Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 7 April 2014

Sekali lagi AIR MATAKU jatuh!

Salam Isnin.....
Salam rindu buat sahabat alamaya ........ Surelah rindukan, 2 hari tak dapat bersembang. Kadang tu rindu hanya mampu di minda aje, tapi jari tak mampu nak menterjemahkan.
Mana pergi Wirda Amir? Blog dia pun dah 'Not Found'!

Satu hari di Hari Sabtu di dalam kereta......
'Nah ambik ni, kalau nak beli apa apa ke ...... nak beli Pemanggang Ajaib ke....'
Hehe.... best jugak bila ada blog ni! Boleh jadi sebagai medium ....
Sambil dia menghulurkan beberapa keping note RM50. Note itu aku pandang dengan pandangan yang cukup rasa terharu.... Hidung mulai merah, air mata mulai bergenang, sebelum dia perasan, cepat cepat aku alihkan pandanganku ke luar. Aku tak mampu nak memandang wajahnya, entah kenapa.....

Bila keadaan sudah terkawal, baru aku sambung sembang.....
'Tak pelah ......abang cukup ke? Abang simpan ajelah, nanti kalau orang nak beli pape, orang mintaklah....'
'Ambik jelah, kalau tak nak, bagi kat budak-budak....'
Budak budak?...... Ohhh tidak...... daripada bagi kat budak budak, baik mak budak ambik dulu! hehe.... Lalu aku ambik dan aku selitkan dalam bag tangan hitam pemberian officemate aku hampir 3 tahun lalu......

Terus ku ajak dia ke Warta Bangi, terasa nak beli sesuatu kat sana! Sampai sana, macam-macam jugaklah yang aku beli, aku beli baju, beli brooch RM10, 12 biji, sebab kat rumah ni selalu sangat brooch hilang, makan brooch gamaknya! Bebudak ni kalau pakai tu jarang sangat nak letak balik ke tempat asal!
Lepas tu aku beli pulak kacang parang bersalut yang pedas, kegemaranku. Sambil tu dia menunggu bersama anak anak di satu sudut dan memerhati aku dari jauh dengan satu pandangan yang aku rasa, aku dan dia saja yang memahami.

Tatkala pandangan kami bersatu..... sekali lagi air mataku jatuh! Cepat cepat ku lap.....
      
Sejak aku meninggalkan dunia pekerjaan ni, segala-galanya memang aku bergantung harap kepada dia.   Kalau dia sediakan beras, beraslah yang aku masak, kalau dia sediakan tepung, tepunglah yang aku uli..... Begitulah perumpamaannya, bila dah dia seorang yang bekerja nikan.      
Tapi, kalau dia ajak pergi Secret Recipe, memang melompatlam dalam hati hehe..... dah namanya manusiakan..... bukan malaikat! Berhenti kerja pun, atas kerelaan aku, atas sebab sebab yang tidak tertahan sudah, bukan dia yang suruh pun.....

Sabda Nabi s.a.w ........
'Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anaknya dan ahli keluarganya, maka ia ( iaitu nafkah ) yang diberikan itu adalah sedekah'.


Entah kenapa, hari tu emosi orang yang bercerita cepat betul tersentuh, cepat betul menangis, sebabnya rasa terharu dan rasa sangat dihargai.....
Terima kasih DIA...... 


67 comments:

  1. X PE SOMETIME KITA AKAN BERADA DALAM KEADAAN EMOSI KAN

    ReplyDelete
  2. Kak!!!Touching cik...sobssss T_T
    Huaaaaaa.....bila bace entry ne ck selalu komen lebey2..tapi hari ne...humpppppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elehhhh sajalah tu...padahal tak de idea nak komen panjang panjang haha....

      Delete
    2. serius lahhhh..cik touching ne... T,T

      Delete
  3. sedih la pulak..at least dia paham perasaan kita kak..
    sama sama susah dan senang..
    sama sama berkongsi rezeki..

    ReplyDelete
  4. Acik pulak ikut rasa terharu okje.bertuah okje

    ReplyDelete
  5. Toucg yer pg2 ni..semoga mjadi suri rumah yg diredhai Allah...bukan mudah bila dh biasa bkerja then resign ..kalau CN,cuti skola smggu pn dh bosan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah....eh CN, tapi OKje best aje jadi surirumah walaupun tak berduit hehe........

