Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 23 September 2013

Apa kata SURVEY?

Salam Isnin SAHABAT......
Ada ke yang tak bersemangat hari ni nak bekerja? hehe...... Kalau OKje dedulu masa zaman bekerja, asal hari Isnin je, malas..... hehe .....
Tapi mulut je pun kata malas, tangan tetap jugak bekerja, dah kata tanggungjawabkan.....

Hari ni nak tanya sikit pendapat koranglah, boleh? ......  APA KATA SURVEY?
Kisah ni dah tentu ada kena mengena dengan yang hidupkan hehe.....

Intro dia.....
Betul..... tanggungjawab SETIAP anak-anak, bukan hanya seorang anak je tau, adalah menjaga kedua ibu bapanya, tiada siapa yang menyangkal, malah memang besar ganjarannya pun.

Setiap manusia yang beragama Islam haruslah ada keinginan nak mengerjakan Umrah atau Haji betul tak? Macam satu peluang keemasanlah, kalau kita dapat menjejakkan kaki ke sana, surelah tak mau tinggal solat 5 waktu berjemaah  kat Masjidil Haram..... Tak caya? Tanyalah kepada mereka yang dah pernah pergi....
OKje, dengar cerita je hehe.........

themuslimtimes
Yang menjadi persoalannya, bila mak ayah pun nak ikut sekali jugak huhu ......
Faham ajelah orang tuakan, kalau mereka sihat, boleh menguruskan diri sendiri, mungkin tak jadi masalah kot, tapi masalahnya, sebaliknya. Betul, kalau Allah menghendaki, yang sakit pun boleh jadi sihatkan, tapi kes ni kita tengok pada logik akallah, kalau kat sini keadaannya pun sakit  ...... Pergh!! Macam lawyer tuuuu hehe...

Nak kata JANGAN, tak sampai hati...... huhu dilema sungguh!
Sebagai ibu bapa pun, seharusnya faham kot, mereka pun bukannya tak pernah ke sana. Rasanya kalau mereka bagi chance pada anak-anak untuk anak anak buat ibadah mereka tanpa ada sebarang tanggungjawab lain pun bagus jugak kan......

Ada ke maid sepenuh masa yang boleh kita sewa jaga orang tua kat Mekah tu? Tak pernah dengarkan.... selalunya upah tolak wheelchair adalah kot....

Itulahkan.....  bukan mudah nak mendapat gelaran anak yang soleh dan solehah ni.....
 

65 comments:

  1. huhu...sally mmg malas keja hari ni...sbb smlm kelas pack!

    tapi kan kak, bila fikir2...kadang parents tak berapa nk phm..sbb bila dorang makin meningkat usia, kan dorang dah start berperangai mcm budak2 blk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Sally orang tua ni memang rasa dia je yang betul hehe.... sok sok kita pun rasa mcm tu jugak agaknya hehe

      Delete
  2. cik nor smlm dah kerja..:)

    kita kna sabar melayan kerenah diaorang, sbb mereka sabar melayan kerenah kita masa kecil dulu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Cik Nor... sabar aje le....tak sabar nangis dlm hati je lah hehe

      Delete
  3. Isnin yg malas...nak update blog pun malas okje...huhuhu...

    Kalau mak ayah yg dah pg tu...apa salahnya kan..bg peluang pada anak2 plak nak merasa beribadat ke sana...kadang susah juga nak pahamkan mereka...yelah..kang mereka kata kita ni derhaka plak...ishhh...x senang plak hati nak ke sana kan...nak dibawa...mereka uzur...serba salah benarnya klau libatkan orng tua ni okje...yg tebaiknya...bincang...la mana yg ptut...

    Klau parents nak pgi juga...kita la kena sabar...sabar berkorban jaga merka...dlm masa yg sama...doa juga moga ibadat kita diterima...Allah swt tu kan pengasih dan penyayang...insyallah...klau kita tlong parents...kita juga akan dipermudahkan....wallahualam....

