yg ada buat sementara waktu ni sebelum ada peluang lain....

      Delete
  12. Mak akak selalu pesan dimana saja kita kerja pasti ada cabaran dan kesulitan tapi yg penting cara kita mengatasinya... bertukar kerja bukan penyelesaiannya... itu yg akak pegang, hanya 2 Kali aje akak bertukar keje hainom...
    Moga si arjuna menjadi insan yg tabah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq CH..... Ada betulnya tu, bertukar kerja diusia begini kadang tu bukan jalan penyelesaiannya.... Selagi namanya bekerja, tidak mungkin tiada masalahkan CH....
      Okje tak pernah bertukar kerja sehingga berhenti CH!

      Delete
  13. In shaa allah berkat doa & sokongan padu OKje akan dipermudahkanNya, aamiin..

    Sama ngan UA dimana sokongan suami diperlukan untuk hadapi segala2nya, dengan erti kata lain, kita saling memerlukan di antara satu sama lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sokongan yg diberikan UA
      Saling memberi dan menerima antara pasangan, barulah harmoni rohani dan jasmani suami isteri tu kan UA

      Delete
  14. Ooo berat ni persoalan ni.moga buat keputusan yg bijak. Seeloknya solat istikharah dulu.doa utk suami tu mmg sentiasa tak putus2 kan utk encik suami (tak tau la dia pun berdoa ke tak utk kesejahteraan isteri n anak2 hihi).

    Okje jgn lupa terus bg moral support utk arjuna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah TJ..... Tak taulah nak support tang mana lagi ni....
      hehe.... Kejamlah mereka kalau tak doa utk kita TJ....hehe

      Delete
  15. Tak pe gitu, Isteri yg dok blogging tu minta para kawan2 semua doakan suami, agar mudah segala urusan dan kesulitannya...kan gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, secara tak langsung komen entri ni pun dah mcm memberi sokongan dan doa buat sang Arjuna!

      Delete
  16. hehe. dah tugas seorang suami mencari nafkah untuk keluarga kan.
    perempuan tolonglah jaga anak kat rumah :d

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe dah jaga Syuk.... Sambil berblogging

      Delete
  17. mmg besar tanggungjawab suami ni kan..apapun sokongan dari isteri tu yang penting..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah MR nak sokong macamana pun tak tau dah ni hehe....

      Delete
  18. tak dinafikan tanggungjawab seorang suami tu besar..sbg isteri hanya mampu doa dan cuba memahami.

    ReplyDelete
  19. kata2 semangat.. dengan keluarga yang harmoni.. suasana tenteram dirumah juga dapat membantu.. InshaAllah.. jadi tugas isteri juga penting nak memastikan semua tu..kan2..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Gee...kena saling membantu....masing masing ada tugas yg harus disempurnakan cuma berat ke tidak ajelah......

      Delete
  20. Ntah la akk...kdg kdg bebanan tmpat kerja tu berat sgt....tpi selagi istri beri semangat, rasanya suami mampu atasi segala permasalahan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yg terjadi pada hubby OKje tu Rietta.... dia dah rasa tak termampu dan mungkin jugak dah lama kat company tu kot!...nak mengubah angin agaknya

      Delete
  21. Ayat last tu buat saya senyum... mmg lawak la Okje ni...
    Jadi pendengar yang baik tu pun dah OK, at least ada juga isteri tempat bermanja :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...cukup membahagiakan bila teman blogger boleh tersenyum dengan lawak yg tak berapa lawak OKje ni...hehe..
      Ada betulnya jugak tukan Bijen...dpd telan sorang-sorang hehe...

      Delete
  22. kalau besar tanggungjawab suami, besar jugalah tanggungjawab isteri, kena sentiasa ada buat suami, time suami ada kat rumah, tak yah lah blogging heeee, semoga okje dan keluarga sentiasa di lindungiNYA dan gembira selalu Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KY...kalau dia kat rumah, hadap je muka dia haha

      Delete
  23. Kesian juga abg Arjuna..
    sama lah kulingku Kak..kekadang kesian mendengar keluhannya.. apa yg sllu sy ckp kan bersabar lah.. nak buat mcm mana kan itu semua cabaran dlm mencari rezeki.. sllu juga sy pesan kt Kuling apa pun kena ikhlas.. sbb rezeki tu nak bagi anak isteri makan.. ssllu nya Kuling akan diam berfikir bila sy ckp mcm tu..:)
    apa pun moga abg Arjuna terus tabah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulahkan Atie..... Tanggungjawab sebagai lelaki ni sangat berat... Harap mereka dapat bersabar kerana rezeki itu adalah untuk anak bini mereka....
      Dah namanya pun lelakikan...

      Delete
  24. beratnyer tanggung jawab seorang lelaki yer.. kita doakan sajalah okje

    ReplyDelete
  25. Berat tanggungjawap seseorang lelaki tu kan, itu la pentingnya ada isteri yang sentiasa menyokong, apa yang okje buat tu sangat bagus dah, nak cakap lebih pun karang tak kena kan... sebab bukan kita yang ditempat dia. Cukup la jadi pendengar setia sekurang2 ringan fikiran dia dapat luah masalah.

    ReplyDelete
  26. kita hanya mampu mendengar je la masalah mereka.. at least dia ada tmpt utk dia luahkan masalah dia tu kan.. kita tunjukkan la sikap keperihatinan kita... ;)

    ReplyDelete
  27. doa sorg isteri itu penting..:)

    ReplyDelete
  28. sebagai isteri kita boleh bg sokongan moral buat sang suami..
    at the same time berdoa agar diberi kesejahteraan & diberkati.. :)

    ReplyDelete
  29. setiap hari suami bercerita tentang tempat kerja... biasalah mana2 organisasi pasti ada masalah mereka yang tersendiri tak kira kat mana pun... sama je... kita sendiri pun kalau bekerja pasti ada cerita kan...

    tugas sebagai isteri duduk di sisi suami, dengar luahan dan terus beri semangat supaya mereka tidak berputus asa dan terus berjuang... Suami tu lah yang mencari rezeki untuk keluarga... Demi memberi perlindungan, makan pakai isteri2 dan anak2... Jadi sebagai isteri kita kena terus support dan motivate suami...

    *tentang tukar kerja tu... bergantung jugak OKJe...

    ReplyDelete
  30. samalah ngan m3h..kdg tu cian tgk hubby penat keje sorang2..m3h nak kje hubby tak bg..kurang2 ringanlah beban dia kan..

    ReplyDelete
  31. jadi pendengar yg setia kak :)
    bagi sokongan moral. in shaa ALLAH

    ReplyDelete
  32. encik hubby saya pun gitu... kadang2 balik mengeluh dengan masalah staff2nya... apa yang saya boleh buat adalah dengar dan feedback saya sentiasa ke positif side... baru2ni ada staffnya yang cuti panjang tanpa dapat dijejak... saya cuma respon, "mungkin dia tak sihat... biarkan dia berehat, in sha Allah... Doakan agar Allah gerakkan hati dia untuk datang kerja..."

    apa lagi yg kita boleh buatkan OKje? kadang2 saya pun blur... :(

    ReplyDelete