Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 25 April 2014

Kepingin WEYH...

Salam Jumaat.....

Ada air pagi tadi?
Harapnya memasing dapat mandi dengan riang ria dan gembira sebelum pergi kerja yer.........mih...mih...

Masa balik Muar hari tu ternampak pokok ni kat tepi jalan, kebetulan masa tu traffic light merah, tu yang sempat tangkap tu. Tetiba teringin nak makan buah SUKUN..... Goreng sedapkan!..... Pilih yang dah terlebih masak, barulah lembut isinya.

Dulu masa kecik kecik, benda nilah salah satu menu sarapan OKje tau, jarang sangat jumpa mee goreng, roti canai, nasi lemak apa tah lagi bersarapan kat Mc D ...... Nasib sekarang ni kita pun dapat rasa jugak walaupun dah tahap kilauan hehe...


Lagi satu PISANG REBUS.....  Bangun pagi, OKje mesti panjat dapur ngongkes periuk. Zaman tu bukan guna dapur gas tau tapi dapur abu! ( Dapat bayangkan tak? .....)  Mak OKje dah pergi menoreh pepagi subuh tu, so ikut danlah..... kalau tak ada sarapan atas meja, sila cari sendiri dalam periuk hehe.....
   
885cuteoven
Keladi, keledek, ubi rebus atau goreng tu memang biasa sangatlah  .........
ADOI !!!... memanglah tak suka kalau sarapan benda benda atas tu...... tapi nak buat macam mana, dah itu yang ada, REDHO ajelah....hehe...

Tapi sekarang ni tekak sudah tukar pulak! hehe....... Kepingin weyh!  


57 comments:

  1. Tetiba rasa kepingin gak ngan sukun bila tgk buah sukun tu...hehehe... Dah lama tak makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah....pantang dapat tengok terus tetingin yek...hehe

      Delete
  2. sukun tu hiris nipis2 lepas tu gaul dengan garam terus goreng...pergh memang terbaik!!! salam jumaat OKje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh.. hiris nipis nipis yeh Farah...bukan hiris mcm keladi ke keledek ke tu? Nipis tak nipis tebal tak tebal

      Delete
  3. Dulu bila hidangan itu rasa jemunya tapi sekarang kepingin dan ada kala susah nak dpt kan dinda. Tapi kalau sukun tempat kanda ni senang sebab sebelah masjid tempat tinggal kanda ada pokok sukun tak pernah berhenti berbuah - siapa nak ambillah. Pokoknya dah besaaaaarrrr sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kanda...benda yg selalu jadi jemu tp benda yg jarang dpt dah kepingin pulak hehe... Nak datang JBlab kalau cengini...hehe

      Delete
  4. kat sini tak ada air...tergendala kerja ni..tu yg mengendap okje..tgh kain sukun ker...bak sebiji..tapi nak yg goreng punya,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kait apanya...pokok sukun pun tak de...hehe

      Delete
  5. Assalam okje..goreng sukun cicah sambal kicap..mak ai sodap nya okje

    ReplyDelete
  6. ASSALAMUALAIKUM
    SINGGAH PAGI
    SORY BZ DAY
    HAPPY WEEKEND

    ReplyDelete
  7. sakan ngukor jalan sampai x hengat dunia ye.. patutlah blog pn senyap sendu suam2 kuku je update haritu hehehe
    Zaman dulu kalau dpt mkn apa je pun dah feeling macam makan Kfc pizza je.. skrg bila tgk benda2 tu blk trus x berapa nak heran.. sesekali dpt mkn sukun yg tergantung kt pokok tu pn sodap yo Cik Bedah.. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak makan ke Kak Jah...awakkan hidup dah zaman daun hehe...lainlah Kak Bedah...huhu
      Sedap lagi kalau dpt makan kat pokok jugak hehe

      Delete
  8. sedapnyer goreng sukun pastu cicah ngn sambal kicap... perkh mmg best kak oi

    ReplyDelete
  9. pisang rebus tu xleh blah geng.. udah le krg ni jrg2 dpt makan makanan org dulu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng...wa kurang suka pisang rebuslah.....dah jemu weyh!