    Pnjang plak komen sy...huk3....mcm dpt 1 entri plak ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. OKje suka dengan pendapat awak AM..
      Last sekali tawakkal dan buat ajelah istikharah.... mana yg baikkan......

      Delete
  4. kalau ikutkan perasaan kita mmg nak pergi dgn lapangnya kan okje..

    tp kalau ibubapa dah suarakan kehendak mrk nak pergi takboleh kata NO plak kan..dah jd 1 tanggungjawab..tambah2 bg anak lelaki..wpun kena dokong mak sekali pun..inshaallah bila dah sampai kesana nanti Allah akan permudahkan..

    p/s bukankah tabung haji dah ketatkan syarat ker skrang nie..orng yg lebih umur dan tak berapa fit tak boleh pergi lagi kan? betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah UA....itu kata kitakan ....tp kata dan kehendak mereka lain huhu...Entahlah itu bukan utk haji ke UA, kalau tuk umrah mungkin kurang ketat kot...

      Delete
  5. salam Hainom......

    betul kata Asifa tu.....kalau diaorang nak pergi bawa je lah.....pasang niat di hati untuk kebaikan bersama insyaalah Allah permudahkan segala urusan di sana....

    ReplyDelete
  6. kalau berkemampuan apasalahnya.. untuk ibu/bapa yang kesihatan yang tak mengizinkan tu, kalau rasa diorang kuat semangat tak salah kalau nak kesana.. cuma kena ada pengawasan yang lebih terhadap mereka.. InshaAllah. anak yagn soleh/ solehah akan berkorban apa saha untuk kedua ibu bapa mereka.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak salah Zaza.... tak de sapa yang kata salah...Tau ajelah dugaan menjaga orang tua ni, takut tak termampu.... itu aje...

      Delete
  7. Salam hainom,
    Bnyak kisah2 sahabat yg nabi larang pergi brperang kerana d suruh utamakan jaga orang tuanya yg uzur. Dlm satu entri aby yg lps psl uwais al qarni, kemulian dia pun sbb jaga orang tuanya yg sakit, wlu dia hidup d zaman nabi tp tk dpt jumpa sbb mnjaga orang tuanya yg uzur.
    Klu kita beralah kerana org tua, insyaallah allah akan gnti pd lain ketika apa yg kita trtinggal dgn lebih mudah lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Psl mngurus orang tua utk tujuan mngerjakan haji di sana, sume bisa diatur asalkan ada ongkosnya. Lg laju anak2 arab ni tolak wheelchair orang2 kurang upaya

      Delete
    2. Betul tu Aby....memang besar ganjarannya...
      Tapi ada kalanya kita nakkan ruang untuk diri kita sendiri tanpa ada tanggungjawab lain... Mak mertuo ku kiyei dak patio kuat, enek parkinson, arek ngoyoh atau arek njikuk wuduk pun enek kolo ney njaluk diter key, ... kuweilah payah sitik....mantu ney pulak koyo momok hehe....

      Delete
  8. kite hari ni penuh bersemangat tau... hihkhikhk
    baru hari ke 2 ... tapi harap bersemangat sampai bile2...

    ReplyDelete
  9. menjaga org tua itu tanggungjawab anak . di mekah , byk eajaiban akan berlaku ... yg sakit blh jadi sehat selalunya bergantung kpd hubungannya serta dgn allah serta ibadahnya . anak2 juga blh berdoa minta dipermudahkan org tua mengerjakan ibadah ... kalau allah nak perkara itu berlaku , maka kun fa ya kun ... x perlu byk berfikir ttgnya ... ingatlah ! apa yg kita buat pd org tua hari ini , itulah yg anak kita akan buat pd kita nanti ... wallahua'lam .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Vee.... kadang tu malas nak fikir...tapi terpaksa fikir sebab tengok condition dia kat sini .... tu yang Okje takut tak mampu nak menjaga dia kat sana...

