Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 12 March 2014

Bersyukurlah....

Salam Rabu.......

Catuan Duit bukan Catuan Pili...... hehe....


Bersyukurlah dengan rezeki yang ada di depan mata, tak perlu bersusah payah untuk mendapatkannya.....


“Dua hal apabila dimiliki oleh seseorang dia dicatat oleh Allah sebagai orang yang bersyukur dan sabar. Dalam urusan agama (ilmu dan ibadah) dia melihat kepada yang lebih tinggi lalu meniru dan mencontohnya. Dalam urusan dunia dia melihat kepada yang lebih bawah, lalu bersyukur kepada Allah bahwa dia masih diberi kelebihan.” (HR. Tirmidzi)

46 comments:

  1. Lawa bekas kayu ni. Mesti.mahal kan?
    Hihi. Catuan duit pula ya? Kami selalu je.. kalau nak beli barang sdiri pikir berkali2..kalai beli mainan anak boleh pulak. Itu yg saya geram sgt dengan papa n ni..

    apa pun mmg kena syukur banyak2 atas rezeki yg dikurniakan. Apa yang ada kena redha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mahal AN... beli kat DIY ....hehe... Dia ada kakak dia sekali tu...sebijik sama tapi besar sikit

      Delete
    2. Sama dengan Papa Zir, kesian OKje nengoknya, kalau bab anak anak memang cepat je tapi barang sendiri berkira kira....

      Delete
  2. Syukurrrr.. Rejeki hari ni..
    Dah boleh gi lepak mkn laksam ngan nasi kerabu dah tu.. Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemu weyh makan nasi kerabu hari hari ....
      Berani ke nak kena perli dengan laki mak...asyik berjimba mamba dengan kengkawan jer....dahlah dia yg sponsored hehe

      Delete
  3. Kejap lagi penuh le tuu, kena carik peti lain..peti besi yang ada nombor nombor pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CM kalau setakat seratus ringgit nak pakai peti besi yg bernombor nombor tu macam tak berbaloi aje hehe....

      Delete
  4. Syukur Alhamdulillah hainom... rezeki kurnian Ilahi... Betul kata che mid tu lepas ni guna peti besi yg ada nombor tu pulak ye ;)

    ReplyDelete
  5. knor guna tin susu simpan duit...semua bekas yg boleh buat tabung akan di jadikan tabung..duit je yg tak penuh2 lagi..

    cntik peti tu..mcm peti misteri..

    ReplyDelete
  6. bekas kayu tu sama cam kita punya la tapi xdak duit….huhu!!!okle tu okje bersyukur!!!!!!

    ReplyDelete
  7. ha'a lah, lawa bekas kayu tu

    ReplyDelete
  8. Kalau perompak tengok blog OKje...bahaya nih! Mau ada yang hantar toyol nanti...hehe

    p/s: Niat kita baik tapi takut mengundang perkara yg tak baik pula...hati/pandangan orang kita tak tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersangka baiklah wahai BM.....hehe....Readers Okje semuanyakan budiman budiman orangnya..... tak gitu?
      Sebenarnya sebelum publishkan entri ni, macam macam dah mak pikirkan nak.....
      takut bagai dikata kat komen awak atas sekali tu, takut orang anggap macam laki dia sorang aje yang 'metalic' kat dunia ni, takut orang anggap ' senanglah hang, tak payah nak kerja pun dapat duit... Namanya pun manusiakan BM..... tapi setelah OKje fikirkan dengan akal yg waras bagi OKje, maka OKje publishkan ajos tanpa pikir banyak hehe.....

      Niat sebenarnya nak share, kalau seorang isteri yg tak bekerja macam OKje ni.... duit memang dicatu le oleh suami, jangan beranganlah nak pegang duit banyak banyak, macam dulu-dulu masa zaman kita bekerja. Sebenarnya tu duit standby yang Papa Zir letak bila dah kosong dalamnya. Untuk emergency cases, macam duit minyak kereta atau pun barang yang kehabisan kat dapur tu.... Tapi bukan hari hari kosong dalam tu yeh ...hehe....mau kena audit dengan Papa Zir kalau hari hari kosong...Ingat dia cop duit ke apa hehe.....

      Apa pun terima kasih BM kerana perihatin....
      Bertegur teguran secara terus terang gini lebih bagus daripada sembunyi sembunyi, idak le berbuku dalam hati kita tu......Nak terima ke tidak, belakang cerita kan BM.....
      Maklum le mak zirafah ni kadang kadang degil hehe....dah tua katanya mih mih mih...



      Delete
    2. hehehe..... bagus juga ada duit dlm tu Kak, mmg kena ada utk emergency case...nak kena buat mcm ni jugak lah nti....:)

      Delete
    3. Saya cuma memberi komen apa yg terlintas difikiran...maklumlah, teman ni lurus bendul, hehe

      p/s: Dah lama jin saya tak muncul...nanti dia muncul, nak antor umah OKje suruh jagakan...atau pun cilok sikit2 hahaha!