      Delete
  10. Semua yg Okje sebut tu mmg sarapan wajib masa zaman budak2 dulu....sedap tak terkata..hehe

    ReplyDelete
  11. Serius OKje, saya tak kenal pun pokok sukun camna. Tapi saya pun suka gak sukun goreng ni. Sedap sehingga menjilat pinggan. Apatah lagi kalau ada sambal kicap kan...(tak abis-abis sambal kicap dia...) Ubi rebus pun sedap tapi pisang rebus den tak minat. Mak saya surirumahtangga sepenuh masa so merasa jugalah nasi lemak, mi goreng, jemput-jemput aneka rasa, roti canai di pagi hari masa zaman bebudak dulu... Sebenarnya kalau kita yang dah nak dekat-dekat 'berkilau' ni kala disuruh pilih sukun goreng dengan hashbrown, haruslah pilih sukun goreng, ya tak?

    Tetiba teringat kat buah kemang...aduh mak hai...mana nak cari ni... kena pesan kat Kakzakie ler beli tepi jalan kat Johor tu nampaknya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat tak kenal jugak buah sukun....rupanya kenal....hehe
      Memang ar .....sedap apa cicah sambal kicap, dah namanya anak Johor...hehe Semuanya nak dicicah kicap hehe...
      Untunglah awak dpt merasa...lagi pun zaman awak lain dah.....bukan zaman batu lagi...
      Tapi weyh kalau kena pilih....nak jugak okje hashbrown tu...sedap jugak haha....
      Tak pssal pasal kak Zakie kena cari buah Kemang kat pasar ...Jap...jap..buah kemang tu camne ghupenya?

      Delete
    2. Melampau yo tak kenal buah kemang? Kata sekampung, sesekolah, sesebas pelancong masa kita dok berjiran kat Johor dulu...Buah kemang pun tak kenal...meh gelakkan dia kuat-kuat...

      Yalah, yalah...taim kita pilih sukun, dia nak pilih hashbrown. Nanti kalau kita pilih hashbrown dia kata kita lupa daratan pulak!

      Delete
  12. sedapnyeeee...
    memang susah dh nak carik 2 sarapan tu kan~
    kalo balik kampung pon kena request baru leh makan.
    sedapnyeeee pisang rebus tuh..

    ReplyDelete
  13. sukun goreng sedapnya kak...
    lemak2 jerk isi dier tuh..
    mana nak dapat kat sini..jarang2 ada la pasar malam..
    keledek sukun pon payah jugak nak dapat..

    ReplyDelete
  14. sodap2 tu,,, amboi okje ada apa2 ker , dh kepingin bagai ni... ! hehehe

    ReplyDelete
  15. Aina suka kalau sukun yg keras sikit berlemak rasanya. Buat cekodok sukun pun sodap.

    ReplyDelete
  16. tempat akak ni ada pokok sukun hainom....tapi buahnya masih kecil2 lagi, masa kat kg akak dulu x pernah jumpa pun pokok sukun ....
    sbenarnya mknan dulu2 tu lagi lh sihat sebab rebus2 ....

    ReplyDelete
  17. Saya suka sukun goreng dan kerepek sukun. Tapi susahla nak dpt buah sukun. Jarang dpt makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Ujie, kat rumah saya ada. Tapi pokok sukun tu tinggi-tinggi. So harap kan buah yang jatuh belum busuk aje la. Tapi kebanyakannya dah busuk. Sayang sangat.

      Delete
    2. ish ish terharu kan tata..
      Ko tebang la buat bonsai..hihi

      Delete
  18. kepingin kak? amboii.. lain mcm je tu..hahahaha... rindu akak.. huhu

    ReplyDelete
  19. Bestnya Okje..kita suka sukun goreng..pisang rebus tu pun mesti bestkan..makanan yang jarang kita dapat..selamat bercuti k..

    ReplyDelete
  20. Kak, saya dapat bayangkan panjat dapur ngongkes periuk. Hahaha. Dulu pun selalu mangan pisang kaie. Mangan kambek ampas. Angger orak pun kambek gulo. Pun wes sedep banget!

    Mak nyong ndisek orak menoreh, tapi nggawe kebon. Kebon koko kambek kelopo. Cuti sekolah nyong kambek kakang lungoh ngono, rewangi mak nang kono. Orak sukak. Memang orak sukak. Tapi terpokso rewangi jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko cakap apa eh..
      Pokok koko tu nostalgia la tata
      Isk isk tetiba nak nanges...

      Delete
    2. Hehe....ben key waey Tata....wong kuwei dak ngerti opo kito ngomong....
      ooo kuwey wong ndi yo....wong Banting opo kok dak noreh , kebonan waey....Nyong nasib ei apik sitik , seng selalu ngerewangi noreh....kakak kambik abang seng nduwur, ndewek bongsu...hehe

      Delete
    3. Kelalen mangan pisang kambik opo...agak ei gulolah... ampas mbiyen kan payah arek kenek marut dewek...

