Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 7 January 2014

Mandi sebelum FAJAR

Salam Selasa .......
Dah mandi ? Bukan nak tanya orang yang duk kat Office, nak tanya orang yang duk kat rumah tu.....hehe......

Lepas siapkan breakfast bebudak ( nugget jer selalunya, tak pun roti bakar buh kaya haha......), OKje suka jugak bukak TV pagi-pagi ni, yelah...... sambil menunggu bebudak ni bersiap......
Pagi-pagi subuh ni memang banyak rancangan motivasi dan ilmiah yang boleh ditengok walaupun duk ulangtayang je. Cuma, masalahnya sama ada ilmu tu terus masuk ke dalam hati atau masuk telinga kanan keluar telinga kiri .....Itu yang menjadi tanda tanya haha.....

3 hari sudah ( kalau tak silap ), dalam rancangan Tanyalah Ustaz..... 

Ustaz tu kata kalau nak hilangkan kolestrol, amalkan mandi sebelum Fajar......
Mandi pulak, kena MANDI SONGSANG,  basahkan kaki dulu, beransur ansur basahkan badan dan diakhiri dengan kepala.

 hehe
haha....... jangan FENGSAN yeh....

Itu apa yang Mama Zir dengarlah, maklumlah dengar sambil blogwalkingkan hehe.......
Bab mandi sebelum Fajar ni memang jarang, apatah lagi sejak-sejak dah tak rush nak pergi kerja pepagi ni. Memang mandi mesti atas pukul 10, siap jemur kain, siap masak, barulah mandi..... hehe.....buruk perangai sungguh! Patutlah kolestrol berkepul kepul yek!

Pengantin baru sure tak de kolestrol yek! hehe...

Pasal mandi songsang tu, pernah jugak dengar petua orang, amalkan mandi cenggitu terutamanya kalau anak anak demam, biar panas tu keluar katanya....

Mana yang baik, bolehlah kita cuba......    

62 comments:

  1. Sy mmg mandi sblom subuh okje..senang nak solat...pastu uruskan anak2 g skolah lg...+ bby tgh tido...kang klau dah siang...x de orng nak tgk2 kan anak bila kita nak mandi ni...hehe...

    Mandi sonsang ke nmanya? Sy mmg mandi cara gitu...x tekejut badan bila curah air tu...😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah baguslah awak ni AM amalkan mandi songsang!
      Tapi ada budak kecik mmg kena siap segalanya sebelum dia bangunkan.... senang!

      Delete
  2. hahaahah nakal tau okje....pengantin baru tuh hahaahaha...tapi mmg pun kan....

    lieya lak biasenye kul 6 masuk mandi...lepas masak bekpes n lunch n siap2 packing bekal anak2.....kelam kabut plak siapkan diri nak pi keje....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rajin Lieya nikan.....sempat pulak tu buat bekal tuk anak anak walaupun bekerje!

      Delete
  3. Pengantin lama pun kena rajin mandi sebelum fajar, Mak. Bukankah mandi awal-awal pagi tu bagus.....selain kolesterol jadi cair......kebersihan diri pun dijaga rapi......

    ReplyDelete
  4. Wow!!! ilmu yang baik neh!!
    Zura pon ade gak masalah kolestrol nih!!!
    nak cuba lahhhh!!
    zura pon pengantin baru jugak lahh.. sebab hari2 mandi sebelom Fajar~
    hahahahahahahaha.. padahal mandi awal sebab nak kena gi keje.

    Terima kasih yer OKjer atas perkongsian ilmu yang baik nih.. zura pon suka tgk Tanyalah Ustaz tuh.. cuma kalo hari keje memang x sempat nak tengok lah.. huhuhuhu.
    nanti kongsi2 lagi tauuuu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pun tengok dah setengah jam berlalu Zura sebab selalunya lepas balik htr budak sekolah baru dpt tgk.... kadang tu bukak je TV....tak dengar apa pun sebab khusyuk menatap blog hehe

      Delete
  5. betul2 tu..rancangan ilmiah byk kat tv tu..nak dgn tak nak tgok je..hati masing2..itulah yg knor dn skeluarga amlkan selama hari ni..mandi sblum subuh..semua anak2 biasa mdi sblum subuh..yg penting solat subuh berjemaah..murah rezeki..n macam manfaat lagi..lps tu jgn lupa solat dhuha ye mamazir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ mengingatkan Knor....
      Kagum dengan family Knor yang boleh bangun dan mandi pagi dan berjemaah sekeluarga....

