Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 15 March 2014

Kalau KOME?

Salam Sabtu....
Masih tetap setia menunggu berita terbaru MH370......

Yeay!!!..... hari ni tak payah masak sampai ke petang......Petang ni ada kenduri kawen kawan mak, tak boleh bawak anak so nak ambik hati anak dia, Papa Zir nak belanja makan daun hehe.....   Jemu weyh dah seminggu asyik makan pucuk jer.....

Hujung minggu kalau tak pergi pasar tani, mesti mengekor Papa Zir pergi BANK, bukan ambik duit yeh..... tapi bayar hutang hehe...... Ginilah hidupppp.....hidup kena kerja, kerja, kerja...... Kerja bayar hutang!


Nampak tak kome 'kakak' yang pakai tudung putih tu..... Ni dah jadi senario biasa bila OKje lalu traffic light area rumah OKje ni..... Menjaja tisu! Mentang mentanglah salesgirl tu taraf 'kakak', kome tak mo tolong beli yeh...... Cuba yang jual tu 'Adey manis'.......laju jer Papa Zir ke, Aby ke, BM ke, Syuk ke beli tisu yek! Hehe....


Gitulah...... Demi kelangsungan hidup di kota metropolitan ini.... Kalau dari segi wajah, mereka macam bukan warga Malaysialah gayanya....

Tapi mak sendiri pun tak beli tisu dia..... serba salah jadinya, kalau beli macam menyokong pulak kegiatan diaorang ni.....

Kalau KOME?

34 comments:

  1. Salam sabtu OKje....
    Kalau pegi KL, selalu nampak orang menjaja tisu ni........rata2 mereka rasanya bukan warganegara kita kan.

    ReplyDelete
  2. bestlah tak payah nak bersilat kat dapur...

    pemandangan itu..kena di ambil tidakkan dr pihak berwajib..Nabi kita mmg tak gemar..org sehat2 ni meminta2..bkn org sinikan...yg herannya ada plk duit dtg sini..knor nak pg bercuti dlm malaysia pun tak berduit...alasan je jual tisu..jual rempeyek pun ok juga...

    ReplyDelete
  3. kita pun kadang-kadang berbelah bagi nak tolong Okej.. Tapi kalau yang buta selalunya kita beli aje..kesian kat dia orangkan..Salam Sabtu ya..

    ReplyDelete
  4. Kesian tu mmg kesian.
    Tp x boleh bg muka
    Betul kata OKje kalau beli nmpk mcm kita menyokong.
    Nak tak nak kena lah cekalkan hati.. Jgn beli!

    ReplyDelete
  5. dulu cik penah jenjalan dgn famly g masjid india kat sane berlambak orang yg jual tisu..cik beli kat pakcik2 yang dah tua lah,yang mude2,yang masih boleh berkerja cik tak beli...hihi

    ReplyDelete
  6. klu sy..Kekadang beli juga kak.. tapi byk nya tidak lah...huhu..mmg sllu nya bkn warga kita yg jual tu kak..

    ReplyDelete
  7. ok lagi yang macam ni..yang tak tahan tu dekat traffic light pun diorang boleh minta sedekah..setiap kali traffic light merah dia akan pergi ke satu2 keta..selalunya saya bagi tapi bila selalu pulak dia buat macam dah hilang sifat ikhlas tu:)

    ReplyDelete
  8. kalau syuk jumpa kasi duit je kod. tak mintak pulangan. kadang2 ada yang larang .

    ReplyDelete
  9. Kalau I pun tak beli kot, unless terdesak perlu tisu waktu itu. Kan banyak sangat penjual tisu di KL tu, memang la tak papa kita takat beli tisu depa tapi kalau hari2 datang 5 penjual, kering poket yang dah sedia kempis ni.

    ReplyDelete
  10. UA selalu fikir positif & sering bayangkan jika berada pada situasi mereka untuk mencari sesuap nasi lagipun dia & rakan2nya adalah insan ciptaanNya cuma berlainan warganegara & bangsa..

    ReplyDelete
  11. Acik beli jugak sesekali bila jumpa OKU yang jual tu okje

    ReplyDelete
  12. wah hainom sukanya dpt cuti masak ya.....xpe sesekali kan....

    ReplyDelete
  13. Saya ikut mood masa tu. Tak kira orang kita ke orang luar kalau masa tu terasa ikhlas nak bg sya bagi sikit atau beli tisunya. Memang ada masanya rasa diorang ni macam sindiket...

    seronok eh hujung minggu ya.. meh tolong kemas umah kami ni.. berlonggok periuk ni..

    ReplyDelete
  14. kalau kat bangi ni, setiap kali hari jumaat ada.kalau hari lain lgsg xd

    ReplyDelete
  15. Tapi kalau kita menolong mereka ni, rasanya menggalakkan mereka ni duduk di negara ni tanpa rasa bersalah. Ramai antara mereka ni sindiket. Kalau kat tempat saya, semua pasar malam mesti ada golongan macam ni. Tapi bila mereka selak poket, telefon punyalah canggih. Mengalahkan telefon saya yang bekerja ni.

    ReplyDelete
  16. klu terjumpa , saya beli jer sbb malas nak fikir banyak .

