Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 21 January 2014

ROTI bola Ping Pong

Salam Selasa.......

Papa Zir selalu cakap,  mak dia dulu-dulu selalu buat kuih, buat roti, makan panas-panas! Ek eleh....... perli mak ke apa ni? hehe.....

Selalunya buat muka seposen jer, tapi semalam sebab tekak Mama Zir yang kepinginkan, laju jer capai Tepung Roti Nago yang dah berkurun lama belinya. Jeles weyh tengok Roha buat roti garlic roll..... tapi mak buat roti ala ala bola ping pong jerrr.... Gentel-gentel bagi bulat, baling dalam loyang! hehe.... Tengok resepi kat sini. Jadilah jugak, walaupun tak berapa nak GEBUS!...... Biasalah belot memanjang, bread improver tak dak, shortening pun tak dak......

Guntingkan je cheesedale yang lebih dalam fridge tu dan taburkan gula pasir!
Ingat nak sapu kuning telur atas tu....  emm maleh pulak, ambik jalan mudah, tak payah lew! 
Sebenarnya gambar atas tu cubaan kali yang kedua, pakai tepung gandum biasa jer, petang tu jugak buat sekali lagi!....... Yang pakai Tepung Roti Nago tu BANTAT, ( gelakkan OKje lew tu!!! )..... doh tak mo naik! Masa nak menguli semalam, memang pun ada bau lain tepung dia, padahal expiry lama lagi, tapi belasah jer le, tak mau membazir kononya! Sudahnya dalam plastik sampah!

Kenapa doh tak naik tu, jangan tanya mak, itu kena tanya PAKAR!

Keras kebatun weyh...... hehe
First time buat kalau tak ada 'ONAR' memang tak sah yek! Tulah rajin benau memasaknya hehe.... 

Walaupun dalam dia agak kering kontang, tak lembab macam yang kita beli tu.....tapi
habislah jugak berketul ketul Mama Zir kerjakan bekfes pagi tadi! Tau ajelah mak zirafah kalau dah menggila nak mengunyah sampai terjelir-jelir, berpintal pintal lidah dia tu! hehe.....


Cicah ayaq Milo! Sedap weyh!


47 comments:

  1. bau roti baru kluar oven..sedapnya..

    ReplyDelete
  2. Salam okje...lama x singgah sini...sekali nyinggah...menusuk kehidung bau roti...!

    ReplyDelete
  3. Kira berjayalah tu...masih boleh kenal yg itu roti. :)
    Kalau panas2 tu mesti sedap!

    ReplyDelete
  4. jelesnya ngan tahap kerajinan OKje..

    ReplyDelete
  5. hehe.. mmg gelak sokmo aq dibuatnya OKje oiii..:D
    tak pasal2 tong sampah dapat makan roti ping pong cheese..:P
    gagal sekali..tak bermakna gagal selamanya kan...apa2 pon tahniah tuu..roti tahap gebu,ermmm sukalah tu..menjadi projek memikat suami hehe..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe suka jugaklah Roha berjaya buat roti sedap tak sedap belakang kira yang penting dah cuba!..... Rasanya kena buh bread improver ngan shortening le baru lembut!

      Delete
  6. practice make perfect kot Kak.. lama2 OK lah roti tu.. yg atie ni ntah bila nak ikut jejak, nak belajar buat roti2 semua ni...haha

    ReplyDelete
  7. teror la tu kak boleh buat roti..baru 2 kali cuba dah improve ape..
    ni kalo makin dicuba bleh bukak kedai..hahahahaa

    ReplyDelete
  8. hebat hebat kakak saya yang sorang ni... lepas ni mana tau boleh bukak bakeri pulak???

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum kak anum

    wah mengroti pula dia..
    ish..tak habis habis ngan zirafah dia... minat sungguh ngan zirafah..hihihi..

    menjadik gak tuu..ada rupa roti..saya belom pernah try..nak try gak laaa... mana jadi tgk je mama zir tayang kan...hahahahah..

    ReplyDelete
  10. cantik gebus je dana nengok kak oi... musti sedap tuh kan dpt cicah roti tak pun cicah kari

    ReplyDelete
  11. phewwww percubaan yang hebat wpun kali kedua.. muahahahahhaa
    OKje pandai lah jg buat.. Ai ni nak makan roti beli je kat babu petang2 kat depan rumah.. hahaha

    ReplyDelete
  12. Roti ni MamaZir habiskan sendirian ke lepas anak-anak ke sekolah dan suami dah ke tempat kerja? Ishhh...sayu pula rasanya. Tulah lain kali jangan cicah roti ngan air milo sorang-sorang, jomlah join kita sambil cicah air milo sambil ngumpat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah kat rumah ni...... kalau benda dah tak laku mmg muka OKjelah yg tukang perabis hehe..... Ha'a yek best jugak kalau ada sahabat handai yg boleh cicah roti sesama sambil ngumpat diri sendiri haha

      Delete
  13. oklertu rajin ler jugak.. bolehler up kat entri..
    janji buatkan...