      Delete
  10. Terangkan keadaan anda dan keadaan mereka ketika disana secara yang amat lembut dan berhati2. Jika mereka menerimanya...tanpa ada rasa kecil hati, OK...Dan jika mereka tetap mahu ikut, bawalah mereka. Jangan simpan rasa kekesalan dan berat hati, lakukan dengan ikhlas dan kerana tanggungjawab. Insyaallah...Allah akan permudahkan dan ingatlah ganjaran besar yang menanti anda.

    p/s; permintaan sudah dikirimkan...sila bagi tahu jika masih belum terimanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ atas pendapat awak BM...
      Dah tengok dah hehe....dah tak kempunan dah...

      Delete
  11. Teringat saya tahun lepas kakak ipar dan mak mertua saya pegi umrah sama2.. mak mertua dah pernah pergi sebelum ni... bila balik tu kakak ipar mengadu tak dapat beribadat sepenuhnya masa kat Mekah sebabnya mak mertua tak bagi dia pegi masjid dan tinggalkan mak mertua kat bilik hotel...mak mertua lak dah tak larat nak ulang alik ke masjid... kesian gak dengar cerita kakak ipar tu..nak buat macam mana...dah mak sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe......tulahkan ZZ... sebenarnya itulah yg ditakuti, kalau mak sendiri mungkin lainlah jugak, ini MIL hehe...itu yg takut tak mampu sebenarnya......
      Rasanya lebih elok kalau lebih dari sorang anak yg ngikutnyakan... boleh bergilir!

      Delete
  12. hurmmm, hari ni tak ada masa rasa nak malas OKje..he hehe..apapun pasal haji tu, berat juga nak cakap dan macam memahami jer... kalau berkemampuan tak salah bawa parents, tapi kalau tidak... apa yang mampu jer la... berkemampuan tu banyak definisinya tu, dari macam macam segi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...yelah tu komen general je lah ye Farah senang! hehe

      Delete
  13. bagi surirumah macam saya ni hari isninlah paling semangat nak kemas rumah..sebab hari sabtu dan ahad rumah dah tonggang langgang di kerjakan oleh anak anak...

    insyaAllah besar ganjaran nya berbakti kepada orang tua..ndak ndak pulak ditanah suci..lagi berganda ganda pahalanya..ustaz kata klu nak jadi VVIP dlam syurga kelak berbaktilah pada kedua ibu bapa kita tak kiralah ibu bapa kandung ataupun ibu bapa mertua..insyaAllah...

    rupernya okje ni satu sekolah ngan en suami saya di tikl..suami saya tahun 88/89

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besar tu mmg besar ZM....tapi nak melaluinya tu yang seram...hehe takut tak jadi pahala .... asyik merungut je haha

      Eh tu batch OKje tu ZM....sapa nama dia ZM? Kelas apa dia dulu?

      Delete
  14. ein paling malas bile sampai hari isnin ngan jumaat... hahaha...

    biase laa kak, perangai org tua nie makin sensitif... :)

    ReplyDelete
  15. Hari isnin adalah hari malas tapi keja tetap keja kan Okje....:D

    ReplyDelete
  16. tahun 2011, MIL dan FIL saya dapat tawaran p haji tapi tangguh kerana nama suami dan saya tercicir . Depa ber2 memang berhajat nak p bersama anak sulung (suami saya) dan menantu sulungnya ni. Kami kemudiannya tunai umrah ber4 dan saya pernah bertanya MIL, kalau nama mereka ber2 naik lagi dan kami ber2 tercicir, bolehlah MIL dan FIL pergi ber2. Tapi MIL dan FIL tetap mahu kami pergi ber4. Nasihat saya, dugaan memang besar, kesabaran sering teruji namun kalau kita memandang mereka ber2 sama seperti ibubapa kita sendiri, insyaALlah, kalau orang lain dapat 10 pahala, mudah2an kita dapat 20..wallahua'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menantu kesayangan tu Anim.... sanggup depa nak tunggu jugak walaupun dah pernah dapat tawaran...
      Kalau sihat lain ceritanya Anim.... tapi masalahnya dia mmg sakit takut tak mampu nak bersabar...yelah jaga orang sakitkan....