      Delete
  6. Laa tak beli pemanggang ajaib jugak ker..penat membaca ingatbeli pemanggang jugak last2..hissshhh...tensi..tensi..hehehe..
    samalah keadaan kita okje..sama2 harap duit laki jer..tp kalau time dia suruh berbelanja mmg dia tak berkesah..nak ngalir jugak nie peluh nie...eehhh air mata nie..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah dapat duit tu mcm sayang pulak nak beli Pemanggang Ajaib, UAA....hehe teringat PA yang murah kat Langkawi, dapat RM50 je...kan CH...

      Delete
  7. Kenapa kanda pun nak luruh juga airmata ni dinda. Allah... sungguh begitulah seorg lelaki/suami/bapa yg bertanggungjawab. Seboleh mungkin mahu menggembirakan isteri dan anak-anak. Bila dia memberi bermakna itu adalah diatas kemampuannya dinda. Syukur alhamdulillah. Panjatkan doa selalu moga kebahagiaan ini berpanjangan di dunia hingga akhirat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kanda....manusia tu bukannya sempurna, lebih yg ni kurang yang tu....apa pun dinda amat bersyukur dengan apa yg ada, bukan untuk bermegah cuma berkongsi perasaan, moga bahagia kami selamanya...

      Delete
  8. itulah yg sepatutnya sbg ketua keluarga lakukan ; beri nafkah dan jaga kebajikan ahli keluarganya..., kadang kita nampak kehidupan org lain lbh bahagia dari kita; terdetik dihati seorang isteri untuk jadi macam apa yg nampak ; nampaknya hanya kepada luaran mungkin dalaman siapa yg tahu..bertapa jerih penantnya usaha mereka...namun itu bukan alasan untuk kita meraih bahagia...percayalah rezeki ahli keluarga berbeza namun bahagia tetap ada jika amanah Allah dilaksana dgn jaya.

    psss.."sebab kat rumah ni selalu sangat brooch hilang, makan brooch gamaknya! ..haha ayat sama pernah terkeluar dr mulut mywife mamaD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju PCL....kebahagiaan itu milik setiap daripada kita, kita yang menciptanya,
      Rumahtangga mana yg tak ada kekurangan, tapi asam garam tulah yg menjadikan rumahtangga itu saling lengkap melengkapi...
      Haha.... ye ke sama dialog, biasalah katanya pompuan....lebih kurang je pe'elnya...

      Delete
  9. Touching lah plak baca, Tak jadi beli PA yer.

    ReplyDelete
  10. heheh!!!!hanya org yg tak keje cam kita je kot yg faham feeling tu. btw dah ala2 baca cerpen la weh ayat mak harini

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...sesekali apa salahnya baca cerpin dah selalu sangat merapu

      Delete
  11. ayat meleleh harini ... gituler jadi isteri mithali...

    ReplyDelete
  12. tajuk teruja nak bca..ingat ada apa2 yg serius ke...perempuan lebih afdal tinggal dirmh..

    pahalanya mcm ulang alik pergi haji tau...hehe senangnya dlm hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.... ye ke Knor, masuk sekali tak yg kekadang merungut tu? hehe
      Apa pun syukur...

      Delete
  13. aduhla kak.... ptt lah terharu, kadang2 mmg kite nih cpt tersentuh...

    ReplyDelete
  14. UA faham perasaan tu, pastinya OKje bertuah punyai suami yang memahami, anak2 yang sedang membesar di depan mata, dengan erti kata lain punyai sebuah keluarga yang bahagia, itu lebih berharga dari wang ringgit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beb....kadang kadang tak memahami jugak hehe...nama pun manusia, macam macam angin ada, tak dia, kita hehe...

      Delete
  15. Sesekali OKje berbicara melalui hati...tersentuh juga. Semoga dimurahkan rezeki dan berkati...bahagia hingga ke syurga. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah...berjaya jugak tulisan mak zirafah mengetuk hati lelaki yek....hehe
      Aaminnn...

      Delete
  16. Sentiasa bersyukur apa yang ada..

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah ok je dpt sang suami yang macam ni... bahagia baca n3 ni !

    ReplyDelete
  18. sebak plak sy bc n3 ni..
    tk per..kptsan yg dibuat itu
    adalah kebaikan bersama kn..
    semua iutu ada hikmahnya...
    tk mau sedih2 k..

    ReplyDelete
  19. akak pun rindu nk baca celoteh hainom.....tapi kali ni trharu pulak baca n3 hainom..akak pun dah lama mengharap duit suami aje......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih SI kerana merindui celoteh kita....