      Delete
  6. mandi songsang tu slalu buat la..kalau mandi sebelum fajar tu faham2 jer lah..dkt nak g kerja baru mandi..haha

    ReplyDelete
  7. Pernah juga dengar pasal mandi songsang ni, OKje. Tapi tang mandi sebelum fajar boleh 'melupuskan' kolesterol yang ada, itu tak tahu pula. Baru dengar ni. Tapikan, memanglah kita mandi sebelum fajar tahu, abis tu itu aje masa yang free nak bermain air sebelum pergi kerja. Kalau hari cuti tu standardlah, biasanya selepas fajar menyingsing katanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....kalau tak selepas fajar menyinsing sekali sekali ada gak terlepas setelah zohor berlabuh! hehe....Tak gitu?

      Delete
  8. oooo mcm tu.. thanks share kak!

    ReplyDelete
  9. mandi sebelum subuh le beb..hihi..
    mmg sejak mia tadika.. pagi adalah waktu plg bz.. mmg tak sempat tgk tv..kalau on pun..tak tahu tv dok cerita apa.. haha..tu baru anak sorang...kikikik.. biasanya lepas pukul 8..bru tarik nafas lega...fuhhhh...
    er..petua nak bg sedap masak..kena mandi dl..pastu wangi wangi,..barulah hasilnya nnt meletup letup sedap bak kata master cheff jo tu..hihihi...
    mmg org lama sll pesan mandi songsang gitu..tapi sbb mandi air hujan..kepala gak yg basah dl..hahaha...mandi songsang ni sll amal masa time dmm je...
    hah panjang tak komen kali ni ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beb...bila baca komen lu kali ni mmg muka wa mcm macha kat atas tu hehe....terkejut beb!!
      Betul apa yg lu cakap tu... mandi dulu sebelum buat pape....tapi tunggu tahun 2015 pulaklah hehe

      Delete
  10. Mmg pernah dengar kebaikan mandi sebelum fajar & mandi songsang ni kak.. mmg bagus kan.. erm! sy klu cuti2 mmg lambat lah mandi nya...lepas semua siap baru mandi...tapi klu pae mmg awal sy dah mandikan...ahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atie...mmg tak aci betul mama ni hehe...
      Samalah kita Atie...

      Delete
  11. tersenyum sikit tgk pic tu ... SInggah bila rasa rindu nak BW, apakan daya kudrat masih x daya sgt. buat2 sihat & kuat ajelah kan. TQ singgah blog KA yer!

    ReplyDelete
  12. mandi secara sonsang tu yg tak tau . rasanya ramai yg tak buat . pssst ... boleh jer klu ok jer nak share .

    ReplyDelete
  13. Oh mandi songsang plak yer...hurrmm bilalah nak mandi awal2 pagi sblm fajar kan.UAA pun sama cam okje..lps masak,cuci kain..bg makan anak,mandi anak..nak2 kul 12 tghari baru berasa air kat badan..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. UAA rasanyav tahun depan kita pun tak tentu lagi mandi sebelum fajar ni hehe

      Delete
  14. mmg dh jd kebiasaan mandi songsang ni.. bermula dari kaki... ;)

    ReplyDelete
  15. sy lak kalau g keje,mandi subuh lah.kalau cuti.nan hado!

    ReplyDelete
  16. woooooo/....patot ;lah azam cik yang satu tu tak penah tercapai...nampak nye cik kene peraktikkan ne...hahahaa....
    terima kasih mama zirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!
    kalau lepas ne cik tak kurus2 jugak....tak tahu lah :D

    ReplyDelete
  17. haha kompom kalau penganting baru mandi sebelum fajar,lagi2 dok umah mentua :D
    macam manalah gupenya mandi menyongsang tu ye start dr kaki ke kepala..erm payah beno nak hilangkan segala bagai lemak yg dok menyinggah kat badan yek OKje " tengah dok geleng kepala "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roha kalau duk rumah mertua bukan setakat mandi sebelum fajar.... masuk dapur masak pun sebelum fajar....berlakon punya pasal! hehe....awak kuruih jer tak perlu geleng kepala

      Delete
  18. ishhhhhhhhhhh takkan OKje udah tak mandi sebelum fajar, 'konfius' jap UA, hu3..

    kalau guna air mandian sejuk bak ais, mmg UA mandi songsang, xmo mengejut katakan, udah sejak 2 menjak guna air suam manjang, mandi ikut redah jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Psst....kang kalau okje cakap selalu mandi sebelum fajar....tak percaya pulak yek hehe....

      Delete
  19. sy memang mandi siram air dr kaki dulu kak...

    ReplyDelete
  20. Kalau keje mandi awl tp kalau x keje alamat mmg lmbtlah jwbnya hihihihi

    ReplyDelete
  21. mandi songsang ni SB buat untuk si bongsu je..kalau SB sendiri..haha!siram je terus kat kepala biar terkejut beruk dgn kesejukan air, kompom bijik mata terus segar lepas tu..kihkihkih!!