      Delete
  17. erm! dilema juga kan Kak...nak buat mcm mana klu depa dah suarakan nak ikut skali..apa pun ikhlas kan hati je lah Kak...insyaAllah akan ada kebaikan di sebalik semua tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe nak belajar ikhlaskan hati dpd Atielah...boleh?

      Delete
  18. Kalau kanda bawa saja mereka. Cuma kalau ibadah Haji tidak digalakkan dia yg tak sihat banyak membuat ibadah sunat. Ajak ketika melakukan ibadah wajib. Tumpukan pada yg wajib dulu sehingga selesai kerana bimbang tiba musim haji yg sesak ibadah tidak dapat dijalankan dgn sempurna. Namun kalau setakat umrah tidak bimbang dinda. Sehari pun dah selesai utk melakukan umrah. Niat, tawaf, sae dan bergunting - selesai. Selebihnya lihat kondisi dia kalau agak kurang sihat biar dia beribadah di hotel. Kalau dinda nak buat umrah lagi dan lagi lihat dulu kesihatan dia. Dapat sekali buat mereka pun oklah... Soal sewa kerusi roda mudah. Pada kanda balik kita sendiri push wheel-chair itu tak payah guna org lain, melainkan masa tawaf/sae. Sebab kalau setakat nak pergi solat kita tolaklah sendiri. Kan dia org tua kita kan... kesian, dulu dia dah jaga kita kan...

    Sebenarnya hati kanda terusik pulak sebab tempohari nak bawak bapak tapi dia yg tak nak takut susahkan kita katanya, sedangkan itulah hajat kanda sebelum dia pergi meninggalkan kita (walau mungkin kanda yg pergi dulu)...


    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ pandangan kanda tu.....
      Entah tak tau bila nak gi umrahnya pun kanda.....
      Insyaallah nak buat jugak istikharah, mintak petunjuk dariNya kan kanda....moga ada jalannya nanti!
      Alahai bapak....mulianya hati bapak

      Delete
  19. sy keje shift takde istilah monday blues..keje mlm tadi baru habis 7 pagi td,hari ni rilex..sok off,rabu nti baru keje semula..heaven kan keje sy..:)

    rasanya ,mereka2 yg pakar dh beri pendapat..sy yg kurang ilmunya tak berani bukak mulut..sy doakan akk dilapangkan dada n dipermudahkan utk buat kepeutusan terbaik...:)

    ReplyDelete
  20. susah jugak nk tangani masalah nie...cuba fahamkan mereka slow yerk...

    ReplyDelete
  21. sonok pulak baca komen2 yang membincang pasal n3 akak~ banyak input yang zura dapat.
    *hanya mampu komen ini jer. kekekeke.

    moga urusan akak menziarah Tanah suci dipermudahkan. doakan semoga zura jugak ade rezeki ke sana~

    ReplyDelete
  22. wahhh... kak okje nak ke mekah ye??? kalo betul, alhamdulillah.... seronok dgr.. alamakk rumit jugak eh permasalahan ni..cehh mcm propasar pulak..kehkeh.. ginilah kak, cuba pahamkan org tua.. tp tu la, kang terasa hati pulak..adeyh.. diluah mati mak, ditelan mati bapak la kalo gini kan..deqla pun x pakar bab2 gini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang le nak ke Mekah, nanti OKje bagi tasbih hehe..... Tapi perginya bila tu tak tau lagi Deqla hehe...
      Asyik tak habis habis nak meluah2 sampai bila pun tak settle masalah ni Deqla oiii...hehe