    ReplyDelete
  17. itu la kadang2 malas nk pi KL. turun ets dh nmpk, turun lrt dh nmpk. merata-rata ada diorang ni

    ReplyDelete
  18. Baru-baru ni jumpa kat trafik Meru. Muka Melayu. Rasanya memang Melayu pun. Makcik. Jual tisu. Turunkan tingkap bagi je RM1. Tisu? Tak nak la makcik, saya tak pakai tisu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi saya betul atau tidak kerja yang mereka buat tu, saya malas nak selidik. Kalau dia tipu ke itu antara dia dengan Yang Di Atas. Antara saya dengan dia, manusia, dah setel. InsyaAllah.

      Delete
  19. mereka ni ade sendikit yg mendalangi kegiatan dieorg ni okje...lieya ni pun serbasalah nak beli...lgi2 kalo yg jual tu kanak2...alahai sayu hati tapi tu laa kalo beli kang menyokong plak...tapi kalo lieya tgk makan mmg lieya ajak jek makan sekali...puas hati sikit tang tu....ni kalo bagi duit bukan dpt kan budak tu pun tapi lintah darat dalang sindiket tu yg tibai kang....rasenye kerajaan kene buat something laa pasal isu nieh.....makin byk gak lieya tgk kat area2 bandar besar nieh......

    tersenyum lieya bace ...kerja2 bayar hutang....betul tu okje...aduh time2 gini laa terus teringat lagu awe rafael 'kalau aku kaya' tu heheeheheh...kalo laa betul2 kaya kannnnnn heheheheeh

    ReplyDelete
  20. kalau keme memang idakler juga membelinyer.. ituler pasal nanti bukannye dia yang dapat ... ada sindiket ... tuler payahnyer dah kena tangkappun nanti dia datang balik sini...

    ReplyDelete
  21. kan., kdang2 seba slah dibuatnya., tolong salah xtolong salah.,
    tiap kali nk tlong msti tlintas kt kpla otak ni agak2 dorng tu tul2 ke jual tisu atau nk amik kesempatan ngan pnampilan dorng jer., sbb tisu bape sen jer., pulangan dia berganda2. tp tisu xluak pun.., hehehe.,

    ReplyDelete
  22. kadang dierang ni jual pen jugek..memacam cara nak dapat duit..kadang dierang ni ketuk tingkap kuat melampau mcm nak pecah cermin...
    saya nengok bukan orang malaysia...takut kot nak beli..
    kadang saya peratikan dierang ni berpakat kalo dulu kat puchong kat simpang trafik light pompuan & lelaki kenkonon uzur..tapi bila jumpa kat pasor kemain segar bugar lagik...
    tak sesuai la aktiviti gini kat malaysia..

    ReplyDelete
  23. betul tu kdg2 kita jad serba salah kan okje... tp kalau ikut en hubby KA, niat kita nk sedekah aje,... kalau dier menipu tu antara dier dgn allah swt lah !

    ReplyDelete
  24. kesian pulak tgk akak tu . and don't forget Prayformh370

    ReplyDelete
  25. Bukan tak mahu tolong tapi kalau katanya bukan warganegara, memang agak sukarlah nak membantu. Mereka ni biasanya didalangi sindiket. Itu yang kita tak mahu membantu tu. Kalau sayalah OKje, saya beli gak tisu tu terutama kalau ada orang buta yang menjualnya. Kesian tak sampai hati nak kata tak mahu.

    Hidup di kota metropolitan ni makin lama makin susah. Memang kerja cari duit, buang duit ajelah gamaknya.

    ReplyDelete
  26. Cik Puan Sri Okje, how are you? Nape tak update di hari senin ni? Ada hal ke ? Ke tengah susah hati nak menunggu result SA Khamis ni? Saya doakan yang terbaik ya...jangan risau

    ReplyDelete
  27. kdg2 bagi...kdg2 tak...ikut mood ...heheheh

    ReplyDelete
  28. kalau kira kan. kalau dia berusaha jual barang untuk cari duit, contoh macam dia OKU. dia tak pilih untuk duduk dengan mintak derma sahaja. kira tak kisah nak tolong dia. tapi kalau yang setiap hari berjalan atau duduk saje2 mintak derma memang macam malassssss nak layan

    ReplyDelete
  29. cik nor mmg tak bli klu bukan warganegara yg jual..huhu

    ReplyDelete
  30. tak kot sbb duk area kl dh lali la okje dgn org juai tisu, nyanyi lagu pastu tadah topi.
    area chow kit,kg baru & wangsa maju bersepah. ada warganegara kita, ada juga org luar. entah la. bukan x nak bantu tapi dah berleluasa sangat

    ReplyDelete
  31. Jrg mmberi.. Tgk muka gak nk bg pun...

    ReplyDelete
  32. Kat gombak ni pun ada. Jarang nak bagi kat org org camni.

    ReplyDelete
  33. saya pun suka p kenduri sebab tak yah masak! merdeka rasanya kan okje
    memang bukan orang malaysia pun, orang myanmar
    diroang ni biasanya terlibatd alam sindiket

    nak buat benda gini kan okje
    tepuk dada, kalau rasa nak menolong
    moga dapat pahala atas apa yang kita berikan tu
    tak payah fikirkan yang sebaliknya

    ReplyDelete