Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 21 October 2013

NIKMAT makan..

Salam Isnin yang penuh berkat.....
Hujan renyai pagi ni.....

Minggu ni minggu EXAM kan..... Tapi anak-anak mak macam tak exam gayanya. huhu......
Hari ni nak exam, malam tadi baru nak buat latihan..... Matematik Paper 2 pulak tu haha..... BAGUS nak!!
Selawat banyak-banyak ajelah yeh ....... hehe...

Sebenarnya tekak ni teringin sangat nak makan SOTO ...... Buh BERGEDIL banyak-banyak, lepas tu buh sambal kicap kasi pedas...... Ya Allah sedapnya weyh!!......

Tapi, kat rumah ni, nasi himpit, taugeh semua tu tak delah pulak.....
Kentang ada tu, tapi malaslah pulak nak membergedil..... Acane tu?? Huh..... kalau dah malas gitu, beli ajelah Mak...hehe..
Apa pun, kasi telan ayaq liuq dululah........


Macam macam betul keinginan mak ni..... hari tu masa call mak OKje, dia cakap dia makan ikan keli...... Dah OKje teringin, hehe.....  Nasib dapat beli ikan keli kat Pasar Tani hari Sabtu baru-baru ni, terus goreng garing garing pagi semalam, makan dengan nasi lemak! Nikmat weyh!...

Nape? Macam pelik eh makan ikan keli dengan nasi lemak? OKje kan OK jer........   so belasah ajelah... hehe

Alhamdulilah, syukur padaMu ya Allah kerana masih lagi berpeluang merasai NIKMAT MAKAN.....

74 comments:

  1. Prinsip makan macam ni...samalah kita okje.. makan apa tak kisah asalkan tak mengundang bahaya kan? Kalau suami saya pulak jenis nak kena ikut susunan..

    Nak juga mengidam soto macam okje ni...haaa..mqna nak cari ek..kat sekolah selalu ada tapi kuah macam air paip je..sian budak2 beli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu AN... OKje makan asal boleh je....
      Biasalah kantin AN....

      Delete
  2. Teringin.... dapat juga mkn kn.... alhamdulillh. ..

    ReplyDelete
  3. a'aaa OKje..cam pelik skit tapi takde hal la...
    anak zee pon exam gak..soh baca buku langsung tak sentuh..lagi teruk tu..

    ReplyDelete
  4. UA nak tolongpn gerenti tak sama ngan OKje 'jawa pure', mklm le 'soto' kita dah diubahsuai mengikut kesesuaian anak tekak ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah Okje punya soto pun main dan je UA...hehe janji ada rasa sup....

      Delete
  5. syukur,,..atas nikmat makan yg melimpah di negara kita kan...
    ikan keli goreng...wah lama tak makan ...ter teringin jugak ler..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin? mai le kita goreng sesama hehe..

      Delete
  6. Sayapun suka boh begedil byk2...tp kalau beli,seketul begedil dh rm1....nak buatpun tk tau...mcm teringin la plak...

    Ikan keli sy x mkn..huhuhu....

    P/s sy xde abawe,ambo bujang trang ting tong....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul WA...kalau beli buh satu jelah hehe...kalau buh 4, ada yang bergedil lagi mahal dpd soto hehe

      Delete
  7. Bukan OKje sorang teringin macam-macam, saya pun sama jugak. Apasal ek saya pun terasa macam nak makan begedil, pastu nak cake Secret Recipe, pastu nak doughnut Big Apple, lepas tu nak makan mi kari kaw-kaw, lepas tu nak spaghetti olio, lepas tu nak chicken mandi, pastu tetiba teringat roti canai cecah kuah dal, lepas tu..... banyak lagilah tak payah saya cerita semua ek takut air liur kita meleleh2 pulak nanti kang, buruk ghupanya betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....itu tandanya kita normal MD .....
      Alangkah malangnya kalau kita dah tak berselera lagi...

      Delete
  8. Takperlah okje, depa tuh agaknya dah buat persediaan sikit2 sblm tuh..sbb tuh malam exam cam selamba jer..
    kalau UA ikan keli suka yang goreng letak sambal cili..selalunya makankat kedai jerlah..hayat takper nah masak kat umah..apatah lg kat sini..heheh

    ReplyDelete
  9. sdpnya mn soto dgn smbl kicap perghh....
    ala kita xmkn ikn keli la Okje...uhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubalah RH.... sedaplah ikan keli tu!

      Delete
  10. sedapnya soto + bergedil lepas tu letak cili kicap.. huhu
    ikan keli tu nampak mcm ala2 rentung sikit je.. hehe goreng cili pun sodap :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Bedah ngan rentung mana boleh pisah cik Jah oiii....hehe

      Delete
  11. X peliklah okje...tekak kita...kita yg telan ye dak...hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul AM,.... janji tekak kita boleh terima hehe

      Delete
  12. Anak kanda yg kecik hari ini last day exam - seni lukis. Bawa batang pisang buat cap-caplah apa lagi. Yg lain dah setel minggu lepas sebaik naik raya. Tinggal kakak-kakak pulak tak lama lagi...

    Kalau rajin masak memang macam-macam teringin nak dimasak. Kalau pandai menggayakan laagi mudah macam dinda tu..

    ReplyDelete
  13. Saya pun suka makan soto tapi nak buat malehhhh...he he...

