Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 27 May 2014

TALAM Tepung Beras, serious SODAP!

Salam Israk Mikraj....

Dah 27 Rejablah yek...... puasa ganti tak habis lagi! Tolong jangan kecam Cik Bedah!
Semalam, OKje memang tak blogwalking, maleh aternya..... Mengemas bilik sang teruna yang masyaallah bikin sesak nafas mak tengok!

Ceritanya semalam, OKje puasa ganti le...... Biasalahkan, dah tua tua gini pun, bila puasa jer, memacam yang diinginkan tekak. Terasa pulak nak makan kuih TALAM. Google punya google ...... jumpa resepi TALAM Tepung Beras Azie Kitchen. Mohon share resepinya ye Puan Azie....

Kalau dah potongan 'robas rabes' cenggini surelah bukan gambar dari Azie Kitchen ....
surelah dari Mak Jilsp's Kitchen hehe...
TALAM Tepung Beras

Bahan Lapisan Bawah :
1 cawan tepung beras ( termasuk 3 sudu besar tepung gandum )
2 cawan air gula melaka ( yang ni OKje agak agak aje, kalau ikut resepi Azie's Kitchen dia buh gula pasir sikit )                  
Sedikit air kapur

Bahan Lapisan Atas :
1 1/2 cawan santan ( guna 1 kotak santan campur dengan air )
1/3 cawan tepung beras ( dalam anggaran 2 1/2 sude besar )
1/2 sudu kecil garam

Caranya :
Satukan bahan Lapisan Bawah dan kacau sehingga sebati. Tapis dan tuangkan ke dalam loyang yang telah dicalit dengan margerin. ( Mak guna loyang kecik je dalam 8 inci diameter ). Dah tu, apa lagi? Kukus aje le 20 minit atau pun sampai masak..... ( 20 minit tu diambil kira selepas air pengukus mendidih ye adik adik sekalian ) hehe.... tapi semalam, OKje kukus macam lebih 20 minit je.....lama jugaklah....

Agak agak dah masak, calar calarkan le permukaan lapisan bawah tu bagi senang nak melekat. Satukan bahan Lapisan Atas dan curahkan atas lapisan bawah yang telah dicalar balarkan tadi.
Mentang mentang le body ala ala body builder, jangan pulak curah lapisan atas tu sepenuh tenaga kang jadi kolam pulak lapisan bawah tu hehe....... Guna le senduk atau sudu ye..... ( Sebenarnya kalau boleh, nak aje mak curah cenggitu hehe.... Hep! hep ! jangan malas......)
Pas tu tunggulah depan pengukus tu sampai masak.

Tunggu betul betul sejuk baru potong!


Tapi serious beb..... sedap!! Boleh le buat lagi lepas ni .....

OKje tak pernah buat kuih TALAM sebenarnya, apa tah lagi pakai tepung beras cenggini, bukan selalu pakai tepung gandum ke.... tulah tu..... tak sangka memang sedap, lembut pun lembut.... buat dia pun senang, sekejap je dah siap cuma mengukus jelah yang lama! Dan cuma termanis sangat lapisan bawah tu......Maklum ajelah TLBD yang jadi tukang rasa....huhu


60 comments:

  1. biasanya kalau nak makan, tunggu air tangan mak je.. baru terasa nikmatnya, nak buat sendiri tak tahu rasanya macamana.. sedap ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air tangan mak mmg tak de tandingnya kan Niza.....tp mak okje dah tak kuat dah....huhu
      Senang je buatnya Niza...Janji ada pengukus!

      Delete
  2. salam israk mikraj =)

    waah nmpk mcm sedap wpun baru 1st time wat. dkt umah xde pengukus kalox blh try jgk =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Israk Mikraj Aien....
      Kalau tak de pengukus, nak makan kuih talam ni kena beli le gamaknya...

