Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 17 September 2013

Selamat Tinggal NENEK....

Cerita semalam ......
Selamat Selamat Tinggal NENEK...... bulan depan kami datang lagi yeh! 


Wajah tua ini akan menunggu-nunggu di tempat ini dan tersenyum gembira bila kami anak beranak sampai di muka pintu, pada setiap bulan kami balik menjenguknya.

Bukan mudah untuk melayan kehendak seorang ibu, apa tah lagi dengan dirinya yang semakin uzur. Macam-macam kehendaknya yang harus dituruti. Memang patut pun besar ganjaran pahalanya di sisi Allah.


Dan ketika kemaafan dipohonkan, ketika kedua belah pipi kedutnya OKje kucup tatkala OKje mahu meninggalkan rumah usang yang didiami oleh wajah tua itu, setiap kali itu jugaklah air mata ini akan menitis, kadangkala jadi deras jatuhnya di dalam kereta. Sayu mengenangkan diri ini yang kadangkalanya kurang sabar melayan kerenah ibu, insan yang paling mulia di sisi Allah.

Ya Allah, kau kasihanilah ibuku ini sebagaimana ibu ku mengasihani aku semasa aku kecil dulu......

51 comments:

  1. amiin... semoga ibu okjer sihat2 selalu..

    ReplyDelete
  2. alahai..tersentuh pulak baca n3 ni..teringat mak kat kg..semoga ibu2 kita semua sihat2 hendaknya..:)

    ReplyDelete
  3. InshaAllah.. doakan yang terbaik buat Mak OKje ye..
    psstt manjer sangat ni dengan emak dia kannnn hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak delah... serious ko....hehe...
      Dgn emak tak manja ngan laki je manja ngengada tapi laki je tak mo layan huhu sedih!...

      Delete
  4. dulu sy camtu ar..berat nak tggl org tersyg..kalu salam2 kena cpt2 takut berjurai airmata...tapi ayah sy baru jer ninggal..

    jaga ibu molek2 yek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulahkan ....cik Dah....sayu bila nk tinggalkan mereka, tp kalau duduk sekali, tak best gak...

      Delete
  5. ni yg buat rasa nak nangis nih....
    huhuuh...
    mg mak sis sihat walafiat....

    ReplyDelete
  6. sobsssssobssss...teringat ibu yang nun jauh di sana...Alahaiiii macam nak terbang jae kat kg sambil hug2 ibu ketat2,,

    ReplyDelete
  7. rajin OKje melawat kan?tapi memang itulah yang sepatutnya, kalau tak balik mesti rindu... hu hu hu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebulan sekali kena lawatlah kan Farah....ambik giliran dgn adik beradik lain pulak....diaorg berganti hari bergilir!

      Delete
  8. Ahhhh...okje nih...td dia buat kita ketawa sorg2 dn senyum rongaknya...ni dah buat kita touching plakkk....sob sob sob...

    Sabarlah nenek ye...bln dpn okje sekeluarga blk lg menjengah nenek,sementara tu mesti okje selalu menalipon bertanyakan khabar....betul tk okje.....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....bestnya kalau ada yg boleh feel entri kita...
      Mak yg call tiap tiap hari WA...kadang tu serba salah dibuatnya sebab tak tau nk cakap apa lagi...hehe

      Delete
    2. Owhhh...hahaha...mak rasa sunyilah tu....

      Delete
  9. mama kalau boleh nak balik selalu, tapi mama jauh dari mereka.... ikut suami.. sedihnya..

    ReplyDelete
  10. Bgus la blk tiap tiap bln...kurang sket rndu ibu pada anak anak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia telefon Rietta....asyik tanya bila kita nak balik jer....hehe orang tuakan....

      Delete
  11. Assalam okje..jangan lepas peluang untuk berbakti

    ReplyDelete
  12. Sy pun blik kg cuti 3 hri td okje...seronok jmpa mak...:-)
    Btul la okje....berbakti selagi mereka ada d dunia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu AM....selagi mereka hidup berbaktilah....

      Delete
  13. takpela...biar jarang blk...jnji doa sentiasa utk ibu..kan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa utk mereka wajib dalam setiap kali lepas solat SS...

