Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 2 August 2013

MUNJUNG

Salam 24 Ramadhan.....
Jangan risau geng, hari ni punya entri bukan pasal BISKUT RAYA dah........ hehe

Pernah dengar perkataan 'MUNJUNG' tak?

credit pic zulfikarhazri
Kalau warga 'JAWS' hehe.......  mereka memang sinonim dengan perkataan ini sejak lahir termasuklah orang yang menulis ni hehe .....

Dalam bahasa mudahnya, 'MUNJUNG'  ni adalah pemberian yang berupa makanan yang diberi oleh seseorang kepada seseorang yang lain semasa kenduri atau pun perayaan.

Biasanya 'MUNJUNG' ni pakai mangkuk tingkat tau!

'MUNJUNG' ni sebenarnya dah jadi macam tradisi bagi masyarakat 'JAWS' yang berada di kampung. Kat bandar tak wujud kot....

Kalau dulu masa OKje kecik kecik, beberapa minggu sebelum raya lagi, emak akan masak khas untuk 'MUNJUNG' ni. Bukan sikit orang punya 'MUNJUNG' tau! Kira kakak-kakak OKjelah yang jadi mangsa menolong!

Adik dia sentiasa selamat...... masa kecik of course le kan tak yah menolong, bila dah anak dara pulak, kerja KL....... so memang SELAMAT memanjanglah hehe........

Yang OKje SUKA SANGAT kalau turn beraya kat kampung OKje ni, TAK PAYAH masak pagi RAYA sebab memang banyak dapat 'PUNJUNGAN' balas orang hehe....

Sekarang mungkin tak lagi kot, sebab mak pun dah tak 'MUNJUNG' orang so tak yah le 'verangan' nak menunggu 'PUNJUNGAN' orang huhu.....

Nampak gayanya berpeluhlah mak subuh-subuh RAYA pertama tu...... huhu...
 

44 comments:

  1. kat kg sy pun masih ada tradisi mcm ni .. sy jer x bg.. sy bg biskut kikikikiki .. nampak nooo mengelatnya...

    ReplyDelete
  2. bg org jawa munjung mmg satu kemestian.Tak dpt la rasa juadah munjung thn ni coz tak balik klang kita huhu

    ReplyDelete
  3. UA baru belajar dari Cikgu Maksom maksud 'munjung', sib baik punyai ramai kenalan maya, banyak yang dapat belajar..

    http://matsomherbs.blogspot.com/2013/07/hari-raya-semakin-terasa.html

    ReplyDelete
  4. pestime tau ni,,
    hihihi
    balik johor ke thn ni
    wah meriah arr

    ReplyDelete
  5. rindunyer nk munjung2 kak, dulu masa bujang n msh keje kt johor asal mak nk bt munjung msti balik, seronok bile dh last2 pose ramai yg munjung, kadang sekali dpt sampai 4-5punjungan...

    kt kg dana nk munjung org yg tua2 je letak kt mangkuk tingkat tuh, yg muda2 letak kt plastik je kak... sbb family kami sekali munjung utk 40-45 org or sedara mara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulahkan Dana time dpt punjungan tu yg best...tak yah masak utk buka pose

      Delete
  6. Kami panggil 'SIA' tapi adat tu tak adalah dalam masyarakat setempat kami. Hidangan raya memang siap masak petang/malam jadinya kami hanya raya sakan2 ja esoknya.

    ReplyDelete
  7. di kampung saya masih lagi diteruskan...dah dekat raya ni mak tak pernah masak sebab setiap hari ada je orang munjung..selasa depan anak2 dia ni balik baru mak balas punjungan orang..kamiler yg jadi pembantu hehe

    ReplyDelete
  8. Ok..hari ni belajar vocab baru..Munjung & Okje...okje balik muar ke raya ni?

    ReplyDelete
  9. 1st time dengar perkataan 'Munjung' ni....:D

    ReplyDelete
  10. Waah bahasa baru...

    Selamat hari raya.. Berhati2 bila balik kampung yer.. :)

    ReplyDelete
  11. munjung...? errr... 1st time dgr kak okje oittt... muncung deqla tau la..hahhahaa...