    ReplyDelete
  14. pergghhh.. sedapnyer.. oklah tu...

    ReplyDelete
  15. Mmg gitu le asyik tk mnjadi je...nti lma2 pakar le..pengalaman knor pun..tapi yg pnting rajin sokmo...skrg ni pun knor merangkak lgi..camner tu mama zir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Knor yg dah terer pun Knor kata merangkak..... Okje ni agaknya mcm baby yg tak pandai pun Knor huhu

      Delete
  16. mkn sendiri . tak de hal punya . janji boleh telan ... heheheeee .

    ReplyDelete
  17. eh rajin la juga Mama Zir buat
    jadi tk jadi blkg kira..
    jnji sedap..anak2 pun suka...hehe

    ReplyDelete
  18. Rajin buat...xpe, jnj abis, xbazir...

    ReplyDelete
  19. senyum senyum tong sampah dapat makan free...dapat makan roti pingpong cheese lagik tu...khelasssssssss ko tong sampah!kohkohkoh..
    tak pe lah kak...cubaan pertame..nanti buat lagi lah...

    ReplyDelete
  20. Pandainye Okjer buatttttt..
    boleh terbau2 kesedapan roti tuh.
    nak2 yang dah siap bakar tuh.
    sedapnyeeeee!

    ade belen lagi x? ahaks~

    ReplyDelete
  21. tengok gebu je kak..ayat akak tu macam mak saya...dulu mak rajin wat kuih sebab korang masa kecik suka makan...la ni malas sebab xde orang nak makan hehehhe

    ReplyDelete
  22. amboi ok jer dah start meroti yek...bestnyer...lizz ni bila tah meroti asik menangguh jek ni acaner...roti tu nampak gebu jek ni yang sedap cicah ngan kopi oooo ermmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi 434 adanya kat dapur tu Lizz....tapi yg tak bestnya kena buat sendiri hehe

      Delete
  23. Bak satu akak roti bola ping pong tu hainom.... sodap tu :)

    ReplyDelete
  24. wahh..sebijik cam roti beli kat kedai..gebu je

    ReplyDelete
  25. menjadi roti okje tu..gebu nampaknya

    ReplyDelete
  26. Dah jadilah tu dinda. Kalau rajin lagi lain kali sebelum bakar boleh isi dgn inti sardin ke, kentang ke, kacang merah pun sedap. Dah tak payah nak mencecah lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoi kanda.... yang kosong pun tak berapa nak rajin inikan lagi yg kena buat inti hehe....Tapi best jugak mencuba tu ..... Entah bilalah tekak dinda ni teringin lagi agaknya

      Delete
  27. janji ada rupa okje...dan boleh telan..cicah milo..terus masuk mulut...sedap bukan main...ada cheese lak tu...tapi yg pasti mmg la rajin okje ni...noe x pernah lagi seumur idup buat roti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noe masalahnya bukan selalu rajin...... tu pun kadang kadang jer angin rajin sampai hehe

      Delete
  28. wah okje dh boleh buat bisness ni, nampak sedap btul tu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. KA apa guna nampak je sedap tapi hakikatnya tidak hehe

      Delete
  29. Jom keje di kafe saya... haha.. angan2 tak sudah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....bahaya AN kang tak de pelanggan sebab menyesal makan roti bantat hehe

      Delete
  30. nampak lembut je.... yami2....


    Recent Post from MQ~Live : Romantiknya Monyet tu Naik Moto.

    ReplyDelete
  31. maju lagi setapak nampak gayanya.. dah pandai meroti….
    Bila la nak tayang roti kat blog sendiri pulak ni… hihihi, tergugat tgk roti ping pong okje :)

    ReplyDelete
  32. Rajinnya OKje, nampak gebu2 jak roti tu semua......jeles tengok orang pandai buat roti ni.....

    ReplyDelete
  33. bantat haaa biasalah okjer mak saya org melaka suka gak cakap begitu kalau ornag lain dia degar bahasa agak sedikit kasar heee.

    asal baca dah gelak saka. gilo tul okjer ni haaa...serius buat ambe gelak sorang2 tahniah heeee

    ReplyDelete
  34. Ok le tu okje...kakak ipar sypun rajin buat,anak2 dia n ab sy suka mkn katanya....lepas siap,dia tunjuk kat wasap....

    ReplyDelete
  35. suka roti ni.
    selalu makan sambil celup ayaq.. (:

    ReplyDelete
  36. nmpk roti tu berketul2... seksi betul.. buat deqla terliur jer tau...heee

    ReplyDelete
  37. jeles tgok rama blogger dk tayang aktiviti meroti..sy nak cuba buat tp takde shortening..tak gna pun jadi ke ok je..klu jadi bley la try buat

    ReplyDelete