      Delete
    4. Tu la Kak TAB, jawa kau tu kena diasah dan dilatih bagi mantop lagi. Hahaha.

      Kak Nom arek ngerti, Kak TAB ingat tey nguyuh kaie ngombek. Ngiseng pulak nguyuh! Memang ketawa kutuk habis la saya kat de'eh bengi ndisek. Ngomong karo de'eh, ngesok² okoh ngomong Jowo kambek wong lain angger orak ngerti maksud tey. Isin mengko de'eh.

      Haa.. isin pulak de'eh ingat kayak gilo isim. Kesel nyong arek ngajarin de'eh.

      Delete
  21. Dulu kt kg..kita x pernh beli pisang. Kalau nk beli, mesti beli epal. Itu standard.
    Pasal pisang dpt free. Ada tanm. Skrg, alohai sedpnya pisang. Jd fav.
    Tp jrg dpt bkr mcm okjer, biasa rebus je.

    Pisang pe ni? Kita buta pisang. Tau pisang goreng, pisang rebus je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu rebuslah PB bukan bakar...hehe
      Tu pisang kapas kot....okje pun buta pisang jugak hehe

      Delete
  22. sukun goreng sedap laa..jarang jumpa makcik2 yg jual sukun goreng pagi2 kat sini

    ReplyDelete
  23. sekarang payah nak cari pisang kt johor, okjer. kalau ada pun mahal..
    pisang rebus tu nostalgia, makan dengan kelapa...
    ni nak nages ni teringin

    ReplyDelete
  24. Kalau pisang dah di rebus, buang kulit, potong-potong pastu gaul dengan kelapa parut..pergh!

    ReplyDelete
  25. Saya pon kepingin la dik okje
    Nampak gayanyer kena pi tebang
    Sukun rumah tata nih..

    ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi kak. Habis la kalau kepingin kau main terus tebang aje pokok sukun tu. Confirm la itu last aku boleh makan. Esok² dah tak de buah lagi dah.

      Delete
  26. Kalau sukun, saya kenal pun masa usia 24 tahun, masa di kuala kedah.. kalau pisang tu, walaupun namanya tak ku hafal, namun pisang dlm gambar ni mmg saya suka...bulan puasa rasa rindu nak makan pisang ni..

    ReplyDelete
  27. kat rumah mama papa kira ada. klu ktorg blk suami mesti jenguk tengok pkok nie dlu. dia nk ambik hihihii

    ReplyDelete
  28. wes podo waie lah kito ki ... heh heh ... sukun yg terlebih masak leh wat cekodok .

    ReplyDelete
  29. teringat masa kat kampung,makan poisang rebus macam tu...perghhhh...memang sedap./..
    pas tu makan ubi kayu+ikan kering.....tak payah makan nasi seharian pon tak pe...

    ReplyDelete
  30. kalau saya sukun dah masak sangat tak sedap
    biar sedang-sedang, baru sedap
    goreng sedap, rebus pun sedap
    saya paling tak suka pisang rebus
    kalau dulu mak masak, memang tak akan sentuh
    eksyen katanya...hehe
    tapi kalau pisang goreng memang laju aje =)

    ReplyDelete
  31. Hujan2 ni teringin plak nak mkn pisang rebus bagai

    ReplyDelete
  32. sy suka sukun goreng.tak pon sukun buat kerepek. tp tak suka yg dh masak sgt.suka yg keras sikit.hihi. mkn dgn kopi o kan okje.haaaa, mmg layan le... ala, okje ni saje je buat sy pon kepingin jugak ni.mna nak crik ni... huahua

    ReplyDelete
  33. sedapnye sukun...goreng nipis2 tu...dapnyeeee

    ReplyDelete
  34. biaslahtu masa kita kecik cam nak marahjerken itu makanan yang ada..
    tapibila dah berumurni teringat2 pisang rebus yang simpletu..
    kalau buat balik tetap tak sama rasanya masa kita makan kecik2 dulu...

    ReplyDelete
  35. dah lama sangat x makan sukun n pisang rebus ni...pisang rebus paling lama...aishhh...terliur la plak..

    ReplyDelete
  36. sukun klu goreng potong nipis2 sy mkn,klu potong tebal tak suka..makanan zaman dulu2 semuanya sihat..zaman sekarang semuanya punca penyakit..:)

    ReplyDelete