Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 19 August 2013

STEVIA yang kurus kering!...

Kenal POKOK STEVIA tak?.....

Alkisahnya ....... lama dah my FIL cerita pasal pokok ni. Dia kata daun dia tu bagus sebagai pengganti gula terutama bagi yang berpenyakit Kencing Manislah........ Yang OKje dengan Arjuna ni, dengar ajelah apa yang disampaikan oleh FIL, yelah kitaorang nikan 'BUTA' dalam bab-bab cucuk tanam ni hehe......... jangankan merasa, tengok daun pun tak pernah!

Kebetulan, masa bulan puasa hari tu OKje terserempak pokok ni kat PASAR TANI...... mula-mula nampak tu beli sepokok, minggu berikutnya beli lagi sepokok, konon-kononnya nak bagi FIL satu, sebab dia yang beria cerita pasal pokok ni kan....

Sudahnya sampai ke sudah, tak bagi-bagi, masa balik raya hari tu, apa sudah jadi ? Kering! hehe.............


Nasib ada anak Pak Rahman yang rajin gunting daun yang dah kering tu, katanya nak jemur..... Kekdahnya, cara nak guna DAUN STEVIA ni pun kitaorang tak reti... hehe..... masuk daun kering ni dalam air ke?
Tadi, OKje rasa jugak daun kering tu..... TAK MANIS macam gula pun......huhu...


Berkat anak Pak Rahman membelai hari-hari , nampaknya mula bertunas POKOK STEVIA ni....



32 comments:

  1. Dah segar semula nampaknya... :)

    ReplyDelete
  2. nampaknya tangan arjuna lg mujarab dari tangan OKje hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaza...okje tak sentuh pun sejak balik tu... dah atenya teman bukan minat sangat nak bertanan tanaman ni hehe

      Delete
  3. Begitulah juga berkatnya tangan anak Pak Rahman membelai OKje... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha......betul tu BM sampai sihat bulat jadinya hehe

      Delete
  4. pernah dgr tp xpernah rasa..:)

    ReplyDelete
  5. okje.kalau kita kunyah daun yang masih segar tu akan terasa manisnya..acik tak pernah tanam..cuma dulu tolong kawan2 yang nak tanam..tolong semai je..dulu kat pis banyak..sekarang dah tak de sepokok pun dah

    ReplyDelete
  6. tak pernah nampak pokok stevia

    ReplyDelete
  7. first time dgr nama pokok ni ok je

    ReplyDelete
  8. alahai.sedeynya nengok

    selamat hari raya kak :)
    maaf zahir abtin dari saya

    ReplyDelete
  9. Kalau dan tunas tu boleh tumbuh balik tu dinda. Jagalah terus. Memang baik pokok stavia ni utk org yg ada diabetic boleh google..

    ReplyDelete
  10. Wah nie info baru okje..tak pernah dengar sebelum nie...
    sib baik kan sempat diselamatkan sebelum terus jadi arwah..inshaallah boleh hidup subur lah tu..

    ReplyDelete
  11. Kering pokok tu..terus jd daun teh okje..hehe

    ReplyDelete
  12. hidup balik eh?..magicnya!!! Tahniah..

    ReplyDelete
  13. mama tak pernah dengar pulak kak....

    ReplyDelete
  14. hahahah.. pokok rupanye..ingtkan sape la yg kena panggil kurus kering ngan akak tu..hahahaha.. nmpk sgt x kenal pokok deqla ni.. ;p

    ReplyDelete
  15. Masa raya hari tuh sepupu hubby ada citer pasal daun stevia nie.. dan bagi weols rasa.. mmg manis laa.. kira sesuai laa utk org2 yg kencing manis.. utk kita..pun sesuai jugak..

    ReplyDelete
  16. kite lagi lah buta kayu bab tanam menanam ni

    ReplyDelete
  17. Memang manis stevia ni.. en suami akak ada beli dulu pokok Dan gulanya, pokok dah mati, gula ada lagi.. kemanisannya tak kena dgn tekak akak hainom... Nasib baik en suami beli peket kecil jer utk rasa ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke CH? Try gak makan daun kering tu...tak manis punnn....

      Delete
  18. huihhhhhh nama ala2 mat salleh, mana le UA nak kenal..

    udah omaknya beli & dibiarkn kat penjuru sana tanpa bersiram, rajuk le pokok tu, sib baik ada gak insan prihatin sudi membelai maka ia kembali subur & menghijau, bak kata pepatah mati hidup semula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe maknya bab membela pokok ni mmg out, ditambah kering tak bersiram balik kg ritu.....huhu....itu beli pun sebab terngiang ngiang pak mertua cakap teringin nk tanam huhu...

      Delete
  19. Orang kata nak tanam pokok ni tangan kena sejuk..kalau tak cepat aje jadi macm pokok kat atas tu..kita ni pun ada masa panas ada masa sejuk. tak tau yang mana satu coz kdg-kdg tanam pokok ok aje..kdg-kdg tak ok.agaknya ikut mood kut..he..he

    ReplyDelete
  20. sy tanam pokok asyik jadi cam kat atas tu je..tangan takde bakat ni >.<

    ReplyDelete
  21. hehe , tak kena cahaya matahari pun pokok tak dapat cukup apa yang diperlukan :)

    ReplyDelete
  22. ummi pun pernah dengar pasal stevia ni, tapi ni lah kali pertama kali ummi tengok pokoknya.

    ReplyDelete
  23. Sy tak pernah dengar pun nama pokok stevia. Ada bunga tak?

    ReplyDelete
  24. Tak pernah pulak dengar nama pokok stevia ni....

    ReplyDelete
  25. Saya pun tak pernah dgr akan kewujudan pokok stevia ni hahaha :D
    nanti kalau dah menjadi bagitau la rasa nyer macam mne..

    ReplyDelete
  26. Ada juga pokok stevia ni kat taman herba sekolah sy

    ReplyDelete
  27. kesian tak? baru first time tau tentang pokok ni... wakakakaka...

    ReplyDelete