    ReplyDelete
  12. Ikutkan hati mmang arek munjung mareng adik bradik,tp bojoku jenis orak masak kabehan tempah, arek munjung dhadhi orak ngayah. Eudok masakan asli nay seng wedok angger munjung. Tp entok jugak pujungan seko kakak lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untunglah riko dak munjung pun entok punjungan...
      Sayang bojo jenengan ney kuwei... Bojo ney di kon ngelekar orak payah kesel.... Hehe

      Delete
  13. Dulu buat biskut samprit guna acuan mcm ok je tu la. tp skrg guna acuan yg lebar sikit. Bakar guna api 170 darjah guna oven butterfly elektrik.

    ReplyDelete
  14. kg saya kat batu pahat , masih ada lagi hainom . start puasa tu dah ada punjungan . jadi , sepanjang ramadhan tuh dah mkn juadah raya memenjang . bila kami balik kg , dah jadi tugas kami utk masak buat balas punjungan . bayangkan , kami kena balas punjungan hampir sekampung selagi ada kaitan saudara . tu lum lagi besan bunda , ipar duai , biras yg dok bandar sebelah pun hantar juga . klu 2/3 hari sblm raya tuh , mmg kami x masak sgt utk buka dan sahur sbb meja mkn penuh dgn plastik2 berisi punjungan ! wes kepeye toh ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.... Betul tu vee, org sekarang pandai kalau htr raya kita tak terjamah so depa htr buat org buka pose...lagi bagus cenggitukan vee... Kita senang tak yah masak hehe

      Delete
  15. selama 31 tahun hidup nie .. inilah kali pertama dengar perkataan nie hehehe nampak sgt saya bukan Jawa hahaha

    ReplyDelete
  16. Saya pun biasa dapat Munjung ni, kadang2 tak tau dari siapa, balik umah ada jea org tinggalkan kat meja luar..!!emmm..

    ReplyDelete
  17. ngapa akak tak menerungkan munjungan tu...hahhhha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe .... tak sesuei CZ Dan karekter yg 'tersangat rajin' ni

      Delete
  18. assalamualaikum laling! sori sgt2 lame dah tak berBW....hari ni baru berkesempatan nak menjengah....terus terjah sini....
    kat kapong I pun masih ade tradisi munjung ni tp tak guna mgkuk tingkat la...guna tupperware atau pinggan biasa je....hihi;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bakponya bizi sangat ni?
      Kira Jaws Ganulah ni hehe...

      Delete
  19. biasa sini panggil tenong...

    ReplyDelete
  20. owh..ingtkan kegunaan mangkuk tingkat ni cuma nk bawak bklan mknan je..hehe..

    ReplyDelete
  21. kak dah ada di johor ni..memang menunggu2 kot2 ada orang "munjung" mak..hee

    ReplyDelete
  22. tak pernah pulak dengar perkataan tu... hihi

    ReplyDelete
  23. Kalau istilah di pulau Jawa, Indonesia. Munjung itu dinamakan RANTANG

    ReplyDelete
  24. Berbagai macam istilah atau bahasa untuk menamakan benda ini. Rantang, Munjung atau Tenong

    ReplyDelete
  25. Tidak peduli nama dan wujudnya, yang penting isi di dalamnya....hmmm lezatnya

    ReplyDelete
  26. first time dengar nama munjung ni...

    ReplyDelete
  27. First time dengar perkataan munjung ni.bagus tradisi tu

    ReplyDelete
  28. kalau saya panggil mangkuk tingkat atau batir. Itu perkataan yg orang tua2 biasa sebut. Tapi sekarang dah tak der dah menda ni... nak bagi makanan kat orang bungkus dalam plastik jer

    ReplyDelete
  29. wahhhh sonok kan ada adat mcm tue. boleh merasa masakan mcm2!!!

    ReplyDelete
  30. samalah dengan mia masa kecik2 dulu.. tukang bawak ke rumah jiran2 masa kat kampung dulu..

    ReplyDelete
  31. first time dgr munjung tu ok je..hehe

    ReplyDelete