    ReplyDelete
  14. acik suka ikan keli goreng garing,,sedap..
    soto acik suka tanpa togeh..boleh gitu he he

    ReplyDelete
  15. betul masa masih ada rasa nak mkn ni..mkn lah..cuma berpada-pada kan...sy ok je ikan keli dengan ns lmak..sebab pernah mkn campur2 gitu...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju ngan awak NR.... kena berpada pada kalau rasa nak hidup lama hehe

      Delete
  16. Kalau balik rumah mak mertua kat Bota ikan2 sungai ni memang menjadi kegemaran depa tapi saya pun suka jugak almaklumlah org bendang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tulah kawen kena sekufukan JA..... senang nak masuk jemaah hehe

      Delete
  17. yupp....harini anak CiM dh star exam sek.keb. next week sek.agama plak.

    ikan goreng tu.......CiM suka gatah, skali ngadap sedar yk sedar boleh habis 5 ekor

    ReplyDelete
  18. kita suka gak ikan keli salai...fresh lagi...baik untuk kulit tau okje...

    ReplyDelete
  19. heheheh pyh kalu teringin nk bt ke nk mkn tp brg takde... pesen dana, kalu tingin nk mkn apa2 msti dana tak sbr2 nk msk sndiri, kalu bahan takde sanggup cari tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas nak keluar start keta cari baranglah Dana... tulah pasal....

      Delete
  20. rajinnya akak... hihi.. mama ikan keli memang tak dpt dipisahkan... hihi, makan boleh, menyiang tak berani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama le niza.... siang pun OKje tak pandai... beli dah siap siang je

      Delete
  21. Sedapnyyaaa ikan keli goreng garing2 ni.....makan dengan apa pun boleh OKje...:D

    ReplyDelete
  22. hantam jerler.. dah namanyer okje...
    tak penah gakler makan keli goreng ngan nasi lemak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tau pun........OK jerrr kannnn...

      Delete
  23. oh xsuke ikan keli & mmg xpernah masak. big bos plak suke makan…..so, bila ternampak org jual ajele dpt dia layan. kesiankan. btw okje ni asyik teringin je, ada isi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...kita mmg selalu masak apa yg kita sukakan Ros....kalau mereka suka....nanti nanti dululah masaknya lebih lagi kalau benda susah nak masak hehe....
      Tak delah Ros..... dah tak sesuai nak mengidam hehe

      Delete
  24. yelah pakat2 exam smua..

    knor blum masak lg ni...rasa mcm mals je ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli je Knor kalau malas ... habis cerita hehe

      Delete
  25. Hahaaha belasah je hainom keli goreng dgn nasi lemak.. hado aku kesah ;)

    ReplyDelete
  26. sedap dha tu.. maagf lambat terjah semula, busy dgn keje & kesihatan Adik x mengizinkan lately !

    ReplyDelete
  27. Disebabkan dulu pengasuh kerap bagi anak2 makan ikan keli.. dorang sekarang dah jemu dengan ikan tu.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah AA kalau dah selalu makan memang boleh jadi jemu....

      Delete
  28. sy mkn ikan keli goreng tp kne buang kepala dlu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha,.... tak cantiklah jadinya PU....cacat....

      Delete
  29. nikmat makan yang tiada tandingannya.....blogwalking,jemput follow blog saya ye...http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

    ReplyDelete
  30. masa balek raya baru2 ni...bunda masakkan untuk bapak...separuh buat masak berlada...anak2 pun suka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keli masak berlada mmg sedap bunda...

      Delete
  31. Hari minggu tadi pun buat soto...menghabiskan stok nasi impit.
    Opah makan "ewak leleh"....kegemaran isteri tapi tidak bagi saya...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan le...... enak lo ewak leleh hehe..... belajar belajar lah makan ewak leleh..... dah permaisuri hati suka tu!

      Delete
  32. hai..selagi boleh makan kita makan ok tak okjer :)

    ReplyDelete
  33. salam..

    rasa nak bbq pula ikan dan ayam ni tambah hujan lapor sokmo..

    ps: kerja mudah jer asal tahu word, eccel,tahu baca ,tulis heee kerja dia type data entri, kerja pengkeranian :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heehe...kalau mudah teringin gak nak mencubakan... banyak ke dapat Suri?

      Delete
  34. saya pun menu ikan keli goreng nih ...

    ReplyDelete
  35. kite menu nasi kunyit malam ni.

    ReplyDelete
  36. sebelum makan snap dulu . kak okje kelihatan muda :D haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of koz Syukkkkk...kena snap dulu, nak jadi bahan entry hehe

      Delete
  37. ikan keli garing baru sedap...kat beranang ada nasi lemak ikan keli...masak lemak ada..yang jenis sambal pun ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada? hehe...see tak salah le OKje makan ngan nasi lemak kalau gitu!

      Delete
  38. aiza tak makan ikan keli.. tapi nampak sedap yang dalam gambar tu.. kalau soto mesti lagi sedap.. aiza suka pedas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak makan ikan keli Aiza? Rasa dia sedap tau isi dia lembut....rugi tak makan...cuba le dulu!

      Delete
  39. owh dah lama x berkeli jugak..hoho... deqla suka ikan keli berlada tu... ;)

    ReplyDelete
  40. wohoooo....ikan keli banyak kat kampung cik.Tak yah beli,tapi cik tak reti makan..Tah nape susah sangat nak masuk kat tekak cik ne...

    ReplyDelete
  41. Sejak akhir2 ni tema entri adalah Makanan! hehehe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamlah dia selalu datang blog okje hehe...

      Delete
  42. Datang sini je makan, ish jeles la kita dgn kak okje. Meh dtg rumah tlg masak utk kita boleh??? Hehe, sedap la kak ikan tu....

    ReplyDelete
  43. sedap ikan keli tu kak...sini susah nak cari tau..
    klu dah teringin tu kenalah masak kan..kan...hehe

    ReplyDelete
  44. takdenya pelik..sedap tu nasik lemak dengan ikan keli..sy mmg suka ikan keli.peberet tu..hehe

    ReplyDelete