Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, 29 September 2013

SIPUT SEDUT, sempat lagi kome bercinta

Salam Ahad .......
Sarapan apa korang pagi ni? Mak, pisang goreng ngan jemput-jemput ikan bilis je.....Walaupun sarapan mak ala-ala minum petang, tapi serious weyh, SEDAP ( semuanya sedap OKje ni kan......)

Siapa suka MENYEDUT? Sila angkat tangan!!!!
OKje angkat dulu! hehe.....

Alkisahnya, semalam OKje beli SIPUT SEDUT...... Teringin pulak nak masak bila nampak kat Pasar Tani. Selalunya pandang sebelah mata pun tidak, memanjang BELI siap je, SENANG dan MUDAH, tinggal ngap je hehe.........


Memang jarang masak sendiri SIPUT SEDUT ni sebab tak kose nak mengapit! 
Tapi semalam kenalah mengapitkan, dah beli...... Pilih aje alat yang mana berkenan dihati, 2 options alatan mengapit..... Kata orang pakai 'playar' lebih senang nak mengapit muncung siput tu! Memang betul! Sekejap je siap OKje sunatkan muncung dia tu hehe.... 


Oh.... ada yang hidup rupanya..... Nampak tu! Orang yang tak makan siput, mesti tak sampai hati nak makan kan! hehe..... Gelilah tue! 


Amboi Cik Siput ...... sempat lagi kome bercinta ye!...... hehe.. Nilah yang OKje malas ni, suka betul mereka berjalan merata..... geli gelemanlah jugak mak nengoknya, tapi bab makan mak bedal je! hehe...


Akhirnya..... seperiuk jadinya,  memang puaslah kami 4 beranak MENYEDUT , sruttt...sruttt..... semalam walaupun masak lemak kurang cili padi dan tanpa batang keladi, hehe......



57 comments:

  1. Sedapnya menyedut hainom... dah lama tak mkn siput sedut ni, teringin to bila nak mengapit tu yg malas hehehe ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap CH.....betul .....pikir nak mengapit tu yg malas ....tp bila keinginan dah mengatasi, rajinkan ajelah CH.... terpaksa!! Hehe

      Delete
  2. Sy dri dulu smpi skrng mmg x pandai nak sedut...hahaha....
    Mknnya ok je....tp tang sedut tu yg x pas2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...bukan susah no AM.....sedut je sampai dpt isi dlm dia hihi....

      Delete
  3. Wahhhh..sedapnya dapat menyedut..saya suka makan, tapi tak pernah buat sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pun jarang jugak beli mentah MP....tp semalam nak puas makan! Tu yg beli mentah tu..

      Delete
  4. sruup sruuppp..sedut kuah je...hiihihi..sedap kuah dia kalau campur batang keladi...keladi tu jalah makannya...nnt nak belajarlah sedut siput ngan kak anom..ehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je kalau nak belajar menyedutttt....hehe

      Delete
  5. sedut leklok kang tersedak lak muehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kalau pedeh banget....tp yg ni sikiit jugs pedas!

      Delete
  6. uwaaa... mama tak sanggup makan benda ni..

    ReplyDelete
  7. Sarapan cengkodoq ikan bilis la yg paling tersedap di dunia!.
    Siput sedut saya suka... tapi mmg selalu beli je, nak mengapit mmg tak kose,
    sbb ada naluri kesian dlm ati, nak2 yg masih idup tu kan.. tu yg better beli je yg dah siap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.... okje pun sama Sam, maleh.......tp ghupenya kejap je kerja mengapit tu, pakai playar je senang!....
      Masak sendiri ni puas makan Sam ....hehe tu pun kalau tgh rajin le...

      Delete
  8. hahahaha !! CP suke gak makan tapi tak berapa pandai ak menyedut , agak kurang la memilih siput sedut sebagai santapan makan tengah hari terutamanya , hahahaha ~

    *hahaha , ayat karangan**

    tak pernah masak siput sedut nih , tapi pernah tgk mak masak , sekali letak dalam sinki , kalaw kiter bia lame siket , konfom !! entah kemana siput tuh pergi , sebab mak pernah terbiarkan lame siput sedut tuh , merayap sampai bile siput tuh dah masak pown ade lagik siput yang tertinggal tengah merayap atas lantai , ahahahaha !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....tulah pasai.....tu yg geli geleman jugak tu CP Okje nk prosesnya .....nasib baru baru ni tak byk yg aktif....dah mabuk kot yg lainnya tu...hehe

      Delete
  9. Salam okje...

    Siput ni kegemaran sy juga tp kat sini,kalau beli siput ni blh minta penjual di pasar tu proseskan utk kita,potong ekornya,tp sy x penah suruhpun,sian kat peniaga tu,lgpun pahala kita berkurang plak nntikan...?hehehe...

    Sekilo berapa harga siput ni kat sana?sini rm8 sekilo.....