      Delete
  3. Kuih talam nemang sodap okje..kot letak hijau pandan lagi sedap wangi je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang atas tu Okje buh pandan flavour jugak AE...

      Delete
  4. lawa dan sedap ..pandai okje buat..nanti UAAA pun nak try jugak nie ..nak cuba2 ngidam dulu baru ade semangat nak buat...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun UAA...kena mengidam dulu barulah mood tu marikan hehe...

      Delete
  5. Salam Kak...
    wahhh.. nampak sedap tu... jarang makan kuih ni..sllu beli jer...hehe.... biasalah kak, klu bilik anak bujang kan...mcm2 ada....hahaha (tak tau lah Pa'e nti cemmana)....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata mak mak kan Atie...... puasnya lain bila dapat buat sendiri hehe....Tapi ada jugak yg beli lagi sedap dpd buat sendirikan hehe

      Delete
  6. Salam israk mikraj Okje....
    Walaupun potongan robas rabes yang penting rasa dia...tetap mabeles kalau mak Jilsp yang buat ...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....idak jugak Mia...banyak yg Mak Jilap pun tersasar dari landasan hehe....Rasa dia pun robas rabes jugak sama mcm potongan dia tu hehe....

      Delete
  7. Sedap tuuu...dapat pualk yang bahagian atas tu goyang2 sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhh...rugi tak cuba JA.....mmg bergoyang atas tu JA .....hehe...

      Delete
  8. akhirnya , jumpa gak kuih guna tepung beras . sebenarnya ada tepung beras tapi tak tau nak buat apa ... heheheee . thanks share resepi .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinasihatkan cuba Vee......mmg mabeles ....rugi tak cuba!

      Delete
  9. Kalau puasa tu memang macam-macam jadi idaman OKje. Standardlah gitu. Saya suka juga kuih talam ni tapi ampun ya, memang tak pernah buat pun di dapur sendiri. Biasanya main beli je. Ingatnyalahkan...tahun ni bulan puasa tak mahu main beli memanjang ler. Kalau beli pun bukan habis makan, buat membazir aje. Jiran ni sekarang mood tak rajin nak memasak di dapur ler, camna nak buat ek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi talam ni senang sangat buatnya MD....mmg senang ....awak kejam mata pun rasanya jadi hehe..... cubalah! Kalau tak de pengukus nak pinjam pun boleh.....no hal punya, jiran sebelah punya pasal.... Tapi masa pulang pengukus tu jangan lupa kuih talam bekas hehe....
      Alah biasalah MD....mood Okje pun selalu ke bulan hehe....
      Nak bagi motivasi bab rajin tu pun tak tau sebab sendiri pun tak termotivasi hehe....asyik ke angkasa je hehe...

      Delete
  10. nyong orak pernah gawei ey kuih ki hihi
    pernah mangan waie..
    mengko nyong arek jajal resepi kuwe
    mesti sedep yo dik ku :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngawey le kak tab alah senang bangetlah..... tata kok dak ono yor? mareng ndi?

      Delete
    2. insha Allah mengko nyong ngawei nyong publish nang entry..mih3
      haah laa, tata kie busy, mboh la diknom mareng endi..
      mareng new zealand opo ey..haha :D

      Delete
  11. Kanda yg tengok pun tahu sedap dinda.
    Robas-rabes mana.. kan cantik tu potongannya. Ada-ada ajelah dinda ni:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.... ye ke kanda........ jangan kanda nak ambik hati jer kot hehe.

      Delete
  12. yeke first time buat ni
    cam dah pro aje! lapo pula menengok gambarnya
    saya lagilah tak penah buat kuih talam, beli aje...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau beli kadang tak sedap YY.... tapi kalu buat ada gak kadang kadang tak sedap hehe...tapi ni serious sedap ...rugi kalau tak cuba!

      Delete
  13. pandai hainom masak...

    nampak sedap sgt tu..lama knor tak bertalam ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh le kita bertalam Knor......asyik berrempeyek je, asyik main dengan minyak jer hehe..... meh le kita main dengan air pulak...