      Delete
  20. Mau tak terharu, emosi okje setanding dengna orang peknen jugak la time tu kan. Saya mencik tul kalau tetiba rasa terharu atau tersentap kat public,emosi tak terkawal. kalau kat umah tak nak pulak kuar air mata. huhuhu apa pun, pemanggang ajaib jangna lupa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....nak buat camne emosi pun turut mengikut perut yg seakan peknen ni haha....
      Susah MJ nak kawal emosi....air mata jatuh sendiri walau ditahan...emm bior aje ler

      Delete
  21. Wah, ahkak sedih ni tau.... Nape entri hari ni lain macam sungguh. Sama lain macamnya dengan rupa bentuk geografi blog OKje sekarang ni dah tulisannya....

    Yalah OKje, siapa yang tak sayang 'si dia' yang satu tu. Mestilah sayang walaupun kadang-kala bertikam lidah, tergigit lidah bagai. Kita faham perasaan awak tu maklumlah sebab kita pun isteri orang juga. Bertuah badan tu namanya OKje dapat si dia yang begitu ambil berat tentang kita. Janganlah sedih-sedih. Ni kes sambutan besday yang marbeles tu ke sampai terbawa-bawa emo ke hari ni?

    Insya Allah, selamanya hingga ke jannah kekal abadi bersama OKje dengan si dia tu, ya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....nape ? Bentuk muka bumi blog kita nampak muram durje ke.... sempena MH370 katanya...
      Betul bagai di kata....mana ada rumahtangga yg sonok memanjang....ada kalanya pun tergigit lidah tergigit tangan haha....tp biasalah lepas tu sayang balik....namanya pun manusia yg banyak kekhilafan...pergh!! ....bila mak sesekali berbicara.....mih...mih...

      Delete
    2. Weyh...mana ada celebrate mabeles mabelesnya....biasa biasa aje....kek pun tarak....

      Delete
    3. Mabeleslah tu ada sambutan, ada hadiah. Kalau takda, mahu lagi haru biru entri penuh beremosi ni ditujukan khas buat tatapan arjunaku seorang siap ngan klipvideo dari u tube lagi. Anggap ajelah santapan diraja di SR tu pun marbeles. Tak marbeles ke tu? Tengok makan habis ajek!

      Delete
    4. Haha....betul betul .....confirmed ! Mcm tau tau je yek

      Delete
    5. Makanan kalau tak dilicinkan....berdose tau....Allah tak suke! Hehe ..

      Delete
  22. huaaaa.... meleleh gak air mata ai... kita sama la OKje... kalau encik hubby bagi, terasa berat nak amik... tapi kalau tak amik kadang2 ada juga brg2 kita yang dah lama tak berganti... biasanya kalau tudung, baju, seluar... bila encik hubby tegur baru ai tukar... kalau tak yang itulah ai ulang pakai sampai lusuh... huhu

    ReplyDelete
  23. Wah so touching..lain aje mood cerita mama zir malam ni..semoga dimurahkan rezeki ya..dan bahagia ke akhir hayat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mood .......diriku terasa dihargai Raudzah....hehe

      Delete
  24. itu adalah nafkah yg isteri berhak terima . semoga hidup lebih bahagia dan berkah bersamanya ... aaamin .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.....tp kalau redho....tak berdosa si suami tu....
      tp bab duit ni biasanya isteri materialistikkan Vee hehe...

      Delete
  25. Syukur karo pengiran psl d temukaĆ½ lanang seng apik. Neng luar kono ramay lanang koyo bajingan. Wes la emok kerjo. Duit tay wedok d jalue plak

    ReplyDelete
  26. seumur hidup Pb tak pernh meminta duit kat sapa2.. even masa duk u dulu pun guna duit ptptn sepenuhnya.
    pernah terfikir nk blk kg ikut suami..tp kat kg sure x de kerja yg sesuai utk PB..selalu terfikir mampu ke bertahan tunggu duit dia...aduh tu yg tak de kekuatan sgt..
    rasa x cukup sabar..skrg ada duit, kita yg urus sedndiri duit..rasa x cukup selalu..tgok saudara sahabt handai..suami gaji kecil, ada rumah sendiri, dia tak kerja..rasa pelik mana dia dapt duit..itulah org kata, hidup kena ukur badan sendiiri..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje suka je mintak duit ngan mak dulu dulu PB masa belajar hehe... tp bila dah keje tak delah....Bila dah kerja dan berkawen mmg sesamalah nak meneruskan kelangsungan hidup di KL ni sehinggalah okje berhenti keje, ditanggung sepenuhnya.....bila duit sendiri tak de kat tangan ni memang jadi baik OKje, PB....hehe....makan apa yg ada, pakai apa yang dah sedia ....tp bila sesekali dia bagi khas untuk kita tu yg jadi sangat sangat terharu.. alhamdulilah.....bukan niat utk berbangga tp utk berkongsi perasaan...