      Delete
  14. teringat ibu jauh di kampung sana..jarang dpt balik..bila rindu telefon lah jd pengantara

    ReplyDelete
  15. rindu mak saya jugak...
    kalau dulu, mmg dua minggi sekali balik kg.... masa bujang mmg tiap2 minggu balik jenguk mak...
    tapi skrang, internet aje la penghubung kami... seronok tgk muka nenek happy berskype dgn cucu-cucunya... danish la yg selalu buat aksi hingga mak saya tek kering gusi dibuatnya :)
    rasa mcm skrang juga nak balik M'sia peluk cium mak :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai siannya...tp sekarang ni untungkan Bijen boleh berskype ...terubatlah rindu tu...

      Delete
  16. tetiba rindu pula pada bonda yg berada di bagan datok , perak . hujung minggu nih kami akan ambilnya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung jadi ibukan Vee...dirindui anak anak jua akhirnya...

      Delete
  17. okje untung masih punya ibu... tengok wajahnya pun dah dapat pahala... apatah lagi jika berbakti lebih... moga ibu okje sentiasa dalam keadaan yang sihat walafiat... Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur NK.... masih ada lagi, masih ada peluang dapat pahala....
      Nama pun org tua NK....sihat sihat sakitlah...

      Delete
  18. tersentuh lak baca nie..hmmm bila brjauhan mmg kita ade bermcm rskan..bila brdekatan kdg2 tidak sabar, mcm UA jgk..rendu kat mak yg jauh nun disana..hukhukhuk..uwaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu UA....nama pun manusiakan.... ada kalanya emosi kita juga kurang stabil....bukan malaikat....huhu

      Delete
  19. sebak baca ntry akak nih... betapa sebaik mana pun kite tak kn dpt nk tandingi mcmne ibu tu menjaga masa kite kecik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tu Dana.....mmg ujian bagi anak anak...

      Delete
  20. Alhamdulillah...... kita masih ada ibu dan masih berpeluang merasa kasih sayang ibu...

    ReplyDelete
  21. Ibu hainom tinggal seorang jer ke... Semoga diberi kesihatan yg baik kepada ibu hainom...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duk sorang tapi anak2 yg lain dekat CH...malam bergilir gilir teman....

      Delete
  22. untung ibu okje, ada anak yang selalu jenguk dia... banyak pahala okje nanti.... rasanya kalau bab macam ni, untung okje sebab dapat suami yang sayang ibu ayah macam ibu yah sendiri.... ada orang yang berkira nak jenguk ibu ayah mentua selalu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebulan sekali AN mesti balik.... MIl Arjuna pulak 2 minggu sekali sebab dia kat KL je...tak bermalamlah ...sebab dia duk ngan adik Arjuna

      Delete
  23. alhamdulillah..cik nor tiap2 minggu blk jumpa mak..:)

    ReplyDelete
  24. huwaaaaa...menitik airmata baca entri ni kak..sedih.. nape x bawak je mak dok sesama.. ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm... kat kampung tu lagi ramai adik beradik Okje Deqla.... rasanya eloklah duduk rumah sendiri, senang anak anak bergilir jaga

      Delete
  25. sayangi ibu bapa selagi mereka masih ade di dpn mata... huhu

    ReplyDelete
  26. amin......teringat pulak mak di kampung....

    ReplyDelete
  27. Mak di kampung pun xsehat juga, baru hari minggu tadi menjengok. Mujurlah ada kakak yg masih sabar dan kuat menjaganya. Sama2lah kita berdoa OKje...

    ReplyDelete
  28. Untung OKje masih punyai ibu, hargailah dia selagi nafas masih ada, UA yatim piatu berbelas tahun lamanya.. :(

    ReplyDelete
  29. hati ibu mmg mudha terusika dan rindu pd anak2 penah di besarkannya dulu

    ReplyDelete
  30. Moga moga ibu ibu kita pnjg umo. Mak kite ddk sekali dgn kiter. Tp tu la. Selalu berselisih pendapat. Dia nk buat cara dia je. Ikut je la kn.

    ReplyDelete