    ReplyDelete
  22. Memang ada dengar kalau mandi mulakan dengan kaki tuh.. tapi kdg2 tuh terlupa kan.. tetiba dah terjirus kepala laa plak..hehehe

    ReplyDelete
  23. assalam okje..acik keje ke tak..memang akan mandi untuk solat subuh..baru rasa segar sikit nak solatkan..

    ReplyDelete
  24. Pernah dengar dua-dua petua... Tapi buat kejap je... Sekarang dah main redah je... Haha!

    Kalau weekend lagi la... Xde nyeee nak mandi pagi-pagi.. Hehe

    ReplyDelete
  25. betul tu, yg baik kita ikut..tak apa, ikut pelan2 heheh

    ReplyDelete
  26. Orang kata, dua2 petua tu juga utk petua awet muda… Kalau musim winter skrang ni, lagi la liat nak mandi sebelum subuh… berlaga kepala lutut lepas mandi… hihii

    ReplyDelete
  27. Pasal mandi tu mmg dah betul sgt tak. Kecut otak tu kang bila tiba2 je kita sergah dia. Tu pasal mandi mula dari bawah dulu. Jhehhe

    ReplyDelete
  28. zaman2 sekarang nih, masih ada ke orang mandi sebelum fajar kak okje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah ada Gee.... Pengantin Baru ! hehe

      Delete
  29. InsyaAllah saya memang amalkan basuh kaki dulu dan lepas tu bahagian atas kalau mansi.. tapi ada masanya terlupa juga....
    hii..bab sarapan tu, saya dah mula mengelat, musim kerja makin banyak ni, saya semalam buat roti bakar dan bihun, hari ni roti bakar je... haa.. esok kot air milo je.. alahai, sian naim.. takleh kena rajin juga masak sesuatu tuk dia alas perut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian pulak kalau dia suka makan tapi kita tak masakkan AN hehe...Tak pe AN..... sementara tgh rajin masak aje apa yg patut...sok sok lain citenya hehe

      Delete
  30. Alahai okje...pasal plak cite tentang mandi pi boh pic tu....rasa macam nak kena intai je....sypun ada terbaca tentang ni di fb....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali kasi glemer le itu macha WA hehe...

      Delete
  31. Tau dah...surirumah memang cam gitu, mandi bila dah mentari naik....sesekali jer mandi sebelum subuh, hehe Kalau tiap2 malam adalah malam Jumaat mesti tiap2 hari mandi sebelum subuh...amalkan le :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ..... Zirafah mmg selalu rasa tiap tiap malam macam malam Jumaat....sebab pahalanya beso! hoho

      Delete
  32. bagus tips ni.. kalo org yg xde kolestrol camne plak? huhuhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tak de kolestrol mandi dari pusa Deqla hehe

      Delete
  33. hehe... mndi xde time yg ttp.. ikut rasa aje...

    ReplyDelete
  34. Saya hehari mandi sblm fajar kuk 4pagi gituh...kecuali sabtu ahad kul 10 belum tentu mandi lg muahaha...pengantin baru harusla ok jer haha ader2 aja tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weyh Lizz paginya..... nak solat tahjud pun mandi dulu eh....terbaekkklah....
      Ni masih pengantin baru ni gayanya hehe

      Delete
  35. Saya memang amalkan mandi fajar dan mandi songsang ni, Alhamdulillah sejak amalkan jarang sakit. Saya tak suka bangun lewat.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah....banyak kelebihannya rupanya.....Siapakah 'saya' agaknya yeh .......

      Delete
  36. Opocot terkejut tgk pic abg hensem tu hihi.bagus tubtips yg okje share..boleh diamalkan

    ReplyDelete
  37. ohh mcm tu. ingatkan okje ckp kt org di opis xmandi lg.. hehe. xpernah try pun mandi songsang. kena amal la nie

    ReplyDelete
  38. haha pengantin baru gak yg kena!

    mandi sebelum fajar adui klu kerja awal pagi je la..klu tak kerja sama la kita selesai msk baru mandi.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengantin Barukan mmg suka kalau diusik.... Tak gitu PK hehe...

      Delete
  39. mmg slalu mndi ceng gitu. dri kaki naik ke kepala. baru tak terkijut. hihi. x tahu pula mandi sonsang panggilannya.

    ReplyDelete
  40. Memang itulah amalan selama ini...mandi sebelum fajar ...songsang dan guna air sejuk/biasa .. bukan air suam yer....

    ReplyDelete
  41. miza selalu mandi lewat,
    aishh..patut asek tak larat je..kolestrok banyak..huhuu
    nak kena tukar cara mandi gak ni...
    heheee,makaseh sharing2!!! ^___________________^

    ReplyDelete