      Delete
    4. Babab montot jin tu kang hehe....

      Delete
  9. Subhanallah, indah sungguh hadis tu.

    ReplyDelete
  10. Berkepok duit dinda dlm tong ye:)
    Kanda duit tak banyak so masuk dlm dompet ajelah.. itupun leper aje hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang berkepoknya kanda....kalau berkepuk bukan tebal macam buku ke kanda...hehe....ini baru kita sehelai pun dah habis duit hehe

      Delete
  11. oooo ada tempat lain simpan duit....noe kat dompet jer...kdg2 je taruk bawah lipatan baju...lepas tu melilau mencari... :)

    ReplyDelete
  12. haa aq dah tahu muh simpan duit kat mana..hehe

    yeorla beb if anak yang mintak apa2 untuk dibelikan,tak gamak ghasenyer nak hampakan..tapi kan if kita sendiri nak beli ubat kurus ker,ubat jerawat siap pikiaq 2x tu..

    semoga rezeki kita semua sentiasa diberkati olehNYA amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muh ni mentang mentang le mak gumuks muh bagi contoh...ubat kurus yek hehe....
      Mmg duit tu lah yg mak gasak weyh....

      Delete
  13. Salam Kak..
    aik....comell plak tempat simpat duit tu...nostalgik tu...hehe..
    apa pun sentiasa bersyukur dgn apa yg kita miliki.. ramai lagi kat luar sana yg tak bernasib baik...

    ReplyDelete
  14. kalau tak buat catuan macam tu, mahu pening kepala tak cukup duit nanti..

    ReplyDelete
  15. ini namanye perancangan ekonomi neh!
    x baik membazir gittu kekdahnye~
    ade lebih bulih simpan utk masa depan.. hehehe

    ReplyDelete
  16. antik tau bekas gitu..nak atu ok jer...hehe...

    ReplyDelete
  17. Pertama nak puji kotak tu lawa.

    Kedua nak puji jugak untung suami sebab dapat isteri pandai berjimat cermat.

    ReplyDelete
  18. Bersyukur.. bersyukur... apa adanya itulah rezeki kita.. tapi tuler kadang2 hasutan syaitantu kuat jugakkan... harap kita sentiasa dilindungi olehNya...

    ReplyDelete
  19. haha duit klu xcatu nnt ader yg g mkn mcd ari2 kot., hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi.....sapa tu agaknya.... Juwita yeh hehe....

      Delete
  20. wah, pakai kotak. syuk pakai sampul surat je. tu pun disorok ke tempat yang rahsia. hehe

    ReplyDelete
  21. sebenarnya xpaham sikit. hehehe, tapi kotak kayu tu lawoo. hee

    ReplyDelete
  22. wah tabung...macam anak KY juga ni, span duit dlm bekas mcm tu

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah syukur banyak duit kat situ..nite Okje...

    ReplyDelete
  24. hamboiii...jom shopping....jom....
    cik nak ikot ne...kihkihkih

    ReplyDelete
  25. Comei plak bekas tu.. Mcm kotak ajaib harta karun je.. Hehe

    ReplyDelete
  26. Duit yang kena catu ni kalau rase cam emergency kena gi shopping, boleh guna tak OKje? Ke kena dapatkan approval dari akauntan bertauliah kat rumah tu? Kalau saya ler ada catuan duit cam ni dalam peti kayu cam gitu, memang tak payah hantar toyol ke apa. Ni hah, mak ambil sendiri curi duit laki.... pastu mak kata ler susu anak dah habis, minyak kereta dah menyala-nyala signalnya...eh 1001 alasan emergency mak bagi :) Pastu mak meleleh-leleh air hidung, air mata, hingus bagai, melutut kat suami minta maaf sebab 'bohong sunat'. Agak-agak kalau kita buat gitu, suami kita hempuk tak OKje? Hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.....buat muka tak bersalah je licinkan duit dlm tu kalau nak shopping.....tp kan weyh...nak shopping apanya..... tengok duit pun tak sampai hati haha....
      Kalau gitu gayanya mmg kena hempuk dan dan tu jugak MD hehe.....maklumlah dah berbelas tahun duk bersama....huhu

      Delete
  27. sebijik kotak duit hantaran kira dulu hihihi

    ReplyDelete
  28. wahhhhhhhhhhh memasing ada duit simpanan, dlm poket UA jugak le ni tinggal beberapa 'riyal' jah, malasnya nak g bank..

    ReplyDelete
  29. bekas simpan duit dah lawa,duitnya mesti lawa2 kan okje..mmg kena catu apa yg termampu zaman serba serb duit ni okje

    ReplyDelete
  30. wahh okje rajin simpan duit a.k.a menabung. hehehe

    ReplyDelete