      Delete
  27. menusuk ke qalbu okje.
    sama sama memahami.

    okje, tu la.. ntah kenapa blog kanda wirda tu.huhu

    ReplyDelete
  28. Sejak dari sekolah sampai masuk U kemudian bekerja, saya mmg jenis tak suka meminta2 duit walaupun drpd mak ayah. Cuti sekolah jer saya kerja..Bila saya dah kahwin, Saya Suami Isteri bekerja tapi sampai sekarang saya tak pernah meminta duit drpd suami. Kami berdua berkongsi sama2 segala yang ada....ada makan sedap, makan sama2, tak sedap pun makan sama2 juga. Kalau suami bagi duit saya sapu la....tak bagi saya tak mintak...hehehe. Tapi setakat ni saya rasa suami saya jer yang sesuai dgn saya..sebab tu Allah SWT jodohkan saya dgn dia. Syukur Alhamdulillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....jodoh yg Allah tentukan tulah yang sesuai untuk kita agaknya....apa pun bersyukur dgn apa yg ada. Kebahagiaan bukan diukur dgn wang ringgit....duit RM 10 henggit pun kalau kita rasa bahagia, bahagialah jadinya...

      Delete
  29. Alhamdulilah syukur banyak2 ya.. rezki Okje dapat suami baik dan cukupkan semua untuk Okje dan anak2.. mungkin inilah hadiah dan dugaan buat Okje. Jadi hargai dan jaga dengan baik apa yg diberikan.

    Jelas kegembiraan, tersentuh dan kasih sayang dalam entry Okje ni. Untungnya. Moga dipanjangkan jodoh Okje dengan suami ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu AN....dalam nikmat ada jugak dugaannya...walaupun lengkap disini mungkin disana ada kekurangannya...Allah tukan maha adil kepada hambanya...
      mungkin dengan pengalaman orang kita dapat cedok mana yang baik....waallah ua'lam

      Delete
  30. Alhamdulillah... baik nya abg Arjuna akak ni... touching tau baca N3 akak ni..uwaaa...
    moga bahagia tetap menajdi milik akak & family selamanya...amin!
    terasa bahagia bila disayangi setulus hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua suami baik Atie....hehe....
      Nama pun manusia....kadang kala baik, kadang kala suka nyakat....tu biasalah hehe...

      Delete
  31. tersentuh hati saya juga, wah tak sangka okje boleh bikin juga
    entry menyentuh perasaan
    saya teringin suami saya yang juga begitu walau isteri dia bekerja
    tak pernah sesen pun dia minta duit saya
    saya pun rasa nak mengalir air matalah, uwaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....gembira pun mampu mengalirkan airmata apatah lagi sedihkan YY....
      Betullah.....yg tu pun patut mrraung jugak tu.......lega ......selamat hehe....

      Delete
  32. Alamak okje..mmg meleleh juga air mata sy bc entry okje ni huhu.alhamdulillah..syukur okje memperolehi suami yg penyayang,memahami dan bertanggungjawab

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah...tak sangka berjaya bawak kengkawan tersentuh sama

      Delete
  33. Eh, makin lama gaya penulisan Okje makin lain jer… dah pndai karang ayat utk saya hujan depan komputer… kena tarik nafas dalam-dalam, baru boleh baca hingga noktah yang terakhir…

    Tumpang rasa bahagia bila kawan2 bahagia… walau kita belum pernah bertemu empat mata… ecewah, takk pandai nak susun ayat seindah Okje

    ReplyDelete
  34. Aish...sodih la plak baca....alhamdulillah...OKje dikurniakan papa zir yg amat memahami...moga bahagia...

    ReplyDelete
  35. huwaaaaa menyentuh qolbu cik jah baca..
    tp part yg suruh bg duit tu kat budak2 yg x menahann.. dlm pada sendu syahdu ko nak jg duit tu yer Cik Bedah.. hahahaha

    mmg.. bila pkir suami je sorang yg kerja kita rasa mcm x smpai hati plak nk meminta2kann.. i can feel it now coz mak kan baru berenti kerja.. hehehe

    ReplyDelete
  36. Emosi Mia kejap baca entri ni.....tacing dan sweet..
    Kalau papa zir baca tentu dia rasa terharu kan.....:)

    ReplyDelete
  37. bila tengah emo entrynya pun berayat novel gitu..hehe

    ReplyDelete