    ReplyDelete
  10. Wah siap mcm ikan ye WA...boleh siang bagai hehe...best jugak tu!...
    Sebungkus RM8 henggit WA...rasanya sekilo tu...

    ReplyDelete
  11. saya tak reti menyedut...asyik xkeluar jr..tolong masak boleh la hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena kapit banyak sikit muncung dia tu Kniedaz baru senang nak menyedut!

      Delete
  12. suka juga sedut siput belitung tu ..
    angger orak kenek neyedut seko ngarep ..
    yedot seko mburinay ..
    hu..hu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....memang ......kadang kadang tu payah nak keluar, kena sedut depan belakang, barulah keluarkan Aby....

      Delete
  13. dulu geli nk mkn.. sekali singgah kt langkap kwn pksa mkn. sedap juga. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kita ni kena mencuba Amanina....barulah tau rasa dia kan...kan..
      Blog awak masih tak boleh komen yeh AM?

      Delete
  14. fuhhh. tergoda laaa kak okje. sedap tu

    ReplyDelete
  15. feveret UA juga, tiba2 terasa nak makan siput sedut, nnt le nak mnta tlg hubby belikan mgu depan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...memang kuat betul hantunya bila tengok pic org tempek kat blog ni kekadang hehe....

      Delete
  16. Yummy...rietta pown xpernah masak...makan pown jarang sgt...sebab geli...klu beli pown, sekor jerr yg rietta mkn....yg laen, org laen larr terpaksa abiskan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaa seekor je Rietta... Kalau Okje seekor tu celah gigi pun tak sempat nak jadi haha.

      Delete
  17. Smpt pulak okje skodeng diorg bercinta kan...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe sempatlah Chot.... sebab buat kerja sumbang mahramkan hehe

      Delete
  18. Suami saya cukup suka lauk ni...tapi makan di kedai sahajalah..saya tak pernah masak lagi setakat ni..

    Okje jadi pegawai JAIS ye...skodeng aktiviti dating siput...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ni pun OKje macam AN jugk malas nak masak, tapi baru ni terajinlah pulak...hehe

      Delete
  19. Owhh kalau goreng bercili pun sedap jugak ni, sampai bengkak la mulut menyedut pasal pedas tapi puas. Dulu kami sanggup mengapit benda ni kalau nak makan sepuas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah pulak masak goreng bercili....kalau kering gitu senang nak sedut ke MJ?

      Delete
  20. sedapnya OKje......dah lama tak menyedut ni.....hehe

    ReplyDelete
  21. sukaaaaaaa!! *angkattangan* KhaNish pun fav jg sisedut ni.. kemain sukat menyedut lagi diorang tuu hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ni geng anak beranak suka menyedutlah ni yeh!

      Delete
  22. terbayang cam2 lak tgk yg dok berjalanberdua2an tuh okje..kalu UA mmg geli tak mo mkn dah tuh..heheh..
    lama tul tak menyedut nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau org penggeli tengok badan dia keluar tu mmg geli UA...
      Tapi syukur bab ni nampaknya OKje tak gelilah pulak!

      Delete
  23. Klu makan yg nie ambik sikit je sbb x reti nk sedut huuu

    ReplyDelete
  24. nampak sedap sungguh ni, tapi KA anak beranak kurnag gemar la pulak !

    ReplyDelete
  25. Bestnya..teringat masa mula-mula kita makan...punyalah teruk..tak adapat apa pun..he..he..tapi sedapkan Okje..siput sedut masak lemak...yummy..yummy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah Raudzah mula mula try.... lagi satu mungkin dia kurang kapit muncung dia tu

      Delete
  26. Lama tak makan ni Kak.. sedapnya siput sedut ni...masak lemak mmg mabless lah kan..:)

    ReplyDelete
  27. hahahaha.. apalah akak ni..smpt lak tu skodeng siput tgh memadu asmara dana kat situ... cis..!! bagi peluang la kak di saat2 akhir tu.. siput pun ada perasaan...hahahahaha... ;p

    ReplyDelete
  28. Tak reti nak makan siput sedut...terutama bab menyedutnya tu, mcam pelik jer. Tapi orang umah suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa peliknya....lagi pelik makan kulit nangka hehe...
      Belikan 2 plastik BM...puas makan!.

      Delete
  29. hah...lengkap sangat!siap dengan player nye lagi...skru2 tak de ke...hewhewhewwwww

    ReplyDelete
  30. ttbe buat muka comel, "ada lebih tak kak..?" haha

    ReplyDelete
  31. sy ni jgn kata mengapit,nk menyedut pun tak reti.tu sbb tak suka mkn siput sedut.haha

    ReplyDelete
  32. Dah kempunan pulak dibuatnya ... hujung minggu ni pun nk try la cari kat pasar tani huhuu..

    ReplyDelete
  33. Dah kempunan pulak dibuatnya ... hujung minggu ni pun nk try la cari kat pasar tani huhuu.

    ReplyDelete