      Delete
  14. tak tak tak.. tak kecam.. hehehe.. sila lah ganti puasa yer cik Bedah..
    rasa mcm tak cayer plak mama zir buat kuih.. terbeliak bijik mata mak tengok recipe tersusun kat atas tu hehehe..
    ok lah tu.. janji ada rasa & menjadi.. nxt time try buat kuih talam dua muka pulak yer. hahahhaaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib cik Jah baik hati hari ni.... tak mo mengecam hehe....
      Apa? Apa ingat cik Bedah melingkau atas katil sepanjang masa? heehe...
      Bakal diusahakan tu.... bukan setakat 2 muka jer...harus buat yg bermuka muka hehe

      Delete
  15. seronoknya kalau dah jadi..sura jer yg belum pernah buat lagi..nanti boleh sura cuba..:)

    ReplyDelete
  16. mesti puas hati kan...sebab sedap..noe pun x pernah lagi buat kuih talam... :)

    ReplyDelete
  17. Replies
    1. Ada lagi weyh..... sarapan pagi ni hehe

      Delete
  18. wewww~ kalo ginnih hasilnye.. org tak puasa pon terliur.
    sedap nih.. selalunye kat bazar ramadan memang ade kuih nih kan~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...mcm mcm lagikan Zura...talam suji, keladi, seri muka....

      Delete
  19. saya pun baru mula menggemari kuih talam bila duduk SP. orang utara ni pandai buat kuih talam macam2 jenis dan aneka rasa. cuma belajar buat je tak..tak pe, boleh rujuk sini sebab dah declare sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan Anim...awak dialu alukan....

      Delete
  20. saya pun suka kuih nih..tapi takpernah cuba buatpun..saya kalau kuih2 kena kukus ni memang malas nak buat,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe DR...tunggu rajin tu sampai ye...hehe

      Delete
  21. sejukkan dulu baru makan..sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KY....makn sejuk mmg sedap!

      Delete
  22. saya pun tak pernah buat tepung talam… tgk mak jilap punya tepung talam, terus rasa nak cuba…. tengok lah nanti...

    ReplyDelete
  23. sedap nawww nampaknya tu! nk jugak ! :D

    salam israk mikraj dari SM :)

    http://santanmanis.blogspot.com/2014/05/perghh-terbaik-karipap-telur-ah-wani.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Israk Mikraj buat awak kugak SM....

      Delete
  24. Replies
    1. Anak Okje yg lelaki tu kurang suka benda benda gini IR.....

      Delete
  25. angger bojo ku memang orak ngawey la ..
    tuku waeh ..mayar ..
    kenek terus dipangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo lah riko kan arek bojo ney nang sebelah waey...... dak ke'ei bojo ney ngawey opo opo.... arek dikeloni waey hehe....

      Delete
  26. Kita suka bahagian yang atas tu je..he..he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas tu?.....Tak suka manis manis yeh Raudzah awak ni....

      Delete
  27. Oh tidak! Sedapnya...Haih... dugaan.

    ReplyDelete
  28. ni yang terlio nih....sedapnyer kak....nakkkk...
    jap lagi mau kena carik kuih ni....

    ReplyDelete
  29. Walaupun misteri tak terjawab.. tapi pengukus saya dah ada semula, kira cukup dah syarat untuk buat kuih talam macam Okje ni. Kena beli bahannya.. hihi.. tapi rasanya tak serajin Okje saya ni.

    ReplyDelete
  30. Wahh.. pestime buat dah jadi gitu.. terlioq nampak gambar tu

    ReplyDelete
  31. Dulu mak selalu buat tmbh2 bulan puasa.. Dh lama x merasa lpas.khwin..

    ReplyDelete
  32. teringinnya la bila tgk....ermmm nk kena belajar buat seniri nie baru puas hati makan

    ReplyDelete