      Delete
  23. hi kak hainom
    lama tak jenguk sini. hihi

    hari isnin mcm hari2 biasa juga
    MALAS hihi

    ttg bawa ibu bapa tu, bg kite depend la kat anak2 deme
    kalau anak deme sanggup bawa dan jaga it doesnt matter
    hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Zana...tengah nak cari penyelesaiannyalah ni zana hehe

      Delete
  24. hari isnin..kdg2 ok...kdg2 excited sgt...kdg2 malas yg amat...ehhee

    klu noe...noe bawak jer..sbbnya selepas kita selesai menunaikan niat diaorg...rasa kepuasan yg amat...puas sbb memenuhi niat mereka...Okje kena berdoa supaya mereka sihat walafiat masa disana...minta pertolongan dariNYA...insyaAllah akan dipermudahkan...

    x sampai hati rasanya klu x kasi ikut kan...serba salah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Noe mmg tak sampai hati nak kata 'No'...
      dan memang satu kepuasan kalau dapat menunaikan hajat mereka kan.....
      Moga dipermudahkan masalah ini...

      Delete
  25. Maaf sgt2, jika bab ni UA tak yakin nak komen, maklum le tak terkena pada diri sendiri - Bak kata pepatah 'Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul', moga OKje temui petunjuk demi kebahgiaan semua pihak, aamiin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ frenz.... betul tu.... yg memandang tak akan sama dengan yg memikul hehe... apa pun insyaallah boleh je settle, small matter je pun.....

      Delete
  26. belajar memahami, kelak kita juga akan seperti mereka...

    ReplyDelete
  27. Setiap apa yang berlaku mesti ada sebabnya, mungkin Allah ingin memberi pahala lebih. Pahala umrah dan pahala anak yang berbakti pada kedua orang tua.

    ReplyDelete
  28. cik tak tahu nak jawab ape..sebab cik blom penah menglmi nye lagi...tp kalau ade rezeki cik sampai kat sana,in shaa Allah cik nak sesame dgn mama bapa cik..

    ReplyDelete
  29. beb..nak g umrah ke..bw je mereka..mn tau sampai sana..mereka sihat....apa saja boleh jadi di sana..fikir positif sajalah...banyak pahala bawa mak bapak tuu...semoga semua ok jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak pergi umrah tu mmg le nak pergi...tapi bila tu tak tau lagi hehe...
      Betul...betul... kotnya mereka pulak yg jaga wa kan....mintak dijauhkan.... wa pun teringin nak beribadah gak kat sana beb!

      Delete
  30. Sebenarnya OKJe kita rasa jika ada kes-kes macam ni, kita kena redha sebab ini adalah ujian ALLAH untuk kita. Sebenarnya apa-apa yang berlaku ALLAH dah plan untuk kita kan. So kalau mereka ikut dan mengganggu ibadah si anak sekalipun, itu juga adalah kehendah Dia. Pasti ada sebab/hikmah kan..so not too worries k..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Raudzah...sabau dan redho aje le hehe itu yang terbaik kan....

      Delete
  31. kena bwa juga la. nanti kecil hati pula. plan hujung thn nk pegi umrah juga mak tu. entah sihat ke tidak..

    ReplyDelete
  32. saya tak banyak tahu pasal ni okje.. tapi dilema tu saya faham..tak sampai hati bila berurusan dengan ibu bapa ni.. semoga dapat keputusan yang terbaik untuk semua ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memahami tanpa kata kata juga seolah olah moral support AN hehe

      Delete
    2. dah ada kata putus ke pasal ni, okje? harapnya semua ok ye

      Delete
  33. Akak, saya takut nk komen tentang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut ke BC? hehe.... tak yah komen le kalau gitu...duk diam diam...hehe

      Delete
  34. Bawa je takpe...niat baik selalunya akan dipermudahkan Allah,apalagi bila buat baik pd ibubapa..wallahualam....

    Ini kata servay yg ke berapa ntah..haaa....siaran terlewatlah okje.....tkde ms nak online....

    ReplyDelete